سی و سه پل شاهکار معماری ایران /فیلم

اصفهان(پانا) - سی و سه پل از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بناهای تاریخی و همچنین جاذبه‌های گردشگری اصفهان است. به گونه ای که حتی افرادی که به این شهر سفر نکرده‌اند هم این پل را می‌شناسند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
سی و سه پل شاهکار معماری ایران /فیلم

اهمیت این پل در بین شهروندان اصفهانی و گردشگران به حدی زیاد است که حتی خشک شدن آب زاینده رود نیز نتوانست از اهمیت آن کم کند. هنوز هم این پل به عنوان یکی از نمادهای اصلی این شهر شناخته می شود.

هدف از احداث این پل، اتصال خیابان چهار باغ کهنه عباسی به خیابان چهار باغ بالا، باغ هزار جریب و عباس آباد بود. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که در زمان احداث، این پل دارای چهل چشمه بود به همین دلیل به آن پل چهل چشمه نیز می گفتند.

اما بعدها از آن ۳۳ چشمه باقی ماند که در برخی از ادوار به آن، پل سی و سه چشمه نیز می گفتند. از دیگر نام های این پل قدیمی می توان به پل شاه عباسی و پل جلفا اشاره کرد.

مهم ترین شاخصه این پل داشتن ۳۳ دهانه و انعکاس آن ها در آب زاینده رود است که منظره ای خیره کننده ایجاد می کند. البته فقط این زیبایی، ویژگی این پل نیست، همان طور که اشاره کردیم این پل به عنوان طولانی ترین پل اصفهان شناخته می شود. به همین دلیل در سال ۱۳۱۰ هجری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

دانش آموز خبرنگار: هستی فلاحتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار