خانه‌ای قدیمی در قدیمی‌ترین میدان رشت

رشت (پانا) - خانه قدیری، بنایی منحصربه‌فرد است که در قدیمی‌ترین میدان رشت خودنمایی می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۸۱۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد
خانه‌ای قدیمی در قدیمی‌ترین میدان رشت

رشت از آن دسته شهرهایی است که در بیشتر محلات قدیمی آن خانه‌های تاریخی با فرهنگ گذشته دیده می‌شود که خانه قدیری، یکی از همان‌ خانه‌‌های زیبا و منحصربه‌‌فرد به حساب می‌‌آید که از اواخر دوران قاجار واوایل دوران پهلوی به‌جا مانده است.

خانه قدیری از بناهای تاریخی در محدوده مرکزی بافت قدیمی شهر رشت در انتهای شرقی محله قدیمی کباب و در شمال سبزه‌میدان (قدیمی‌ترین میدان رشت) قرار دارد. مالک و موسس خانه قدیری، سپهدار حکمران گیلان محمدولی خان تنکابنی بوده که پس از مرگ آن این ملک در دست وراث قرار گرفته است.

پس از آن، خانه مذکور تا 9 تیر 1344 به دست محمدحسن و نصرالله همدانی اداره شد و در آن تاریخ به فریدون نصیری فروخته شد که مساحت کل این ملک حدود 827 مترمربع و مساحت زیربنای آن بالغ بر 570 مترمربع تخمین زده می‌شود.

در ساخت این خانه به فضای پیرامون ساختمان نیز توجه زیادی شده است. بنا به صورت 2 طبقه با دیوار باربر و کف‌بندی چوبی ساخته شده، دیوارها با آجر قرمز با ملات گل که آثاری از آیینه‌کاری و هنر گچ‌بری گل و بوته کار کرده در شبکه‌های چوبی و ارسی و خفنگ‌های آن دیده می‌شود. نمای بیرونی بنا، سیمان‌بری و داخل آن آستر گچ دارد و ساختمان دارای یک حیاط خلوت در شمال و یک حیاط باغچه‌بندی‌شده در جنوب است.

از سال 1368 این بنا توسط اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان خریداری شد و این بنا تا سال 1381 محل استقرار این سازمان بود و پس از نقل مکان سازمان به محل جدید از این خانه به عنوان بخش پژوهشی این اداره کل استفاده شد. خانه ‌قدیری، یک کتابخانه مجهز به کتاب‌های تخصصی در حوزه معماری، گردشگری، مردم‌‌شناسی و تاریخ دارد که مورد توجه و استفاده دانشجویان و پژوهشگران بسیاری در این حوزه قرار گرفته است.

خبرنگار : دانش‌آموز: آیسان هاشم پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار