ملکی تاکید کرد

ضرورت نظارت بر تمام مسیرهای فعالیت سازمان پژوهش

تهران (پانا) - «جلسه کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم» با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعی از مدیران و معاونین این سازمان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۳۶۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت نظارت بر تمام مسیرهای فعالیت سازمان پژوهش

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای جلسه حسن ملکی، ضمن تشکر از اقدامات انجام شده و تلاش همکاران در سازمان، گفت: مطابق آموزه‌ها و آیات قرآن کریم، خداوند برای نفس انسان مراتب و انواعی، قائل شده است. در این تعبیر سطح نازل نفس آدمی، نفس اماره است که معنای امر کردن می‌دهد و در تمام انسان‌ها وجود دارد.

وی افزود: طبق آموزه‌ها هیچ انسانی نیست که در آن نفس اماره و فرمان‌های او نباشد، اما قدرت این نفس، بستگی به این دارد که آیا آدمی سربازی نفس اماره را می‌کند و یا اینکه سردار اوست؟ در این مورد، انتخاب موضع فرد در برابر نفس اماره، بستگی به زمینه‌های تربیتی او دارد بنابراین می‌توان گفت، زمینه‌های تربیتی و اخلاقی انسان، باعث رشد هر فردی می‌شود، و این امکان را می‌دهد که فرد در موضع گیری‌های خود، به طرف نفس اماره، و یا خدای متعال و نفس مطمئنه قرار است حرکت کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: نفس اماره خطرناک است کما اینکه، خطرات آن را می توان در برخی افراد و جامعه دید. بالاتر از نفس اماره نیز، انسان دارای نفس لوامه است که به ملامتگری فرد می‌پردازد. در این بخش، وقتی فرد دچار خطا و گناه می‌شود، یا به راه غلط می‌رود، نفس لوامه وارد عمل می‌شود و فرد در اثر مذمت‌های او، از کار خود، پشیمان می‌شود لذا وقتی نفس لوامه در کسی وجود داشته باشد، یکی از زمینه‌های موفقیت او را فراهم می‌‌آورد زیرا به واسطه نفس لوامه، فرد سربازی نفس اماره را نپذیرفته، و هنوز در وجود او، صدای ملامتگری به گوش می رسد. در این راستا بسیاری از افراد چون نصیحت نفس ملامتگر را شنیده‌اند از خطا باز گشته‌اند.

ضرورت توجه به نفس اماره در مسیر فعالیت‌های سازمان

ملکی خاطر نشان کرد: مرتبه دیگر در این مسیر، نفس مطمئنه است که یکی از مصادیق آن را امام حسین (علیه السلام) ترجمه کرده‌اند. نکته اصلی این است که این نفوس، نه تنها در هر فرد، بلکه در جوامع نیز وجود دارد لذا گاهی یک جامعه به نفس اماره مبتلا می‌شود و شاهد هستیم که یک گروه مشترک برای یک خطا و گناه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. وقتی یک جامعه به نفس اماره مبتلا شود، گناه جنبه اجتماعی پیدا می‌کند، و از حالت فردی فراتر می‌شود البته نفس مطمئنه نیز دارای مصادیق اجتماعی است. در نفس مطمئنه مانند شهدای مدافع حرم، مدافعان سلامت، کاروان شهدا و ... افراد چنان با یکدیگر سنخیت و ماهیت مشترک پیدا می‌کنند که در قالب یک تن ظاهر می‌شوند. در این روند یک انسان می‌تواند امت شود و یک امت نیز، می‌تواند به سان یک فرد واحد متجلی شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: بدیهی است که چنین مفاسدی طی یک پروسه رشد کرده است، بر همین مبنا نیز، ما در این راستا کمیته سلامت اداری را تشکیل دادیم لذا باید این توانایی را داشته باشیم که فساد را در نطفه خفه کنیم. البته سازمان ما بسیار جای سالم و سلامتی است اما نظارت همواره ضروری است و نباید فراموش کنیم که همه ما انسان هستیم و نظارت ضروری است.

ملکی خاطر نشان کرد: در این راستا امر به معروف و نهی از منکر به موقع، ضروری است زیرا اگر این موارد نباشد، آرام آرام به سمتی می‌رویم که فساد به دنبال دارد. مانند داستان مثنوی یک بوته کوچک خار می‌تواند به یک درخت تنومند تبدیل شود، و هدف ما در کمیته صیانت همین بوته‌های کوچک خار است.

وی ادامه داد: مهمتر از همه این موارد مصادیق فساد است، زیرا کسی که به وظایف خود درست عمل نمی‌کند نیز در این مسیر گام برداشته و انجام ندادن وظایف مرتبه ای از فساد را شامل می‌شود لذا صرفا اختلاس‌های بزرگ مد نظر نیست زیرا همین موارد کوچک به سمت بزرگ شدن می‌رود.

الگوی حقوق متقابل مردم و سازمان مورد بررسی قرار گرفت

در ادامه جلسه مهدی جلالی، به شرح اقدامات انجام شده در جلسات گذشته پرداخت و گفت: امروز چهارمین جلسه در دوره جدید کمیته است که در آن مباحث خوبی نیز رد و بدل شد. در جلسه گذشته بررسی و تعیین مصادیق حقوق متقابل مردم و سازمان بررسی شد البته در این راستا کارگروهی نیز، با رهبری دکتر علی محبی برگزار، و الگویی نیز آماده شده است.

وی افزود: در ادامه قرار شد که اعضای کمیته نظرات خود را درباره این الگو ارائه کنند و در جلسه پیش رو، نیز به بررسی ابعاد و مصادیق آن بپردازیم زیرا در این الگو به مستندات، راهبردها و اقداماتی اشاره شده که باید در سازمان محقق شود.

علی محبی نیز توضیحاتی درباره الگوی مورد نظر ارائه کرد و گفت: امیدوارم که همه ما، بتوانیم در مواجهه با نفس اماره موفق عمل کنیم زیرا همه انسان‌ها نیازمند کنترل درونی و بیرونی هستند. در ادامه ما برای طراحی الگوی حقوق و تکالیف سازمان پژوهش و مخاطبان، دو دسته از همکاران داخل سازمان، و ذی نفعان و مخاطبان را تعریف کردیم ضمن اینکه در کارگروهی که تشکیل شد نیز، نمایندگان کلیه دفاتر حضور پیدا کردند و مباحثی مطرح شد.

وی افزود: مباحث این الگو در سه گام پیاده سازی شد. احصاء مخاطبان در این مسیر گام نخست بود، و سپس متناسب با این گروه، حقوق و تکالیف جمع آوری شد. بخش سوم نیز به راهبردها و اقدامات اساسی تحقق تکالیف تخصیص پیدا کرد.

معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در بخشی از این الگو همکاران دارای یک حقوق و تکالیف مشترک هستند که راهبردهای مشترک نیز برای آن تعریف شده است اما در بخش دیگر به صورت تخصصی به مخاطبان پرداخته شده و برای هر کدام از بخش‌ها به صورت تخصصی حقوق و تکالیف، و راهبردها مشخص شده است.

ملکی بر عملی بودن مباحث این الگو تاکید کرد و گفت: باید امروز آخرین جلسه مباحث نظری باشد و ان شاالله در جلسه بعدی، عملی شدن موارد را در متن واقعیت‌ها قرار دهیم و به تکالیف و راهبردها بتوانیم عمل کنیم زیرا زمان در حال گذر است البته اقدام پیش رو ما را به مرز عمل رسانده است.

معصومه نوروزی، معاون فناوری اداره کل اداری و پشتیبانی بیان کرد: بدیهی است، کاری که انجام شده جای تشکر و قدردانی دارد، اما در مورد کمیته‌ای که تشکیل شده، شاید بهتر باشد که بیشتر از بخش ارزیابی عملکرد استفاده شود. در ادامه نیز بهتر است که این الگو به اطلاع مدیران نیز رسانده شود تا اگر نظری وجود دارد، در مسیر کار اعمال شود.

بهنام نیک نژاد، مدیر طرح و برنامه، بیان کرد: شاید لازم باشد که جایگاه خاصی را برای شرکت‌های چاپ و نشر که بسیار نقش مهمی در سازمان دارد، درون این الگو مد نظر قرار دهیم اما در مورد سایر موارد به نظر می‌رسد که تمامی بخش‌ها دیده شده‌اند و جای تشکر دارد.

مهدی ایلکا، رئیس حراست سازمان نیز، کار پیش رو را پژوهشی و کامل خواند، و گفت: تعیین مصداق هر کدام از راهبردها یکی از نیازهای الگوی پیش رو است زیرا این امر، باعث می‌شود که بُرد اختیارات سازمان، در این مسیر، کاملا مشخص شود.

او افزود: در فرهنگ سازمانی یا شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای، ما باید ضمانت‌های اجرایی را نیز مد نظر قرار دهیم تا بدانیم نحوه برخورد و عملیاتی شدن دقیقا چگونه است. در ادامه نیز ضروری است که بدانیم تقسیم بندی این مسئولیت‌ها بر عهده چه بخش‌هایی است و چه بازه زمانی در اجرای آن، باید مد نظر قرار گیرد.

یوسفی از بخش حقوقی سازمان کار را قابل تحسین و تقدیر خواند و گفت: به نظر می‌رسد که در عنوان این الگو، باید توجه بیشتری لحاظ شود لذا باید کاملا مشخص کنیم که وقتی حرف از مخاطبان است، چه طیفی را مد نظر داریم. به نظر می‌رسد که در این راستا ضروری است که واژه‌ها را مشخص کنیم و اندکی تغییر دهیم.

خانی رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات نیز در ادامه جلسه بیان کرد: کار پیش رو بسیار جامع و کامل است لذا اگر عملکردها بر اساس برنامه‌های پیش بینی شده، و شیوه نامه‌های تدوین شده باشد، در بحث سلامت اداری، بسیار به ما کمک خواهد کرد و ما کمتر مشکلات را در مسیر کار اداری مشاهده خواهیم کرد.

وی افزود: در بخش ارزیابی عملکرد، بعضا شاهد هستیم که عملکردها و فعالیت‌ها بر اساس شاخص‌ها و برنامه‌ها نیست و شاید بتوان گفت که در آن اعمال سلیقه‌هایی وجود دارد که باعث دور شدن از هدف اصلی می‌شود.

سعید بدیعی، مدیرکل حوزه ریاست این سازمان نیز تصریح کرد: شاید بهتر باشد که به سمت عملی شدن این الگو حرکت کنیم و مسیر را صرفا به نظر دهی منوط نکنیم البته در مسیر نظر سنجی نیز می‌توانیم، با انتشار الگو در سازمان، نظرات تمامی همکاران را تجمیع کنیم و نظرات را در واحد ارزشیابی مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: به نظر می رسد که راهبردهای ارائه شده در این بخش نیازمند داوری و به روز رسانی است لذا نیازمند یک بازه زمانی برای به نتیجه رساندن کار هستیم. به نظر می‌رسد که ادامه روند نظری در این الگو، باعث اتلاف وقت و از دست رفتن زمان، می‌شود لذا ما می‌توانیم وارد بخش عملی شده و بخش صیانت را نیز همزمان به پیش ببریم و نظرات را نیز جمع بندی کنیم.

ورود به بخش عملی ضروری است

در ادامه علی محبی به مباحث مطرح شده، پاسخ داد و گفت: لازم است که به عملیاتی کردن این الگو بیاندیشیم و در این راستا ضروری است که در جلسه آیند، یک جدول زمانبندی برای شروع، ارائه شود. در مرحله بعدی نیز، باید به اجرایی کردن مواردی که وجود دارد، فکر کنیم.

وی افزود: در الگوی پیش رو، راهبردها و اقدامات اساسی نیز نیاز به تکمیل دارد لذا شاید لازم باشد که همکاران در این باره بیشتر فکر کنند و اگر مواردی از نگاه ما مغفول مانده، مطرح کنند زیرا این بخش نیاز به تقویت و تکمیل بیشتری دارد.

حسن ملکی در بخش پایانی جلسه، از کار انجام شده، تقدیر و تشکر کرد و به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: در این راستا لازم است که وارد عمل شویم تا وقتی از تکالیف و حقوق صحبت می‌کنیم، وارد متن سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی شود.

وی افزود: در کمیته حقوق و سلامت اداری کار سنگینی داریم و آرام آرام باید وارد عمل شویم تا خدایی ناکرده هیچ بی عدالتی شکل نگیرد البته بدیهی است که منظور ما شکل طوفانی نیست و نسیم این کمیته باید متناسب با شئونات و اقتضائات بر بدنه سازمان بوزد. نسیم مداوم بهتر از طوفان سهمگین است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در خود این مجموعه چند ملاحظه نیز نیاز است. نکته اول این است که حقوق و تکالیف مشترک با غیر مشترک، تفکیک شود. تصمیم گیری شود که در مورد شرکت چاپ و نشر و افست نیز لازم است حقوقی تعریف شود زیرا ما منافع مشترکی با این بخش داریم.

ملکی ادامه داد: تعیین مصداق برای هر یک از راهبردها نیز یک ضرورت است زیرا سبب گویاتر و عینی تر شدن این راهبردها می‌شود. لازم است که مستندات هر قسمت نیز، در این الگو درون یک ستون افزوده شود ضمن اینکه یک ستون نیز برای استلزامات اجرایی نیاز است.

وی خاطر نشان کرد: پس از پایان پیدا کردن این منشور، لازم است که یک برنامه اجرایی برای آن تنظیم کنیم زیرا نیازمند اولویت بندی در بخش اجرا هستیم. برخی از موارد در این مسیر ممکن است، ضروری باشند و باید امروز اجرا شوند لذا باید اولویت بندی را در کنار اقدامات اجرایی داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار