فعالیت‌های قرآنی باید به طور سیستمی پیگیری شود

آباده ( پانا) - رییس اداره قرآن، عترت و نماز استان فارس با اشاره به اهمیت نهادینه سازی آموزه‌های قرآنی در ذهن و روح دانش‌آموزان، گفت قرآن باید طوری در جامعه آموزش داده شود تا در پوست و خون افراد جامعه عجین شود. در یک جامعه مهدوی قرآن باید اصل زندگی باشد و این امر مهم جز با یک فعالیت چشمگیر سیستمی و تیمی، قوی به ثمر نخواهد رسید.

کد مطلب: ۱۲۳۵۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های قرآنی باید به طور سیستمی پیگیری شود

صدرالدین زین‌‌‌العبادی در جلسه قطبی مدیران دارالقرآن‌ها و کارشناسان قرآن و عترت شمال فارس با اشاره به جایگاه والای قرآن و نماز و نقش موثر آن در ساختن یک جامعه آرمانی و ولایی، معلمان دوره ابتدایی را دارای نقش چشمگیر در این زمینه دانست و افزود: خواندن درست قرآن و نماز باید به عنوان تشکر از خداوند در ذهن و روح بچه‌ها نقش ببندد و لازم است این امر مهم از همان سالهای آغازین زندگی تحصیلی با اجرای برنامه‌های شاد و مقدماتی در مدارس انجام پذیرد.

برنامه‌ریزی برای آموزش عملی نماز به عنوان رکن قبولی اعمال انسان بخش دیگر صحبت‌های زین‌العبادی بود که در این زمینه با طرح قضیه عاشورا گفت: در بحث اهمیت نماز همین بس که به خاطر خواندن نماز در ظهر عاشورا 35 تیر به امام حسین علیه السلام شلیک شد.امام حسین فرمودند: من برای برپایی نماز واصلاح امت جدم و احیا امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم.

وی ادامه داد: پس لازم است تا نسبت به آموزش عملی نماز و تشویق دانش‌آموزان به این سمت، قدمهای موثر و بزرگ به همراه تیمی قوی از بهترین روانشناسان و کارشناسان اقامه نماز برداشته شود که ضرورت پیشرفت در قرن جدید، تحولی عظیم در زمینه پیشرفت در امور معنوی است.

پررنگ کردن هفته قرآن و عترت و ایجاد فضاهای معنوی و قرآنی در سطح مدارس و حتی جامعه، برگزاری مراسم انس با قرآن، و اجرای موثر طرح سه شنبه‌‌های مهدوی، روی دیگر صحبت‌های رییس اداره قرآن ، عترت و نماز بود که در مورد این طرح گفت: طرح مصباح‌الهدی یا سه شنبه‌های مهدوی از توفیقاتی است که خداوند برای شناساندن و آماده ساختن جامعه برای ظهور آخرین منجی به ما داده است، پس لازم است تا بازهم با کار تیمی و حرفه‌ای پژوهشی، به منظور شناساندن این امام عزیز به نسل جوان از دل و جان مایه گذاشت.

پرداختن به نقش کارشناسان قران و عترت و نماز بحثی بود که توسط کارشناس مسوول اقامه نماز استان پیگیری شد. مسعودی با اشاره به نقش موثر کارشناسان و مطالبه گری آنان گفت: تلاشگر بودن و روحیه مطالبه گری در بین مسولین وظیفه شناس باعث تشکیل هیئت اندیشه ورز شده است تا تمام فعالیت‌های این حوزه در این جلسات به بحث و بررسی گذاشته شده و به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

تشکیل کارگروهی از مدیران موفق و معاونین پرورشی مدارس که دغدغه‌مند امور معنوی دانش‌آموزان هستند و استفاده از ظرفیت توامندیهای دانش‌آموزی برای برگزاری هر چه بهتر فعالیت‌های حوزه نماز، قرآن وعترت، مطالبه‌ای بود که محمدعلی مسعودی از کارشناسان قرآن ادارات خواستار شد. هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم، شروع صحبت‌های کارشناس مسول قرآن و عترت اداره کل آموزش و پرورش فارس با غزلی از حافظ و آیه‌ای ازقرآن نشانه تسلط کامل به موضوع مدیریت و علاقمندی او به این حوزه بود.

لیلا رشیدی با اشاره به دو اصل مدیریتی مهم یعنی تصمیم‌سازی و اقدام گفت: اگر تصمیم‌سازی درست و به موقع نباشد، اقدام موثر نخواهد بود؛ در دنیا هر جا به طور گروهی و تیمی کاری انجام داده شده است، حتما به موفقیت رسیده است.

رشیدی با اشاره به ضرورت آشنایی مفهومی کودکان و نوجوانان با مفاهیم قرآنی و زمینه‌سازی برای ظهور، تنها راه رسیدن به این مهم را کار سیستمی دانست و از خبرگزاری پانا به عنوان یک مجموعه موفق نام برد که به طور سیستمی باهم در ارتباط هستند و اخبار را به موقع و درست در سطح جامعه منعکس می‌کنند قدردانی کرد.

تشکیل کمیته خیرین، تشکیل شورای قرآنی، تامین مربیان متخصص قرآنی، شاداب سازی فضاهای قرآنی و ضرورت مدیریت موثر و شاداب برنامه‌های قرآن در هفته قرآن وعترت، سه‌شنبه‌های مهدوی و بردن این فضای قرآنی در بین خانواده‌ها از برنامه‌هایی بود که به عنوان پیشنهاد توسط کارشناس مسول اقامه نماز استان در جمع مدیران دارالقرآن‌ها عنوان شد.

تربیت در زیست بوم جدید و ضرورت فضاسازی معنوی و قرآنی در شهر جهانی منبت، صحبت مدیر آموزش و پرورش آباده بود. حمیدرضا خادمی با اشاره به نیاز شدید نوجوانان و جوانان به آموزه‌های قرآنی گفت: در این حوزه هر قدمی که برداشته می‌شود، ضرورت قدمهای بعدی آشکارتر می‌شود.

وی با اشاره به ظرافت تعلیم و تربیت دانش‌آموزان گفت: در حوزه نماز ،قرآن وعترت ما نیاز به مربیان و معلمان متخصص در امور قرآنی داریم تا مفاهیم به صورت صحیح و موثر در اختیار جوانان قرار گیرد و باعث نهادینه شدن این آموزشها در ذهن و روح دانش‌آموزان شود.

نام بردن از مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته در حوزه قرآن و نماز در شهرستان اباده بحثی بود که توسط معاون پرورشی و تربیت بدنی عنوان شد. قاسم خلیفه، برنامه پیوند مسجد و مدرسه و جشن تکلیف دانش‌آموزان را یکی از برنامه‌های موفق این حوزه دانست که باعث پیوند مستحکم بین نوجوانان و جوانان با مساجد محل شده‌ است و بی شک ظهور و پرورش استعدادهای عده زیادی از دانش‌آموزان را در این حوزه در پی دارد.

رسیدگی به مشکلات و موانع موجود در اجرای برنامه‌های قرآنی و پیشنهاداتی برای برگزاری بهتر برنامه‌های قرآنی و خصوصا هفته قرآن و نماز از صحبتهای دیگری بود که توسط کارشناسان و مدیران دارالقران‌های شمال فارس در سالن کنفرانس بازگو و به بحث گذاشته شد.

خبرنگار: صدیقه جنتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار