معاون پرورشی و تربیت‌بدنی منطقه ۱۴:

شوراهای دانش‌آموزی بازوی توانمند مدیران مدارس هستند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و تربیت‌بدنی منطقه ۱۴ شورای دانش‌آموزی را مسیری روشن در جهت تحقق سند چشم‌انداز و تربیت دانش‌آموزان، در تمام ساحت‌های آموزشی و تربیتی دانست.

کد مطلب: ۱۲۳۰۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد
شوراهای دانش‌آموزی بازوی توانمند مدیران مدارس هستند

محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ در حاشیه برگزاری مراسم انتخابات شورای دانش آموزی به پانا گفت:«شورای دانش آموزی و شرکت دانش آموزان در انتخابات شورای دانش آموزی، از مصادیق تبلور، نقش جدی دانش آموزان در ترسیم آینده کاری، شغلی، حرفه ای، تحصیلی دانش آموزان است. لازم است در مدرسه، روند تکامل و تقویت جایگاه شورای دانش آموزی، مورد نظر و توجه مدیران مدارس قرار گیرد و زمینه گسترش دایره تأثیرگذاری شورا در امور مختلف مدرسه برابر با اهداف و دستورالعمل های شورای دانش آموزی مدرسه، بیش از قبل فراهم شود.»

وی ادامه داد: «دانش آموزان با شرکت در انتخابات می توانند نقش و تأثیرگذاری حداکثری در سرنوشت خود داشته باشند‌‌. دانش آموزان ضمن بی تفاوت نبودن به اتفاقات درون مدرسه، می توانند خود را برای ورود به جامعه آماده کنند و در آینده سیاسی، اقتصادی، امنیتی و قانون گذاری کشور خود سهیم‌ باشند.»

عدل لاله در بیان ارتقای فعالیت های سازمانی پیشتازان خاطرنشان کرد: «مدارس برای جذب حداکثری دانش آموزان پیشتاز، باید از ابزارهای مختلفی استفاده کنند. آنها می توانند مکان های مناسبی را تحت عنوان دفتر فعالیت های فوق برنامه دانش آموزان، مخصوصا بچه های پیشتازان استفاده کنند. مدارس باید دانش آموزان پیشتاز را در تصمیم گیری های امور مدرسه دخالت دهند و از نظریات آنها استفاده کنند و پیشنهادات آن ها را اجرایی کنند. با این کار دانش آموزان انگیزه بیشتری خواهند داشت و نقش مؤثرتری را در مدرسه ایفا خواهند کرد.»

وی افزود: «یکی از بهترین راه های تقویت شوراهای دانش آموزی این است که دانش آموزان در تصمیم گیری ها نقش اساسی تری را ایفا کنند و در تصمیم گیری ها شریک بشوند و این شورا به صورت نمادین در مدارس تشکیل نشود و باید تحت دستورالعمل‌های ذکر شده اجرا شود. این شورا جهت رسیدگی به مشکلات دانش آموزان تشکیل می شود و بهتر است نظرات اعضای شورا به مدیر و دیگر ارکان مدرسه ارجاع داده شود تا مورد بررسی قرار گیرد و شورا را از حالت نمایشی خارج کند.»

عدل لاله تصریح کرد: «شورای دانش آموزی رویکردهای متفاوتی دارد که فرصت حضور دانش آموزان در این عرصه در قالب انتخابات شورای دانش آموزی در همه مدارس به وجود آمده است تا پویایی، صدای قوی و نقش مؤثر آن در مدارس دیده و شنیده شود.»

معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ درباره وظیفه اصلی شوراهای دانش آموزان خاطرنشان کرد: «شوراهای دانش آموزی به عنوان بازوی توانمند مدیران مدارس، وظایف مهمی بر عهده دارند. فردی که به عنوان عضو شورای دانش آموزی انتخاب می شود، نماینده دانش آموزان در تصمیم گیری مدارس است. این شورا باید در کنار اولیای مدرسه، انجمن مدرسه، مدیر مدرسه، معاون مدرسه، حضور فعال در تصمیم گیری ها داشته باشد و نظرات دانش آموزان را منتقل کنند.»

عدل لاله در آخر، مسئولیت پذیری، شکیبایی و تواضع را از جمله ویژگی های افراد منتخب و شایسته در انتخابات شورای دانش آموزی ذکر کرد و گفت: «افراد در واقع دفاع از حقوق خود و دیگران را در فضای مدرسه و با عضویت در شورای دانش آموزی یاد می گیرند.»

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار