امروز: یکشنبه 29 فروردین 1400 - 06:30 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

یک روانشناس و مشاور آموزش و پرورش منطقه 13 در گفت و گو با پانا:

نگرانی از تشدید وابستگی نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی

نگرانی از تشدید وابستگی نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی

4/4/2021 8:30:00 AM
4/4/2021 8:30:00 AM
یکشنبه 15 فروردین 1400 - 08:30
پروین عربی

تهران (پانا)- دکترای روانشناسی عمومی و عضو هسته مشاوره آموزش و پرورش منطقه ۱۳ تهران، همه گیری جهانی ویروس کرونا را به عنوان تهدیدی برای سلامتی و زندگی اجتماعی میلیون ها نفر در سراسر دنیا بخصوص قشر آسیب پذیر دانش آموز دانست.

پروین عربی؛ مدرس آموزش خانواده و مدرس پیشگیری از آسیب های اجتماعی در گفت و گو با پانا با توجه به آسیب های روانشناختی ناشی از ویروس کرونا در دانش آموزان گفت: «یافته ها حاکی از آن است که استرس روانشناختی حاصل از این بیماری و قرنطینه، پیامدهای نامطلوبی در سطح فردی، بین فردی و آموزشی برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است.»

او عنوان کرد: «در بعد فردی؛ دانش آموزان مشکلات روانشناختی چون اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از آسیب، استرس و ناکامی، ترس و خشم، پریشانی های روانشناختی، هیجانی و بی حوصلگی را تجربه کرده‌اند. در بعد مشکلات بین فردی در دانش آموزان، بیماری کرونا پیامدهایی چون محدودیت در ارتباط موثر با افراد خانواده، همسالان، معلمان، شبکه حمایت اجتماعی ناکافی و دریافت اطلاعات نامناسب را در پی داشته است و در بعد آموزشی، مشکلاتی مانند حضور شناختی و اجتماعی ضعیف دانش آموزان در فرایند آموزش آنلاین، ضعف انگیزه، مشکلات در مدیریت زمان و نگرانی از ارزشیابی پایانی را تجربه کرده‌اند.»

عربی ادامه داد: «با توجه به این مشکلات، آموزش مجازی و استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی برای دانش آموزان پیامدهایی را در پی دارد، بنابراین شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن می تواند دارای نتایج و تلویحات کاربردی ویژه برای آموزش و پرورش باشد.»

او با توجه به عملکرد تحصیلی دانش آموزان اذعان کرد: «کاهش زمان آموزش و کیفیت نامناسب خدمات آموزش آنلاین بدون زیر ساخت‌های آموزشی، نابرابری در استفاده از فرصت‌های آموزشی، عملکرد تحصیلی یادگیرندگان را کاهش داده است. از جمله آسیب های اجتماعی جامعه امروزی، وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی است که در کنار آموزش مجازی، با وجود میل باطنی والدین، در بین یادگیرندگان مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است.»

این مدرس پیشگیری از آسیب های اجتماعی، شبکه های مجازی امروزی را به عنوان یکی از فناوری های نوین جهانی فلج‌کننده در زندگی عادی جوامع انسانی دانست و گفت: «شیوع کرونا سبب تشدید گرایش و یا وابستگی شبکه های اجتماعی مجازی در بین دانش آموزان شده است که با تمام جذابیت ها و قابلیت های زیادی که دارد، تاثیرات منفی و مخربی در قشر نوجوان برجای گذاشته است.»

او همچنین اضافه کرد: « افزون بر مزایایی که این شبکه ها برای کاربران دارد استفاده بیش از حد از آن و عدم مدیریت زمان، وابستگی به این شبکه‌ها را برای کاربران به همراه داشته است که این وابستگی می‌تواند زمینه مشکلات روانشناختی و اجتماعی جدیدی را ایجاد کند؛ بر این اساس ضرورت دارد میدان پر از مین فضای مجازی را برای دانش‌آموزان در یابیم.»

عربی در ادامه بیان کرد: «با توجه به آسیب ها ی روانی-اجتماعی، شناخت عوامل مرتبط با این وابستگی می‌تواند دید گسترده‌ای نسبت به عوامل تاثیرگذار بر وابستگی به این شبکه ها را مشخص کند و از اثرات ناکارآمد احتمالی آن بکاهد. استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی می تواند روش مقابله‌ای برای ارضای نیاز به ارتباط، دوستیابی و کاهش تنهایی دانش آموزان باشد. همچنین نداشتن سواد فضای مجازی هم باعث ایجاد شکاف عمیقی بین والدین و دانش آموزان در بحث آموزش مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی شده است.»

عربی با اشاره به راهکارهای مقابله با این آسیب ها افزود: «برای مقابله با اضطراب و استرس ناشی از بیماری کرونا در بعد فردی لازم است دانش آموزان مهارت های مقابله با استرس و مهارت حل مسئله اجتماعی سازگارانه و تاب آوری را فراگیرند. آموزش شناختی- اجتماعی با تاکید بر مهارت های حل مسئله اجتماعی به عنوان راهکار موثر و کارآمد می تواند برای کاهش استرس به شمار رود.»

او تاکید کرد: «با توجه به اینکه برخی از مشکلات بین فردی دانش آموزان از جو روانی نامساعد خانواده نشات می گیرد، بنابراین سیاست گذاری برای تدوین اجرای برنامه آموزش خانواده و همچنین تمهیداتی در بکارگیری مهارت های ارتباطی موثر و راهبردهای حل تعارض به منظور امنیت روانی دانش آموزان اتخاذ شود.»

این روانشناس در پایان خاطر نشان کرد: «به منظور حضور شناختی و اجتماعی دانش آموزان معلم می تواند با بهره گیری بهتر از کلاس های آنلاین و الکترونیک، زمینه یادگیری های مشارکتی و تکالیف چالش برانگیز را در کلاس درس آنلاین فراهم کند و بستر مناسبی را برای درگیری شناختی فعال و درگیری هیجانی در دانش آموزان ایجاد کند؛ چرا که درگیری هیجانی شناختی به درک و فهم بهتر و ایجاد انگیزه در یادگیرندگان می کند و زمینه کاهش اهمال گری به بهانه ویروس کرونا را فراهم می‌کند. همچنین لازم است سیاستگذاری‌هایی برای تقویت صلاحیت حرفه ای روانشناسان تربیتی و مشاوران برای مداخله در بحران های سلامت اتخاذ و نیز در جهت بهره گیری بهینه از تدریس آنلاین، دوره های ضمن خدمت برای معلمان برگزار شود.»

آموزش و پرورش منطقه ۱۳ آموزش مجازی وابستگی فضای مجازی ویروس کرونا پیشگیری از آسیب های اجتماعی روانشناسی عمومی پروین عربی آسیب های اجتماعی آسیب های فضای مجازی دانش آموزان میدان مین
اخبار مرتبط
  • حفظ سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان از وظایف مهم آموزش و پرورش است

  • درخشش دانش آموز منطقه ۱۳ در "یازدهمین جشنواره عکس رشد"

  • کاهش 5.3 درصدی اهدای خون در استان تهران طی سال گذشته

  • تحقق شعار سال جدید در گرو کار جهادی و تلاش دو چندان

  • آیین اختتامیه طرح یاریگران زندگی در منطقه ۱۳

  • حسینی: ارج نهادن به روز امور تربیتی به منزله تکریم باورها و ارزش هاست

  • تعلیم در کنار تربیت معنای واقعی پیدا می کند

  • عامری: با کسب مهارت های فرزند پروری، فرزندان شاد و سالم داشته باشیم

  • معلمان در اولین لایه تربیتی و آموزشی دانش آموزان قرار دارند

  • کرونا فرصت مغتنمی را در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین ایجاد کرد

  • اولین نشست صمیمانه هیئت رئیسه شورای دانش آموزی با مسئولان آموزش و پرورش منطقه 13

  • فعالیت‌های فوق برنامه و پرورشی در شکل گیری شخصیت دانش آموزان موثر است

  • نمایشگاه نمونه کار هنرستانی ها، همزمان با هفته مشاغل در کانال هدایت تحصیلی برپا می شود

  • جلسه بررسی فعالیت های مشاوره ای مدارس و اختلالات یادگیری ویژه مدارس منطقه ۱۳ 

  • وبینار آموزشی مراقبین و رابطین سلامت منطقه ۱۳

  • امیری: مدرسه صالح یک محیط اجتماعی، برای کسب شایستگی های لازم است

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم حضوری شد

  • کاری که آن‌شرلی و باب اسفنجی با مغز ما کرده‌اند؟

  • تورم مغز توسط کدام بیماری به وجود می‌آید؟

  • فوری؛ قهرمان ایرانی کشتی آزاد جهان درگذشت

  • شمار معکوس تا آخرین مهلت ارسال آثار برای جشنواره «برایم بگو»

  • «محمد فیلی» دلیل ماسک نزدنش را گفت

  • نزاع خونین در تهران

  • آموزش گسترده و مرحله‌‌ای دانش‌آموز_خبرنگار پانا در سراسر کشور

  • فرود اضطراری هواپیمای بویینگ ۷۳۷ هندوستان در زاهدان

  • از قیمت طلا و سکه چه خبر؟

  • روایت پزشک جراح از معجزه‌ای که مامای بوشهری را نجات داد

  • رنگ سیاه به رنگ ‌بندی کرونایی شهرهای کشور اضافه نشده است

  • طلا گران می شود؟

  • تصویر رضا کریمی، عامل خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز

  • جدول زمانی مدرسه تلویزیونی 28 فروردین اعلام شد

  • اعلام زمان ادامه تصویربرداری فصل دوم «ملکه گدایان»

  • نوجوانان از مصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری اجتناب کنند

  • روزه اولی‌ها چه نکات تغذیه‌ای را باید رعایت کنند؟

  • چرا نباید لیوان آب را کنارتخت‌خواب بگذاریم

  • درباره زرده ‌تخم مرغ بیشتر بدانید

  • میوه خشک در ایام رمضان چه فوایدی دارد؟

  • خوددرمانی برای مبتلایان این علائم از کرونا؛ ممنوع

  • مرهم روی زخم‌های آبی اناری؛ بارسلونا به جام سی و یکم رسید

  • دیرخوابیدن کودکان با چاقی ارتباطی دارد؟

  • این کار خطر مرگ بر اثر کرونا را دو برابر می‌کند

  • لیگ قهرمانان آسیا؛ فولاد شب شیرین ایران را تکمیل شد

  • ماجرای مردی که ۲ نوع واکسن کرونا زد

  • طوفان سرخ در نیمه دوم

  • کتاب‌هایی که زندگی‌مان را می‌سازند

  • نمایش قدرت طوفان سرخ در هند؛ اقتدار پرسپولیس کامل شد

  • طلا گران می شود؟

  • توییت عراقچی پس از نشست مذاکرات وین

  • قتل به سبک هالیوودی‌ها

  • آموزش تعطیل نیست؛ جدول زمانی مدرسه تلویزیونی 29 فروردین

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم