قلعه‌ای از دوره سلجوقیان

تهران(پانا) - قلعه صلصال مانند بسیاری از قلعه‌های موجود در شمال کشور، به دوران سلجوقیان باز می‌گردد.

کد مطلب: ۱۴۶۴۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
قلعه‌ای از دوره سلجوقیان

شهرستان تالش، از آن شهرستان‌هایی است که می‌تواند برای هر کسی با هر سلیقه‌ای یک گزینه مناسب برای گردشگری باشد، قلعه صلصال لیسار، اثری تاریخی است که به عنوان یکی از آثار ملی کشور عزیزمان ایران به ثبت رسیده است.

قلعه صلصال مانند بسیاری از قلعه‌های موجود در شمال کشور، به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. این قلعه، ۱۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و کاربرد آن دیده‌بانی بوده است. سربازان سلجوقی از طریق این قلعه بر اطراف نظارت می‌کردند و احتمالا تحرکات دشمنان را تحت نظر می‌گرفتند.

قلعه صلصال به همه جهات اصلی و فرعی دید دارد و اگرچه از ارگ آن چیز زیادی باقی نمانده است، اما می‌توان بنای اصلی و اولیه آن را در ذهن تصور کرد.

قلعه صلصال لیسار روی تپه‌ای سنگی در شهر لیسار و روستای قلعه‌دوش واقع شده است.

قلعه صلصال لیسار، دو قسمت دارد که یک بخش آن را قسمت بیرونی قلعه تشکیل داده‌است که توسط دژی مستحکم محدوده آن مشخص می‌شود؛ البته از این دژ جز بقایای خرده سنگ چیزی برجای نمانده است.

اما فضای داخلی قلعه که از جنس آجر و ساروج است، سالم باقی مانده و می‌توانید از آن بازدید کنید. در فضای داخلی اتاق فرمانروا، آب انبار، سرویس بهداشتی و اتاق نگهبانی در نظر گرفته شده بود که بخش‌هایی از آن ریزش کرده است.

دانش آموز خبرنگار: آوا رحیم‌پور

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار