نماینده مردم تبریز، آذرشهر واسکو در مجلس شورای اسلامی:

معلم روشنایی بخش جامعه است

هدف از رتبه‌بندی معلمان، ارتقاءکیفیت آموزش عالی، جایگاه، کرامت و منزلت معلم است

تبریز(پانا) - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر سختی‌های ایجاد شده برای معلمان و آموزش مجازی در دوران کرونا، هدف اصلی رتبه‌بندی معلمان را ارتقاءکیفیت آموزش عالی، ارتقای جایگاه، کرامت و منزلت معلم دانست.

کد مطلب: ۱۲۲۵۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد
معلم روشنایی بخش جامعه است

صبح امروز علیرضا منادی سفیدان در جمع بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در اردوگاه الغدیر تبریز گفت: هم اکنون در جامعه ما ورق آموزش و پرورش تغییر یافته است. در سال های قبل از کرونا همکاران ما به آموزش مجازی و کامپیوتر و اینترنت اهمیتی نمی دادند اما الان در طی دو سال کرونایی ما به رویه جدیدی ورود کرده ایم و آن آموزش مجازی است. قبلا هیچ کس از امکانات فضای مجازی آگاه نبود ولی الان جزو زندگی روزمره شده و همه به نحوی از آن استفاده می کنند.

وی افزود: ما نیز به عنوان متولیان و حاکمان امر آموزش و پرورش در مملکت که حکمرانی اصلی ما در بحث درس است، فرهیختگان و معلمان عزیزی به ویژه بانوان شاغل در امر آموزش و پرورش بازوان ستادی دستگاه تعلیم و تربیت هستید.

منادی، ضمن توصیه هایی به معلمان و والدین دانش آموزان اظهار کرد: از قدیم سلامتی این بود که ورزش می کردیم تا سلامتی داشته باشیم و اضافه وزن نداشته باشیم. به دکتر چشم می رفتیم تا تنبلی چشم نداشته باشیم و حساسیت های ما در این موضوعات زیاد بود. در زمان قبل از کرونا اکثر خانواده ها موبایل دست کودکان خود نمی دادند ولی الان با شرایط پیش آمده موبایل و در راس آن فضای مجازی در دستان کودکان قرار دارد. بنابراین فضای مجازی جایی بی در و پیکر است که وقتی دانش آموزی به آن مراجعه می کند دیگر از دست ما خارج است. در همین راستا باید والدین در رابطه با فضای مجازی با کودکان خود حرف زده و در این راه از افراد متخصص و روانشناس های این حوزه کمک بگیرند.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت برای ما سلامت روانی دانش آموزان و کودکان است. چرا که اینترنت و فضای مجازی خطری جدی برای سلامت روان خود معلم و دانش آموز است. اگر با این موضوع مقابله نکنیم ممکن است دانش آموز و یا کودک از تحت تاثیر این موضوعات قرار گیرد.

وی با اشاره به سختی های آموزش مجازی در دوران کرونا گفت: معلمین ما معلمین کلاس های حضوری هستند چرا که آموزش مجازی سخت است. من در کلاس راحت تر می توانم صحبت کنم تا این که به صورت مجازی آموزش دهم. چرا که معلم نمی تواند از آموزش و یادگیری کامل یک دانش آموز اطمینان حاصل کند و از طرفی دانش آموز هم یاد نگرفتن خود را ابراز نمی کند. نمی فهمیم که دانش آموز خود در جلسه حاضر است یا کس دیگری به جای او در کلاس حاضر می شود.این یک مسئله دردسر ساز برای آموزش و پرورش است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: باید خود را برای حضوری شدن مدارس و دوران پسا کرونا آماده کنیم، چرا که آموزش در طی یک ماه آینده کاملا حضوری خواهد بود. منتهی ۳/۵ میلیون دانش آموز وسایل آموزشی ندارند و بعضی از آن ها برای حضور در مدرسه تنبل شده اند و آموزش مجازی را به آموزش حضوری ترجیح می دهند.

وی اظهار کرد: هم اکنون یک لایه کم کیفیت آموزشی در مملکت ما شکل گرفته است. نسلی که از ابتدا در دوران کرونا آموزش دیده اند، نسلی هستند که تا آخر دوران آموزشی خود دچار مشکل خواهند بود.

منادی افزود: ما باید از نظر روانشناسی روی کودکان کار کنیم. بعضی خانواده ها موافق حضوری شدن مدارس هستند چرا که از دست دانش آموزان به سطوح آمده اند. بنابراین باید همه ستادها دست در دست هم داده و از این بحران عبور کنند. این بحث بار سنگینی است، چرا که در طی دو سال روی هم انباشته شده است.

وی ادامه داد: معلم در واقع روشنایی بخش جامعه است. همه چیز ما اندیشه است. صاحب و پرورش دهنده اندیشه هم خود معلم است. اگر بخواهیم جامعه را آباد کنیم، باید معلم را آباد کنیم چرا که معلم پرورش دهنده رهبران و رییس جمهورها و مدیران آینده هستند.

وی ضمن اشاره به طرح رتبه بندی معلمان گفت: بعضی افراد از اصطلاحات و رتبه های موجود در دانشگاه ها مانند استاد یار و دانشیار و ... ناراحت هستند. بدانید که کلمه ای والاتر از معلم وجود ندارد. نکته ای که وجود دارد این است که ما باید بدانیم معلمی که در آموزش و پرورش و آموزش عالی وجود دارد یکی است.

منادی افزود: الان در بحث رتبه بندی معلمان، هنوز رتبه هیچ کدام از ۷۰۰ هزار نفر شامل این امر معلوم نیست. گفتند که رتبه بندی برای کارکنان اداری شامل نمی شود ولی بنده این امر را اجرا کرده و گفتم معلمی که حکم معلمی دارد ولی در اداره کار می کند نیز باید شامل رتبه بندی شود.

وی خاطر نشان کرد: در رتبه بندی معلمان، 5 رتبه مشخص شده است. از این رتبه ها می توان به مربی و مربی آموز و استاد یار و دانشیار و استاد معلم و .... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دیدگاه برخی نسبت به معلم‌ها درست نیست، گفت: برخی از افراد معتقد هستند که معلم در طی این دوسال کاری انجام نداده و خوابیده است. بدانید که معلم نخوابیده است، چرا که اگر خوابیده بود آموزش و پرورش به وضعیت نامناسبی می‌رسید.

وی ادامه داد: ما در طرح رتبه بندی آیتم هایی را که مشخص کرده ایم برای افزایش حقوق و .... نیست، هدف اصلی ما از این امر تعیین رتبه یک معلم بر اساس سوابق و تجربیات و دوره های آموزش دیده و.... است.

منادی در آخر خاطر نشان کرد و گفت: ما به دنبال ارتقاء کیفیت آموزس عالی و ارتقای جایگاه، کرامت و منزلت معلم هستیم .ما باید به مسئولین و جامعه بفهمانیم که معلم چراغ جامعه است و در نبود او جامعه در تاریکی مطلق قرار خواهد گرفت.

همچنین در این دیدار مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: آموزش و پرورش در ایام کرونا همواره به فعالیت‌های آموزشی خود به نحو احسن ادامه داده است. همچنین با تصویب نهایی طرح رتبه بندی گشایش کلی در کار فرهنگیان رخ خواهد داد.

جعفر پاشایی افزود: چنانچه طرح رتبه بندی تصویب شود علاقه و انگیزه معلمان نسبت به آموزش چند برابر خواهد شد و در مورد این طرح اقدامات خوبی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: ما در سطح استان با نفرات فراوان بازنشستگی روبرو بودیم که با همراهی و هماهنگی بین بخشی کمبودی بوجود نیامده است. آذربایجان شرقی پیشانی علم، دانش و معرفت در کشور است.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه استان ما از گذشته اولین ها بوده است، افزود: با آنکه در آموزش و پرورش کاستی ها و کمبودهای مالی وجود دارد ولی با همت و تلاش و همدلی همه نهادها این کمبودها به نحو احسن درست می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار