رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

قوی‌ترین ادبیات ، ادبیات ترکی است

جزئیات لایحه تدریس ادبیات بومی تشریح شد

تبریز(پانا) - رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح جزئیات لایحه تدریس ادبیات بومی ، بر اهمیت زبان ترکی به عنوان سومین زبان قوی دنیا تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
قوی‌ترین ادبیات ، ادبیات ترکی است

علیرضا منادی عصر امروز در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اقدام مهم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در رابطه با ادبیات بومی گفت: در مورد زبان ها و ادبیات ما یک طراحی را با امضای ۳۱ نفر به صحن کمیسیون ها برده بودیم که همه رها کرده و به دنبالش نبودند. لذا ما از آن ۳۱ نفر دعوت کردیم تا همیاری کنند ولی هیچ کدام حاضر به همکاری نشدند و ما به همت خود کمیسیون این طرح را به مرحله تصویب رساندیم.

وی افزود: آموزش و پرورش طرحی را براساس اصل ۳ قانون اساسی (زبان و حد رسمی ایران زبان فارسی است ولی در کنار تدریس زبان فارسی تدریس ادبیات زبان ها آزاد است) قانونی طرح شد که در آن گفته شده بود از ۷۴ زبانی که در ایران وجود دارد، اعم از گویش،لحجه و زبان که قانون اساسی اجازه داده است، در بین درس های تدریسی مدارس قرار گیرد که که ما هم تصویب کردیم.

وی ادامه داد: مدارس آموزش و پرورش قبلا در آموزش عالی بود ولی برای خود آموزش و پرورش نبود که ما طرحی به اسم فرهنگستان ادب فارسی طرح کردیم که مکلف شد برای همه زبان ها محتوا تهیه کنند و لذا در هر شهری که تشخیص داده شد چه زبانی تدریس بشود از آن محتوا تدریس شود.

منادی اظهار داشت: از بین ۷۴ زبانی که وجود دارد ۲۴ زبان در حال انقراض و ۵ زبان از بین رفته است. البته در بین این ۷۴ زبان، ما زبانی داریم که رتبه سوم را در دنیا بعد از زبان عربی و فرانسوی دارد. قوی ترین ادبیات،ادبیات ترکی است که متاسفانه این زبان هم دچار آسیب شده است.

وی با اشاره به اهمیت زبان ترکی گفت: در آذربایجان فقط یک زبان وجود دارد و آن هم ترکی است ولی در بعضی از استان های کشور بیش از یک زبان وجود دارد که باید در این استان ها مرجعی تشکیل شود که آن مرجع تصمیم بگیرد که کدام زبان ها در مدارس تدریس شود. هم اکنون بعد از تصویب این قانون قرار است که بر طبق قانون در کلاس های هفتم و دهم تدریس ادبیات بومی صورت بگیرد و ما هم در این خصوص در حال آماده کردن سرفصل ها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان ۱۱۵ سال قبل به مدت ۱۱ ماه تلاش کرده است تا دموکراسی اجرا شود که این همیشه نشان می‌دهد آذربایجان و تبریز سِر ایران است. امیدواریم که این قانون در صحن مجلس رای بیاورد تا در سراسر ایران اجرا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار