مردان ۵.۵ برابر بیشتر از زنان به بیماری سندرم بروگادا دچار می‌شوند

تهران (پانا) - گاهی اوقات پیش می‌آید افرادی جوان بدون مشکل پیشین قلبی، دچار ایست قلبی می‌شوند و مرگ ناگهانی آنها رقم می‌خورد. نام این نوع مرگ یک‌باره،«سندرم بروگادا» است که به معنای افزایش خطر مرگ ناگهانی قلبی عنوان می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۳۶۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد
مردان ۵.۵ برابر بیشتر از زنان به بیماری سندرم بروگادا دچار می‌شوند

به گزارش ایسنا، نیکا علّامی، پزشک متخصص طب اورژانس، با اشاره به اینکه بروگادا یک تغییر نوار قلب و اختلال مادرزادی است، گفت: در بسیاری از افراد مبتلا به بروگادا علامت خاصی بروز داده نمی‌شود، ولی در بررسی به عمل آمده در ساختار قلبی افرادی که دچار حمله و ایست قلبی می‌شوند، چنانچه این ساختار طبیعی و نرمال باشد، علت سکته قلبی ابتلا به سندرم بروگادا تشخیص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه گزارشاتی مبنی بر توصیف این سندرم حتی در سال ۱۹۸۴ میلادی وجود دارد، گفت: این سندرم به صورت رسمی توسط برادران بروگادا در سال ۱۹۹۲ تعریف شده است که با تعریف این سندرم تعداد زیادی از بیماران کشف شدند.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی مرگ در افرادی که مبتلا به سندرم بروگادا می‌شوند، ۴۱ سال است، اظهار کرد: سن تشخیص این سندرم از دو روز پس از تولد تا ۸۴ سالگی است و طبق بررسی‌های بعمل آمده بیشترین شیوع این سندرم در کشورهای آسیای جنوب شرقی بوده که قبل از کشف برادران بروگادا به عنوان سندرم مرگ ناگهانی شبانه غیر منتظره توصیف می‌شد.

علّامی در ادامه گفت: قبل از تعریف برادران بروگادا از این سندرم، در کشور فیلیپین وقتی این مرگ‌های ناگهانی اتفاق می‌افتاد و فرد هیچگونه سابقه مشکلات ساختاری قلبی نداشت برای توصیف آن از عبارت "ناله و زاری حین خواب" استفاده می شد. در کشور ژاپن نیز به این نوع مرگ‌ها "پاکوری" به معنای "توقف نفس کشیدن به صورت ناگهانی و غیرمنتظره حین خواب" و در زبان تایلندی "لای تای" به معنای "مرگ حین خواب" استفاده می گفتند.

وی در خصوص تشخیص این سندرم نیز گفت: توجه به علائم بالینی و ریسک فاکتورها و نیز سابقه‌های بیماری که در فرد یا خانواده او وجود دارد به تشخیص بیماری کمک خواهد کرد. هرگونه اختلال در ژن‌هایی که کانال‌های سدیمی عضلات قلب در آنها قرار دارد موجب خواهد شد که کانال‌های سدیمی عضلات قلب دچار اختلال شود و منجر به اختلال در فعالیت الکتریکی قلب شده و می‌تواند به صورت یک آریتمی بروز کند.

وی از سندرم بروگادا به عنوان یک بیماری کانال‌های سدیمی در بافت قلب یاد کرد و گفت: تاکنون ۶۰ مدل موتاسیون در ژن این کانال‌ها یافت شده است که مرتبط با سندرم بروگادا بوده و بطور کلی این بیماری یک اختلال مادرزادی ارثی است که به صورت اتوزومال غالب در بین اعضای یک خانواده انتقال پیدا می‌کند.

این پزشک متخصص طب اورژانس در ادامه، بیشترین علامت شدید و خطرناک سندرم بروگادا را مرگ ناگهانی متاثر از ایست قلبی ناگهانی در حین خواب بیان کرد و افزود: زمانی که قلب نتواند فعالیت الکتریکی منظمی داشته باشد و این فعالیت الکتریکی منجر به ایجاد نبض موثر و جریان موثر در کل بدن نشود یک لرزش در عضله بطن قلبی اتفاق می‌افتد که غالبا به مرگ و یا ‌سنکوب ختم می‌شود. ویژگی این سندرم این است که ممکن است در طول زندگی فرد هیچ علامتی نشان ندهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سندرم بروگادا بیشتر در مردان با میانگین سنی ۴۱ سال اتفاق می‌افتد و مردان ۵.۵ برابر بیشتر از زنان به این بیماری دچار می‌شوند، تصریح کرد: به طور کلی جنسیت یک ریسک فاکتور و عامل خطر برای ابتلا به این سندرم حساب نمی‌شود، بلکه حوادث آریتمی قلبی می‌تواند از سن دو روزگی تا سن ۸۵ سالگی اتفاق بیفتد و یکی از علل مرگ‌های ناگهانی کودکان ابتلا به سندرم بروگاداست.

وی با تاکید بر اینکه شیوع سندرم بروگادا در جمعیت‌های عمومی، پائین است، گفت: بررسی‌های بعمل آمده نشان می‌دهد که میزان شیوع مرگ ناگهانی از سن 7 تا ۶۴ سالگی سالانه ۱.۳۴ در ۱۰۰ هزار نفر بوده است و از این میزان 5 درصد آنها هیچگونه اختلال ساختاری قلبی نداشته اند و گفته شده که این 5 درصد به سندرم بروگادا مربوط می‌شود، چرا که در این سندرم ساختار قلب مشکلی ندارد و در نتیجه این اختلال ژنتیکی کانال‌های سدیمی که در سلول‌های قلب هستند دچار اختلال می‌شوند و بطور کلی عروق و عضلات قلب سالم و طبیعی هستند ولی به طور ناگهانی افراد دچار ایست قلبی خواهند شد.

علّامی با اشاره به اینکه اغلب آریتمی‌ها در حین خواب(از ساعت ۱۲ نیمه شب تا ۶ صبح) اتفاق می‌افتند گفت: تب می تواند عامل تحریک کننده این آریتمی باشد چرا که تب باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و این افزایش ضربان قلب در افرادی که اختلالات الکتریکی قلبی دارند و با نوار قلب تشخیص داده می‌شود عاملی برای بروز آریتمی است. بنابراین در بین کودکان دچار آریتمی، تب می‌تواند یک علامت خطرناک باشد پس بایستی تب کنترل شود.

وی از افرادی که تشخیص این بیماری در آنها دشوار است و دچار سنکوب‌های غیرقابل توجیه می‌شوند خواست تا با انجام نوار قلب و مراجعه به پزشک متخصص وضعیت ضربان قلبی خود را کنترل کنند چرا که افزایش ضربان قلب و تب، عاملی برای بروز آریتمی بوده و خطرناک است. تغییرات نوار قلب می‌تواند از علائم سندرم بروگادا باشد و به افرادی که سابقه مرگ ناگهانی در بین وابستگان و خانواده داشتند که سن فرد فوت شده کمتر از ۴۵ سال بوده یا سابقه سنکوب‌های ناگهانی یا اختلالات نوار قلبی در اعضای خانواده داشتند یا اینکه خودشان دچار سنکوب‌های غیرقابل توجیه و بی دلیل شدند یا در هنگام خواب دچار اختلالات تنفسی شبانه می‌شوند بهتر است با مراجعه به پزشک و اخذ نوار قلب تحت درمان باشند.

این پزشک متخصص طب اورژانس در خصوص درمان بیماری سندرم بروگادا نیز گفت: کاشت باطری قلب (نصب ICD) در قفسه سینه و اتصال به عضلات قلبی موجب خواهد شد تا هر زمانی آریتمی و ضربان نابجای قلبی اتفاق بیفتد، شوک قلبی به قلب داده شده و ریتم قلب منظم شود. نامنظم بودن ریتم باعث خواهد شد که قلب نتواند یک فعالیت منظم داشته باشد و نبض موثر ایجاد کند که در این صورت اصطلاحا لرزش بطنی اتفاق می‌افتد. در صورتی که نصب این دستگاه در قلب امکان پذیر نباشد از داروهای ضدآریتمی برای فرد استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سندرم بروگادا اغلب تشخیص داده نمی‌شود، تصریح کرد: متاسفانه این سندرم سهم ۱۰ درصدی از میزان مرگ‌ومیر سالانه مردم دنیا را به خود اختصاص داده است. بنابراین اگر سابقه مرگ فامیلی و خانوادگی در بین افراد کمتر از ۴۵ سال مشاهده یا سنکوب‌های مکرر دیده شد حتما باید نوار قلب اخذ و فعالیت الکتریکی قلب بطور مستمر و مرتب تحت پایش قرار گیرد و هرگونه آریتمی احتمالی بررسی شود و فرد توسط پزشک متخصص قلب تحت کنترل باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار