معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد:

آموزش مهارت‌هایی مانند حل مسئله و تفکر انتقادی از مهم‌ترین برنامه‌‌های ما است

یزد (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما توسعه مهارت‌های نرم است، مهارت‌هایی مانند حل مسئله و تفکر انتقادی، این مهارت‌ها به فرد کمک می‌کنند تا در فضای ناشناخته پیش برود و سبک زندگی و توسعه فردی خود را بهبود بخشد.

کد مطلب: ۱۵۳۵۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش مهارت‌هایی مانند حل مسئله و تفکر انتقادی از مهم‌ترین برنامه‌‌های ما است


هادی مطهریان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، به راهبرد‌ها و وظایف این معاونت اشاره کرد و گفت: « این معاونت درون خود شامل یک سری ادارات است، از جمله اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، اداره آموزش دوره اول متوسطه و اداره آموزش دوره متوسط دوم. هر یک از این ادارات، رسالت‌های خاص خود را دارند. »

وی در ادامه به تشریح وظایف ادارات نام برده، پرداخت و ادامه داد: « در بحث آموزش هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش، خوشبختانه در سال‌های گذشته نتایج خوبی به دست آمده است. ما توانسته‌ایم به جذب بیش از ۵۰ درصد هنرستان‌ها در پایه دهم برسیم. »

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد افزود: «با این حال، با توجه به اشتغال مناسبی که این رشته‌ها دارند، دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی متمایل‌اند. این مسأله مسئولیت ما را افزایش می‌دهد تا بتوانیم علی‌رغم تمامی کمبود فضا‌ها و تجهیزات، ظرفیت لازم را ایجاد کنیم. »

وی به برنامه‌های این اداره برای تأمین زیرساخت‌های جذب دانش‌آموز اشاره کرد و گفت: « مدل‌هایی نیز وجود دارد که یکی از آن‌ها هنرستان‌های جوار کارخانه‌ای و هنرستان‌های وابسته است. ما در حال پیگیری این موضوع هستیم تا بتوانیم اتفاقات مثبتی را رقم بزنیم و دانش‌آموزان را جذب کنیم. »

مطهریان ادامه داد: « همچنین، بحث کیفیت بخشی به رشته‌های هنرستان نیز مطرح است. اما هنوز با کمبود امکانات و معلم مواجه هستیم و نیاز به تغییر روش‌ها برای بهبود برنامه‌ها احساس می‌شود. »

وی درباره اداره متوسطه اول، گفت: « در مورد اداره دوره اول متوسطه که شامل دانش‌آموزان کلاس‌های هفتم تا نهم می‌شود، دو بحث جدی وجود دارد. یکی از این مباحث، مهارت‌آموزی است که تکلیفی بر عهده ماست و در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده بود، اما متأسفانه کمتر به آن توجه شده است. »

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد تشریح کرد: « در حال حاضر مسأله مهارت‌آموزی یکی از اولویت‌های خانواده‌ها و دانش‌آموزان است تا آن‌ها کنار درس‌خواندن، یک مهارت را نیز یاد بگیرند. بنابراین با توجه به تنوع بسیار مهارت‌ها، لازم است که دانش‌آموزان نسبت به شناختی که از مشاغل مختلف دارند و نیاز‌هایی که در آینده با آن‌ها مواجه خواهند شد، آگاهی بیشتری پیدا کنند.»

هادی مطهریان در ادامه افزود: « بحث هدایت تحصیلی به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های دوره اول متوسطه در کنار استعدادیابی و هویت‌یابی نیز مطرح است. در نهایت، طی سه سال تحصیل، ما باید دانش‌آموزان را در مسیر درستی قرار دهیم تا حداکثر بهره‌وری را از فرصت‌های پیش‌رو داشته باشند و بتوانند آینده خود و کشورشان را بسازند. »

وی گفت: « برای تحقق این هدف، آگاهی‌بخشی یکی از بزرگترین کار‌هایی است که باید انجام شود. تاکنون اقداماتی صورت گرفته و‌امیدواریم با همکاری دانشگاه‌ها و کارخانه‌ها، شناخت کافی از مشاغلی که دانش‌آموزان می‌توانند در آینده به آن برسند، ایجاد کنیم. »

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد اضافه کرد: « به‌علاوه، در راستای تقویت انتخاب‌های درست تحصیلی، لازم است که بحث‌های مشاوره‌ای و شناختی را تا جایی که ممکن است با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی تقویت کنیم. »

مطهریان در ادامه گفت‌وگو به تشریح این آموزش‌ها پرداخت و گفت: « این مشاوره‌ها مربوط به شناخت خود و شناخت رشته‌ای است که فرد می‌خواهد انتخاب کند. »

وی ادامه داد: « به عنوان مثال، هر دانش‌آموز باید بداند که چه ویژگی‌ها و توانمندی‌هایی دارد و از طرف دیگر، رشته‌ای که انتخاب می‌کند، در آینده چه جایگاهی به او خواهد داد؛ هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ مالی. دانش‌آموزان باید بتوانند این ارتباط را برقرار کنند و به این نتیجه برسند که با ویژگی‌هایی که دارند، کدام رشته مناسب‌ترین انتخاب است. »

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد افزود: « همچنین، با ورود دانش‌آموزان جدید به دوره اول متوسطه، احتمالاً نیاز به انجام مجدد این فعالیت‌ها به‌صورت کامل‌تر و دقیق‌تر وجود خواهد داشت. شاید حتی نیاز باشد که به پایه‌های ابتدایی نیز ورودی داشته باشیم و تعاملاتی با آن‌ها برقرار کنیم تا بتوانیم در پایه‌های بالاتر مؤثرتر عمل کنیم. »

مطهریان ضمن اشاره به وظایف ادامه متوسطه دوم، گفت: « در دوره دوم متوسطه، دانش‌آموزان یکی از اهداف مهمی که دنبال می‌کنند، ورود به آموزش عالی است. در حال حاضر دانش‌آموز ما از پایه دهم درگیر امتحان نهایی است، باز هم ما در این مقطع، ادامه هدایت تحصیلی را مد نظر داریم. »

وی افزود: « دانش‌آموزان ما پس از کلاس دوازدهم، وارد ماراتن انتخاب رشته و دانشگاه می‌شوند، اما متأسفانه، بسیاری از دانش‌آموزان بدون برنامه‌ریزی به این موضوع می‌پردازند، متأسفانه برخی از آن‌ها هنوز تصور درستی از این انتخاب ندارند و بین اولویت انتخاب رشته و یا انتخاب دانشگاه نیز مردد هستند. »

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد ادامه داد: « این نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌ها در دوره اول متوسطه انتخاب درستی نکرده‌اند و مسیر خود را به‌طور کامل در نظر نگرفته‌اند. به‌عنوان مثال، دانش‌آموزانی که رشته انسانی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند، در مرحله بعد نمی‌دانند چگونه دانشگاه و رشته متناسب با انتخاب پیشین خود را انتخاب کنند. »

مطهریان گفت: « دانش‌آموزان باید هدف مشخصی داشته باشند و برای رسیدن به آن هدف تلاش کنند. به همین دلیل، در سال گذشته برنامه‌هایی برای تقویت این هدایت تحصیلی صورت گرفته است. »

وی تشریح کرد: « این اقدامات به همکاری با دانشگاه‌ها وابسته است که ورودی‌های خود را تقویت می‌کنند و با این همکاری می‌توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. در کنار این، حمایت‌های مشاوره‌ای و تحصیلی از طریق مدارس و برنامه‌های فراگیری نیز برای دانش‌آموزان تدارک دیده می‌شود تا بتوانند مؤثرترین مسیر را طی کنند. »

هادی مطهریان گفت: « مهم‌ترین دغدغه‌ای که ما در مورد مشاغل آینده، یعنی از سال ۲۰۵۰ به بعد داریم، این است که مهارت‌های سخت به تدریج کمترین کاربرد را پیدا خواهند کرد و افرادی که مهارت‌های نرم دارند، در این مشاغل موفق خواهند بود. »

وی ادامه داد: « در هر دو دوره، یعنی دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما توسعه مهارت‌های نرم است، که بیشتر در دوره اول متوسطه با هدف پایه‌گذاری این مهارت‌ها مطرح می‌شود. مهارت‌هایی مانند حل مسأله و تفکر انتقادی جزء این مهارت‌ها هستند. این مهارت‌ها به فرد کمک می‌کنند تا در فضای ناشناخته پیش برود و سبک زندگی و توسعه فردی خود را بهبود بخشد. »

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد تشریح کرد: « افرادی که در مسیر زندگی خود به دنبال ارتقاء هستند، با توجه به تغییرات آشکار در مشاغل آینده و عدم دید مشخصی درباره شغل‌ها، باید آماده باشند. ما نمی‌دانیم که تا ۵ سال آینده کدام شغل‌ها باقی خواهند ماند و کدام‌ها از بین خواهند رفت. اما وقتی به بازار امروز و تجربه دوران کرونا نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که افرادی در همان اوضاع نابسامان، با انجام چرخش‌هایی نه‌تنها ضرر نکردند، بلکه سود‌های چندبرابری به‌دست آوردند. علت این موفقیت، تحلیل دقیق مسائل و جستجوی راه حل برای وضعیت موجود بوده است. این افراد توانستند تغییراتی را در شرایط جدید ایجاد کنند. »

مطهریان افزود: «دانش‌آموزان ما اگر امروز این مهارت‌ها را نیاموزند، در آینده به سختی قادر خواهند بود آن‌ها را فرا بگیرند. بنابراین بهتر است هم‌اکنون تمرین کنند. لازم به ذکر است که الزامات خاصی وجود دارد و ما نمی‌گوییم تمام امکانات لازم را داریم، اما می‌توانیم با مشارکت‌های بیرونی، تا حدی دانش‌آموزان را به این سمت هدایت کنیم. »

هادی مطهریان در ادامه به تشریح فعالیت‌های مربوط به اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی پرداخت و گفت: « در حقیقت، اگر بخواهیم یکی از مهم‌ترین اداراتی را که تغذیه‌کننده‌ی سایر ادارات است، نام ببریم، همین اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی است. این اداره دارای حسن و کارکرد خاصی است که وظیفه‌اش رصد و ارتقای کیفیت آموزش است. »

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد ادامه داد: « اینکه توانمندسازی معلمان در کجا انجام شود، و چه روش‌هایی برای این کار طراحی گردد، بخشی از مسئولیت‌های این اداره است.»

وی افزود: « اگر بخواهیم بگوییم قلب تپنده معاونت متوسطه کجاست، می‌توانیم بگوییم این اداره است که خونرسانی را به سایر گروه‌های آموزشی انجام می‌دهد. محور این فعالیت، توانمندسازی معلمان و تحول در فرآیند یادگیری است؛ به‌گونه‌ای که شکاف‌های بین دانش‌آموزان و معلمان و همچنین شکاف‌های بین نسلی را کاهش دهد. ما نسل‌های جدیدی، از جمله نسل زد را پشت سر گذاشتیم، آلفا را پیش رو داریم و اکنون نسل بتا نیز متولد شده است. »

مطهریان در پایان گفت: « ما در معاونت متوسطه، فرصت حضور در مدرسه را متناسب با شخصیت دانش‌آموزان فراهم می‌کنیم. این پوشش باید حداکثری باشد، به‌گونه‌ای که تأثیر آن کاملاً محسوس باشد و از نظر کیفیت با اهدافی که در سند تحول بنیادین، برای ما ترسیم شده، یعنی بخشی از حیات طیبه، هم‌خوانی داشته باشد. در پایان سال دوازدهم، ما باید خروجی مناسبی برای آموزش عالی، بازار کار یا نهایتاً جامعه داشته باشیم. »


 

خبرنگار : محمد حیدری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار