چنته‌بافی، پشتی، توبره‌بافی و مشته‌بافی صنایع دستی ماندگار عشایر کهگیلویه‌و‌بویراحمد

یاسوج (پانا) - استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد دارای صنایع دستی اصیل و ماندگار از جمله چَنته‌بافی، پُشتی، توبَره‌بافی و مُشته‌بافی است که میراثی ماندگار از عشایر این استان است و سالانه نمایشگاه‌های متنوع برای معرفی این میراث به نسل جوان برپا می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۸۰۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد
چنته‌بافی، پشتی، توبره‌بافی و مشته‌بافی صنایع دستی ماندگار عشایر کهگیلویه‌و‌بویراحمد

استان گهگلویه‌و‌بویراحمد واقع در جنوب غربی کشور دارای آب و هوای متنوع با مرکزیت یاسوج  که دارای آب و هوای معتدل است و سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. این استان دارای صنایع دستی اصیل و ماندگار از عشایر  از جمله چَنته‌بافی، پُشتی، توبره‌بافی و مُشته‌بافی است و سالانه نمایشگاه‌هایی تحت این عنوان برای معرفی به نسل جوان برپا می‌شود.

چَنته‌بافی

چَنته‌بافی نوعی کیف دسته‌دار است که مراحل ساخت آن شبیه به ساخت جاجیم است و بعد از پایان کار پایین آن را با مهره‌های زینتی تزیین می‌کنند.

3_optاین صنعت دست مانند قالی یک سمت آن برجسته و در یک سمت آن طرح‌دار است. و برای تزئین وسایل و مکان‌های مذهبی مانند جای قرآن، ورودی مساجد و.. استفاده می‌شود.

پُشتی

پُشتی یکی از دستباف‌های عشایر و معروف استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد پُشتی است.پشتی‌ جنبه تزییناتی ندارد و در چهار گوشه سیاه چادر برای تکیه دادن استفاده می‌شوند.

280x280

 پُشتی از جنس گلیم و جاجیم است و به شکل‌های گوناگون مانند مستطیل و مربعی شکل است که درون آن از پشم شیشه ، پر و ... استفاده می‌شود. معروف‌ترین نوع پُشتی‌، پُشتی قشقایی است که به شکل مربعی است.

توبره بافی

توبره (کوله پشتی) که به عنوان جهیزیه برای دختران فرهنگ لر زبان استفاده می‌شود، جذابیت و زیبایی خاصی بین مردم لر نشین دارد.

توبره‌ها کیف‌های مستطیلی شکل است که در دو سمت آن دو طناب وصل شده و عشایر به عنوان وسیله‌ای برای نگهداری علوفه از آن استفاده می‌کنند. نقوشی که بر روی آن استفاده می‌شود از نوع پرندگان، انواع گل‌های وحشی و ... است‌.

مُشته‌بافی

مُشته شباهت بسیار زیادی با گلیم دارد، اما تفاوت آن‌ها با هم در این است که گلیم‌بافی از هر دو رو بافته می‌شود اما مشته‌بافی از یک رو بافته می‌شود.و سمتی که برجسته و دارای گل‌های تزئینی سمت اصلی آن است و سمت مقابل آن مورد استفاده قرارنمی‌گیرد.

خبرنگار : دانش‌آموز: پریا فریدونی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار