معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران گفت:

بسیاری از مشکلات جسمانی در جامعه از پیامدهای نبود سواد حرکتی است

تهران (پانا) - معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد بسیاری از مشکلات جسمانی در جامعه از پیامدهای نبود سواد حرکتی است

کد مطلب: ۱۲۳۲۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
بسیاری از مشکلات جسمانی در جامعه از پیامدهای نبود سواد حرکتی است

حسن محمدی؛ معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در جمع خبرنگاران در رابطه با بسته تحولی ارتقاء سواد حرکتی دانش آموزان دوره ابتدایی، با تاکید بر اهمیت موضوع سواد حرکتی و تاثیرات آن در جامعه؛‌ یکی از وظایف بسته تحولی ارتقاء سواد حرکتی را نشان دادن و تخمین وضعیت موجود دانست تا برای سیاستگذاران زنگ خطری را به صدا درآورد.

محمدی عنوان کرد: در حوزه فعالیت های تحولی وزارت آموزش و پرورش امسال شاهد حرکت و اقدام مهمی تحت عنوان سواد حرکتی هستیم. این طرح برای گروه هدف ٣٠ درصدی دانش آموزان است که در شهر تهران حدود ١٨٠ هزار نفر و در کشور حدود یک میلیون دانش آموز را با هدف تشخیص و ارتقاء میزان سواد حرکتی، تحت پوشش قرار می دهد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران یادآور شد: این بسته تحولی در پیش آزمون خود با ۴ تست مهارتی به تفکیک دوره ها توسط خانواده ها انجام و در سامانه پادا ثبت می شود و توسط معلمین متخصص تربیت بدنی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و اقدامات لازم انجام می شود و در پایان دوره ٣ ماهه مجدد آزمون ها برگزار و نتایج بررسی و تحلیل می شوند و جهت سیاست گذاری های کلان ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به بروز کمبودهای رفتاری در زمینه سواد حرکتی و حوزه سلامت جسمانی در جامعه افزود: یکی از مباحث و موضوعاتی که باعث توسعه سلامتی و سواد حرکتی در جوامع می شود، ارزیابی ها و فعالیت های مربوط به همین حوزه است که در سالهای ابتدایی باید بدان پرداخته شود و اگر در همان سال های کودکی و نوجوانی به آن پرداخته نشود مشکلات جبران ناپذیری را در آینده رقم می زند.

محمدی افزود: طبق اطلاعات ارائه شده توسط مرکز پژوهش های مجلس نسبت معلم تربیت بدنی به دانش آموز ۵۶٠ است. این درحالی است که نسبت معلم به دانش آموز حدود ٢٢ است و این تفاوت بسیار زیاد است که باید با توجه به اهمیت موضوع سلامتی جامه به خصوص کودکان و نوجوانان توجه ویژه ای به این موضوع شود.

وی با اشاره به طرح موفق کوچ که در زمینه چاقی و اضافه وزن دانش آموزان سال قبل انجام شد، گفت: این طرح با جامعه آماری حدود ١٣ میلیون دانش آموز؛ نقش بسزایی در سلامتی دانش آموزان داشت. طبق نتایج این طرح میانگین چاقی در دانش آموزان شهر تهران حدود ۴٢ درصد بود که نشان دهنده شرایط نامطلوب سبک زندگی دانش آموزان تهرانی است. درحالی که این میانگین در کشور ٣٠ درصد بود و پس از اجرای طرح این میانگین به ٣٩ درصد رسید و در شهر تهران ٣ درصد کاهش داشت که امیدواریم با اجرای بسته تحولی ارتقاء سواد حرکتی نیز به نتایج مطلوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.

محمدی در ادامه در پاسخ به اینکه برگزاری کلاس های تربیت بدنی در شرایط آلودگی هوا چگونه است، افزود: کمیته اضطرار آلودگی هوای استان ها جلسات مستمری دارد و به محض اخطار آلودگی هوا اطلاع رسانی لازم را انجام می دهد و از آنجا که کلاس تربیت بدنی باید حتما در فضای باز باشد، به محض اعلام آلودگی هوا از سوی این کمیته کلاس ورزش لغو می شود. اکنون مدارس با حداقل ظرفیت هستند و بچه ها گروه بندی شده اند و اگر استمرار آلودگی باشد کمیته آلودگی اطلاعیه خواهد داد اما امیدواریم با بازگشایی تدریجی مدارس مشکلات کم تحرکی دانش آموزان رفع و سطح سواد حرکتی و همچنین آمادگی جسمانی و سلامت جامعه ارتقاء پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار