ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی در جنگل‌ها و مراتع خراسان‌جنوبی

بیرجند(پانا) ـ رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی خبر داد برداشت گیاهان دارویی در جنگل‌ها و مراتع خراسان‌جنوبی به علت خشکسالی ممنوع است.

کد مطلب: ۱۲۱۹۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد
ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی در جنگل‌ها و مراتع خراسان‌جنوبی

مهدی حاجی زاده، رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی سال ۹۹ در مقایسه با سال پیش از آن گفت: بهره‌برداری محصولات فرعی جنگل‌ها و مرتع، گیاهان دارویی و صنعتی، در عرصه‌های منابع طبیعی از جمله انواع گیاهان دارویی از قبیل آنغوزه شیرین و آویشن در سال ۱۴۰۰ به علت خشکسالی ممنوع است و با هرگونه برداشت غیرمجاز و بدون قرارداد بهره‌برداری، برخورد قانونی می شود.

حاجی زاده افزود: با توجه به بررسی فنی و کارشناسی، بهره‌برداری در شرایط امسال تهدیدی برای بقای گیاهان دارویی و صنعتی محسوب می‌شود؛ چرا که در شرایط خشکسالی هرگونه برداشت صمغ، شیره و سایر قسمت‌های گیاه، تنش مضاعفی بر حیات گونه‌های گیاهی وارد خواهد کرد.

وی گفت: سال گذشته حدود ۷۰ تن انواع محصولات دارویی و صنعتی از جمله، آنغوزه و آویشن از ۱۰۰ هزار هکتار مراتع استان برداشت و به خارج از کشور و یا سایر استان‌ها صادر شد که برای حدود هزار خانوار شغل و ۹۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد کرد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه رویشگاه اصلی آنغوزه شرق کشور است در استان‌های کرمان، اصفهان و یزد نیز رویشگاه‌هایی از این محصول وجود دارد، افزود: به لحاظ سطح زیر کشت در خراسان جنوبی با توجه به ۲۲ رویشگاه که عمدتا در شهرستان‌های طبس، فردوس، قاین و نهبندان است خراسان جنوبی با ۱۰۰ هزار هکتار بیشترین سطح زیرکشت را دارد.

حاجی زاده گفت: برداشت آنغوزه برای بهره برداران سالانه به طور میانگین ۷۰ میلیارد تومان درآمدزایی دارد، اما برای فراوری آنغوزه نه تنها در استان ما بلکه در کشور نیز هیچ برنامه ریزی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: این محصول به کشور‌های هند و آلمان صادر و در آنجا به دارو و ادویه و حتی آفت کش تبدیل می‌شود.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: این گیاه بعد از ۵ سال قابل بهره‌برداری است، اما برخی سودجویان گیاه را در سال‌های سوم و چهارم رشد قطع و بهره برداری می‌کنند.

آنغوزه‌ خراسان جنوبی به دلیل خاص بودن آب و هوایی رویشگاه، نسبت به دیگر نقاط کشور شیرین‌تر و با کیفیت‌تر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار