بنای والیبال آسییا بروی خشت خام؛ یزد میزبان مسابقات باشگاه‌های مردان آسیا

تهران (پانا) - بیست‌وششمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در شهر یزد برگزار می‌شود که به نخستین شهر خشت خام جهان معروف است.

کد مطلب: ۱۴۹۶۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
بنای والیبال آسییا بروی خشت خام؛ یزد میزبان  مسابقات باشگاه‌های مردان آسیا

بیست‌وششمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا از 18 تا 25 شهریور به میزبانی یزد برگزار می‌شود و تیم شهداب یزد به عنوان میزبان و تیم فولاد سیرجان ایرانیان به عنوان قهرمان لیگ برتر 1402 در این مسابقات حضور خواهند داشت.

جمهوری اسلامی ایران در سال 2024 در حالی پنجمین میزبانی خود در این رقابت‌ها را تجربه خواهد کرد که تهران در سال‌های 2002، 2004، 2013 و 2022 میزبان بوده است و امسال برای نخستین بار شهری غیر از پایتخت، میزبانی را تجربه خواهد کرد.

یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام جهان معروف است که یکی از قطب‌های پزشکی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌رود. نخستین صندوق امانات جهان ۱۷۰۰ سال پیش در حوزه تمدن این شهر بنا شده است. بافت تاریخی این شهر در ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و یزد به عنوان شهر بادگیرها، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، شهر دوچرخه‌ها، شهر شیرینی، شهر قنات و قناعت و شهر آتش و آفتاب نیز معروف است.

مسلماً بارزترین خصوصیت شهر یزد را می‌توان وجود محله‌های قدیمی و سنتی با کوچه پس کوچه‌های خشت و گلی در هم تنیده، بازارها، مساجد، حمام و خانه‌های آن دانست که در مجموع ۷۷ محله از مجموعه محلات شهر یزد به دلیل قرار گرفتن در محدوده بافت تاریخی یا در حریم آن در زمره آثار باستانی این شهر ثبت شده است.

باغ دولت آباد چهار منار، مجموع باغ خان، بازارچه پنجه‌علی، بازار قیصریه، باغ مشیرالممالک، میدان قلعه، میدان وقت و ساعت، مسجد جام یزد، مسجد بزرگ چهار منار، برج خاموشان، آب انبار رستم گیو و موزه ماکار از جمله بناها و مکان‌های تاریخی شهر یزد محسوب می‌شود.

شیرینی‌های متنوع شامل قطاب، پشمک، باقلوا و …، طلاسازی، تولید انواع پارجه مانند شعربافی، ترمه با انگشت بافت، زری‌دوزی و روانداز و زمین پوش قالی، گلیم، سجاده، زیلو و … از جمله صنایع مهم یزد است که علاقمندان زیادی در جهان را به خود معطوف کرده است.

شهر یزد با شهرهای مهمی در جهان مانند ونیز ایتالیا، لیون فرانسه، تولدو اسپانیا، گیومری ارمنستان، اولگین کوبا، جاکارتا اندونزی قرارداد خواهر خواندگی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار