مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶؛

جدال یوزها با ازبک‌ها برای صدرنشینی؛ طارمی گربه سیاه رقبای ایران

قلیچ: قلعه‌نویی باید به فکر سنت‌شکنی در جام جهانی ۲۰۲۶ باشد

تهران (پانا) - تیم ملی فوتبال ایران در جریان مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026، بعد از جشنواره گل مقابل هنگ کنگ به مصاف تیم فوتبال ازبکستان خواهد رفت.

کد مطلب: ۱۴۸۰۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
جدال یوزها با ازبک‌ها برای صدرنشینی؛ طارمی گربه سیاه رقبای ایران

تیم ملی فوتبال ایران در گروه E مقدماتی جام جهانی 2026، با تیم‌های هنگ کنگ، ترکمنستان و ازبکستان هم‌گروه است.

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود مقابل هنگ‌کنگ در ورزشگاه آزادی، چهار بار تور دروازه این تیم را به لرزه درآورد. تیم فوتبال ترکمنستان در دور رفت این گروه، مقابل تیم ملی فوتبال ایران پنج تایی شد و در بازی برگشت مقابل یوزهای ایرانی، نتیجه را یک بر صفر واگذار کرد. در دیدار برگشت هنگ‌کنگی‌ها با دریافت چهار گل، توانستند فقط 2 بار دروازه ایران را باز کنند.

تیم ملی فوتبال ایران در دیدار برگشت، فردا در ورزشگاه آزادی میزبان تیم فوتبال ازبکستان است، این دیدار جدال برای صدرنشینی است، زیرا صعود دو تیم به مرحله حذفی این پیکارها مسجل شده است.

تیم‌های فوتبال قطر، ژاپن، کره جنوبی و عراق در کنار عربستان، امارات و استرالیا در آستانه صعود به جام جهانی 2026 قرار دارند.

ستاره‌های دیروز و امروز فوتبال ازبکستان

"اوستون اورونوف و جلال‌الدین ماشاریپوف" دو ستاره خارجی استقلال و پرسپولیس بازیکنانی هستند که نسل جوان فوتبال ازبکستان را با نام آنها می‌شناسد. یوری شیکین، میرجلال قاسموف، سرگئی لبدوف، رستم دورمونوف، استفان آتیان، ماکسیم شاتسیخ و دیگر بازیکنان، ستاره‌های امروز و گذشته فوتبال ازبکستان هستند.

تیم+ملی+فوتبال+ایران+جام+جهانی+2022

تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی 1998، با هدایت منصور پور حیدری قهرمان این مسابقات شد، علی موسوی و علی دایی در این دوره از بازی‌های آسیایی بارها، آهنگ گل را بر تور دروازه حریفان نواختند. این دوره اولین تقابل تیم ملی فوتبال ایران با تیم فوتبال ازبکستان بود.

بازیکنانی چون الکساندر لوبانف (پرسپولیس)، شهباز ارکینوف (پاس همدان)، فوزیل موسایف (سپاهان)، روسلان ملزدینویف (نفت مسجد سلیمان)، بهادر نسیم‌اف (پدیده)، زین‌الدین تاجدیف (صبا باطری)، یاروسلاو کروشلنیتسکی (مس سرچشمه)، اویبک کلیچف (پیکان) و برخی از بازیکنان نیز هم  در ایران بوده‌اند اما هیچ وقت مثل جباروف، حالا اورنوف و ماشاریپوف مورد حمایت هوادارن نبودند.

131744_850

13 بار تیم ملی فوتبال ایران و تیم فوتبال ازبکستان به مصاف هم رفتند، 10 برد سهم ایران و فقط یک برد در کارنامه ازبک‌ها قرار دارد. 2 دیدار دو تیم هم به تساوی کشیده شد.

مهدی طارمی و رامین رضاییان زننده دو گل تیم ملی فوتبال ایران در دیدار رفت مقابل تیم فوتبال ازبکستان بودند، ارونوف و سرگیف، این بازی را به تساوی کشیدند.  

وحید قلیچ کارشناس فوتبال کشورمان در گفت‌وگو با پانا، در آستانه دیدار (تیم ملی فوتبال ایران - ازبکستان)، اظهار کرد: «مسیر حضور تیم ملی فوتبال ایران در این رویداد مهم فوتبالی جهان بسیار هموار است.»

پیام نیازمند، یکی از دروازه‌بانان آینده‌دار فوتبال ایران است

کارشناس فوتبال کشورمان در نگاهی به ترکیب تیم ملی فوتبال ایران افزود: «پیام نیازمند، یکی از دروازه‌بانان آینده‌دار فوتبال ایران است و از طرفی سید حسین حسینی و علیرضا بیرانوند، هم بهترین‌های فوتبال ایران در دروازه هستند. در مجموع ترکیب فعلی تیم ملی، یک ساختار منسجم به‌دست آورده است.»

قلیچ در بررسی عملکرد لژیونرهای تیم ملی فوتبال، تأکید کرد: «مهدی طارمی و سردار آزمون در فوتبال اروپا خوش درخشیده‌اند و از اعتبار فوتبال ایران دفاع کردند. سایر لژیونرها هم عملکرد خوبی داشتند که در ترکیب اصلی تیم ملی فوتبال قرار دارند.»

کارشناس فوتبال کشورمان بیان کرد: «لژیونرها، بال‌های اصلی پرواز تیم ملی فوتبال ایران به جلام جهانی 2026 هستند و تا الآن هم عملکرد خوبی داشتند.»

131804_580

قلیچ با اشاره به اینکه تیم ملی فوتبال ایران با حضور امیر قلعه نویی نیمکت قوی‌ای دارد، تصریح کرد: «امیر قلعه نویی از مربیان خوب و شایسته فوتبال ایران است.»

کارشناس فوتبال کشورمان در واکنش به ناکامی تیم ملی فوتبال ایران از صعود به مراحل حذفی جام جهانی در ادواری که در این مسابقات حضور داشت، با تأکید بر اینکه قلعه نویی باید در جام جهانی 2026 به فکر سنت‌شکنی باشد، اضافه کرد: «زیرا عدم حضور در مراحل حذفی ادواری که تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی حضور داشته است به یک سنت تبدیل شده است.»

قلیچ با بیان اینکه تیم ملی فوتبال ایران در جمع بهترین‌های آسیا قرار دارد، گفت: «کار سختی هم با وجود افزایش تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی 2026 ندارد و امیدواریم شاهد درخشش تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2026 با حضور در مرحله حذفی این رویداد مهم فوتبالی جهان باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار