کسب آگاهی، دانش و تجربه از عوامل کلیدی در مدیریت بحران هنگام وقوع زلزله هستند

تهران(پانا) - مانور زلزله همه ساله هشتم آذر ماه در دو بخش علمی و عملیاتی برای آگاهی بخشی، کسب تجربه لازم و موثر در مدارس با حضور دستگاه‌های مربوطه در راستای تحقق شعار«هر دانش آموز یک نقش اجتماعی» و همچنین آموزش نکات ایمنی خصوصا در هنگام وقوع زلزله برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۳۵۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
کسب آگاهی، دانش  و تجربه از عوامل کلیدی در مدیریت بحران هنگام وقوع زلزله هستند

بیست و سومین مرحله مانور سراسری ایمنی در برابر زلزله، دوشنبه ۸ آذر ماه ۱۴۰۰ با حضور مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۵ و معاونین، کارشناسان و مسئولان سازمان آتش‌نشانی، سازمان هلال احمر و سازمان مدیریت بحران با اهداف از پیش تعیین شده ی امداد و نجات، اطفا حریق و سایر اقدامات ایمنی در دبیرستان پسرانه امام خمینی (ره) برگزار شد.

محمد رضا یوسفی، کارشناس عملیات و امداد و نجات سازمان هلال احمر در رابطه با برگزاری هر ساله مانور زلزله در مدارس کل کشور در ۸ آذر ماه گفت: به نظر من برگزاری مانور آن هم سالی یک بار، برای بالا بردن آگاهی و داشتن تجربه عملی دانش آموزان کفایت نمی‌کند و باید یک بازه زمانی را برای دانش آموزان قرار بدهند و یا تعداد مانورها را در سال افزایش دهند تا یادگیری و اجرایی کردن این آموزش ها توسط دانش آموزان مثمر ثمر واقع شود و بتوانند به ترسشان در مواقع اضطراری غلبه کنند و همچنین استرس و دست پاچگی را مهار کرده و با آرامش بهترین تصمیمات را جهت کنترل اوضاع و اقدامات شایسته بگیرند.

وقتی مخاطبین این دو اصل مهم را به شکل اصولی و تجربی یاد بگیرند و سپس در کنار آن فرهنگ سازی مناسبی هم وجود داشته باشد؛ آن موقع می توان امید وار بود که این افراد با بکارگیری به موقع و صحیح آموزه های امدادی و حفظ آرامش در مواقع بحرانی خصوصا می توانند به نوعی کمک حال خود و دیگران باشند.

در ادامه وی در خصوص آموزش بیان کرد: متأسفانه در خصوص امداد و کمک های اولیه و دیگر موارد مشابه، آن طور که بایسته و شایسته است، آموزش مناسب و ارزشمندی در سطح جامعه نداریم اما در حوزه دانش آموزی شرایط بهتری وجود دارد ولی باز هم با استانداردهای آموزش امدادی فاصله داریم. مثلا دانش آموزان شناخت اولیه درباره نقاط امن را دارند اما نمی دانند که این نقاط امن را باید بر حسب چه چیز‌ و چگونه انتخاب کنند و این سوالات مدام برای آنها تکرار می شود: آیا زیر درخت نقطه امنی هست؟ آیا در کنار دیوار های بلند می شود پناه گرفت؟ و در نهایت با دست پاچگی فقط به سمت گوشه ای می روند و بدون رعایت اصول ایمنی می ایستند چون کمیت آموزش ها پایین می باشد و به دانش آموز فرصت تثبیت این آموزه ها را نمی دهد.

در پایان امید آن که کشور عزیزمان ایران اسلامی از هرگونه بلایا از قبیل زلزله در امان بوده و دانش آموزان و خانواده ها با استفاده از این آموزشات بتوانند هر کدام؛ امدادگری در مقابل حوادث باشند.

* خبرنگار دانش آموز پانا؛ حمیدرضا رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار