پای درس ایثار؛
ماجرای معلمی که شوق آموختن به دانشآموز کمتوان جسمی را دارد
فومن (پانا) - آموزشدهنده نهضت سوادآموزی، شوق آموختن به دانشآموز کمتوان جسمی را دارد.
علی شجاع، آموزشدهنده نهضت سوادآموزی حدود چهارده سال است که به عنوان آموزشدهنده در نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستان فومن مشغول فعالیت بوده و معتقد است سوادآموزی با علاقه، تلاش و هوشی مثالزدنی، یادگیری را پی میگیرد.
خود که ساکن روستای سسطلان از توابع بخش مرکزی شهرستان فومن است در گفتوگو با پانا با بیان این که امسال ۳ سوادآموز دارد، میافزاید: «حقیقتاً کار کردن با دانشآموزان دارای مشکلات جسمی - حرکتی، سختیهای فراوانی دارد؛ یک ماه اول سال تحصیلی، مهدی بسیار خجالتی بود. از مهرماه به بعد هر هفته یکشنبهها به مدت ۲ ساعت به منزل ایشان میرفتم و با مهدی، درسهایش را کار میکردم؛ به دلیل آنکه عضلات مهدی ضعیف بود و زود خسته میشد، گاهی کار کردن با وی بیش از ۲ ساعت طول میکشید.»
شجاع میگوید: «بنده در این سال تحصیلی لحظهبهلحظه از باسواد شدن و پیشرفت تحصیلی مهدی لذت میبرم و بدون شک با جدیت به فعالیتم ادامه خواهم داد.»
وی ادامه میدهد: «به دلیل ضعف در عضلات، خواندن و نوشتن او کُند و روند آموزش او زمانبر است؛ لذا از بعدازظهر تا شب، درسهایش را با او کار میکنم. مهدی از بین دروس به ریاضی، فارسی و زبان خارجه، علاقه بیشتری دارد.»
تدریس، کاری دشوار و پرزحمت است و در صورتیکه دانشآموزی شرایط خاص داشته باشد، دشوارتر نیز خواهد شد اما در این میان، هستند معلمانی که بیهیچ چشمداشتی، مسیر آموزش را برای این دانشآموزان تسهیل میکنند تا آنان را به مقصود خود برسانند.
دانشآموز او به مشکل حرکتی مبتلا است و روی ویلچر مینشیند. با این حال، معلم تمام تلاش خود را بهکار میگیرد تا فرآیند تعلیم و تربیت را با وجود تمام چالشهای موجود به نحوی مطلوب انجام دهد. مادر مهدی بابایی، بیماری فرزند خود را اینگونه شرح میکند: «مشکل جسمانی مهدی از بدو تولد بود.»
مادر مهدی در تمام مدت با فرزندش دروس را تمرین میکند که این موضوع نشان از تعامل مادر و معلم است. نگرش مشترک معلم و مادر نیز در نهایت، پیشرفت چشمگیر درسی مهدی را رقم میزند.
صادق مومنی، معاون آموزشی آموزش و پرورش شهرستان فومن با همراهی مهدی عباسپور، رئیس اداره نهضت سوادآموزی فومن با حضور در منزل مهدی بابایی از روند پیشرفت تحصیلی وی بازدید کردند.
ارسال دیدگاه