استاندار کهگیلویه و بویراحمد خبر داد:
عزم دولت چهاردهم برای محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی
توجه به آموزش و پرورش اولویت اصلی دولت وفاق ملی است.
یاسوج (پانا) - استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عزم دولت چهاردهم برای محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی در استان خبر داد و گفت: توجه به آموزش و پرورش اولویت اصلی دولت وفاق ملی است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، یداله رحمانی در نشست شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد که با سه دستور کار طرح نماد، چالشهای آموزش وپرورش استثنایی و گرامیداشت هفته شوراهای آموزش وپرورش برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) از استقبال و بدرقه باشکوه مردم استان از پیکر مطهر شهدای گمنام قدردانی کرد.
استاندار، شورای آموزش و پرورش را از جلسات مهم استان دانست و با بیان اینکه مسیر توسعه از آموزش و پرورش میگذرد، گفت: هر چند با محدودیتهای فراوان و منابع اندک در این حوزه مواجهایم اما با خلق منابع و صرفهجویی میتوانیم به آموزش و پرورش کمک کنیم که اگر در این زمینه کمتوجهی شود آسیبها بیشتر میشود.
رحمانی بر کار کارشناسی بیشتر بر روی دستورکارهای جلسات این شورا تاکید کرد و افزود: بخشی از مصوبات جلسه گذشته شورا به نتیجه رسیدند و سایر مصوبات باید تا حصول نتیجه پیگیری شود.
استاندار در خصوص اهمیت «طرح نماد برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان» گفت از آمارهای ارائه شده در زمینه غربالگری حاصل از این طرح رضایت نداریم و باید تلاش کنیم تا با مراقبت بیشتر، آسیبهای اجتماعی و آسیبهای روانشناسی در این حوزه به حداقل برسند.
رحمانی بیان کرد: برای توجه و حل مشکلات آموزش و پرورش باید ردیف متمرکزی برای این منظور از جمله آموزش و پرورش استثنائی تعریف شود تا امکانات مورد نیاز آنها تامین شود.
رئیس شورای آموزش و پرورش استان، خواستار پیگیری اعتبارات وزارت نفت برای تامین امکانات مورد نیاز آموزش و پرورش استثنائی استان شد.
استاندار به فرایند انتصابات گذشته در آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: تاکید ما به مدیرکل جدید آموزش و پرورش انتصابات براساس شایسته سالاری بوده تا بهترین مدیران برای ارائه بهترین برنامهها انتخاب شوند.
وی با بیان اینکه کار خوب را مدیر خوب میتواند اجرا کند؛ از مدیرکل آموزش و پرورش استان خواست تا شایسته سالاری در انتصابات این اداره کل را سرلوحه کار خود قرار دهد.
وی از اقدامات نوسازی مدارس در تحویل ۵۳ مدرسه و اضافه شدن ۱۳ هزار و ۲۵۱ مترمربع کلاس درس طی سه ماه اخیر قدردانی کرد و گفت: مدارس کانکسی استان جمع آوری شدند و تنها یک مدرسه کانکسی وجود دارد که در خصوص آن تصمیم گیری شده است.
رحمانی به عزم دولت چهاردهم برای محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی تاکید کرد و گفت در طرح محرومیت زدایی فضای آموزشی تصمیم گیری برای ۹۶ مدرسه سنگی و فرسوده در استان مورد توجه قرار گرفته است و ۲۰ مدرسه بزرگ مقیاس که اغلب آنها در حوزه شهرستان بویراحمد بوده در دولت چهاردهم احداث می شود.
استاندار، متوسط سرانه فضای آموزشی در استان را هشت متر مربع به ازای هر دانشآموز عنوان کرد و گفت: متوسط سرانه آموزشی در سایر نقاط استان رقم خوبی است اما در بویراحمد به دلیل کمبود فضای آموزشی آمار چهار مترمربع است که رفع کمبود فضای آموزشی بویراحمد در اولویت است.
وی بیان کرد: تنها استانی هستیم که هر هفته یک پروژه افتتاحی یا کلنگ زنی در حوزه آموزش و پرورش داریم که نشان دهنده توجه دولت چهاردهم به موضوع آموزش و پرورش استان است.
استاندار، ضمن قدردانی از کمکهای خیرین مدرسه ساز گفت: ۴۰ درصد اقدامات در حوزه آموزش و پرورش توسط خیرین انجام شده است و آنها گره گشای بسیاری از کمبودها در فضاهای آموزشی هستند.
رحمانی خواستار رفع مشکل زمین برای طرح های خیرساز شد و افزود: همه مدیران خصوصا مدیران در حوزههای فرهنگی اجتماعی توجه ویژه ای به آسیبهای اجتماعی داشته باشند، ضمن اینکه نشاط در مدارس مورد توجه باشد.
استاندار تصریح کرد: کیفیتبخشی آموزشی باید مورد توجه بوده و از دستورکارهای جلسات آینده باشد.
وی عنوان کرد: ترافیک بحث جدی است و اوج آن صبحها، ظهرها و عصرها در زمان تعطیلی مدارس میباشد لذا نماینده آموزش و پرورش در جلسه شورای ترافیک حضور داشته باشد و این مسئله را پیگیری کند.
ایوب رضایی مدیرکل آموزش وپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد نیز در این جلسه از نگاه ویژه استاندار محترم به آموزش وپرورش تقدیر و تشکر کرد وگفت: نگاه استاندار محترم در دولت وفاق ملی به آموزش وپرورش را یک فرصت میدانیم و از امیدواریم با این نگاه شاهد تحولات چشمگیری در ارتقای شاخصهای مختلف آموزش وپرورش باشیم.
رضایی به طرح نماد به عنوان یک طرح بینبخشی که دستگاههای مختلف وظایفی برای کاهش آسیبهای اجتماعی برعهده دارند اشاره کرد وگفت: امروزه آسیبهای اجتماعی با رشد روز افزون فضای مجازی به یک معضل تبدیل شده است که در آموزش وپرورش برنامه عملیاتی با رویکرد پیشگیرانه تدوین و از کف مدرسه تهیه و اجرا میشود.
رضایی با بیان اینکه اطلس آسیبهای اجتماعی در استان و همه شهرستانها ومناطق و حتی مدارس تدوین شده است گفت: برگزاری منظم دستگاههای عضو طرح نماد برای انجام وظایف در راستای انجام فعالیتهای مشخص شده برای مقابله با آسیبهای اجتماعی یک ضرورت است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان از ابلاغ دستورالعمل کشوری توسط وزارت کشور برای شناسایی و رفع آسیبهای اجتماعی به دستگاههای عضو طرح نماد خبر داد و گفت: برنامه اطلس آسیبهای اجتماعی در آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد با رویکرد بومی تدوین و عملیاتی خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان درادامه این نشست به چالشها و مشکلات دانشآموزان با شرایط ویژه اشاره کرد و گفت: ایاب و ذهاب مهمترین مشکل این دانشآموزان است که به دلیل کمبود منابع مالی و نبود زیر ساخت مناسب، همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم میکنیم.
رضایی کمبود فضای آموزشی در یاسوج و دیشموک را یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش استثنایی استان دانست و افزود: در تامین تجهیزات آموزشی و توانبخشی و همچنین هوشمندسازی مدارس نیز با مشکل مواجه هستیم و نیازمند توجه ویژه خیران و مسئولان استان هستیم.
شهربانو بختیاری رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان نیز با اشاره به اینکه هزار و ۳۰۰ دانش اموز استثنایی در ۹۸ فضای آموزشی مشغول به تحصیل هستند اضافه کرد: به دلیل نبود زیر ساختهای مناسب و دوری از منزل در بحث ایاب و ذهاب به شدت با مشکل مواجه هستیم.
شاهینی رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان نیز در این نشست با اشاره به اینکه یک میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکلات اداره کل اموزش و پرورش استثنایی تخصیص یافته گفت: در اعتبارات عمرانی استان نیز امسال بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه در نظر گرفته شده است.
در این جلسه مقرر شد دستگاههای عضو نماد در دوماه آینده گزارشی از فعالیتهای انجام گرفته در حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی در جلسه شورای آموزش وپرورش استان ارئه دهند.
ارسال دیدگاه