دارو بخش نقالی جشنواره فرهنگی هنری امید فردا:

داوری جشنواره‌ها یک وظیفه‌ شریف برای ما در جهت رشد آینده سازان این مملکت است

همدان (پانا) - داور بخش نقالی جشنواره فرهنگی هنری امید فردا در روز آخر داوری آثار دانش‌آموزان سراسر کل کشور، گفت: داوری جشنواره‌ها و مسابقات یک وظیفه‌ بسیار شریف برای ما در جهت رشد آینده سازان این مملکت است.

کد مطلب: ۱۴۷۹۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
داوری جشنواره‌ها یک وظیفه‌ شریف برای ما در جهت رشد آینده سازان این مملکت است

مسلم قاسمی، کارشناس دو رشته مدیریت و کارگردانی است و به عنوان بازیگر، نویسنده، کارگردان، صدا پیشه، پژوهش‌گر، مترجم ادبیات و ادبیات نمایشی کودک و نوجوان مشغول به فعالیت است.

قاسمی در مصاحبه با خبرنگار پانا گفت: همه‌ آموزش‌های هنر و تئاتر باید در خدمت تعلیم و تربیت آموزش و پرورش باشد. ما باید زمینه و فضایی برای هنر ایجاد کنیم تا بچه‌ها خودشان را در این فضا آزمایش کرده و زمینه‌ شکوفایی در آن‌ها ایجاد شود.

وی ادامه داد: قبلاً درس هنر در مدارس بوده اما اینکه درس تئاتر یا سینما را در مدارس اضافه کنیم کار درستی نیست و بهتر است درس هنر مخصوصا موسیقی و تئاتر را به عنوان درس‌های فوق برنامه در مدارس ایجاد کنیم.

وی افزود: به جای کلاس‌های تئاتر در مدارس بهتر است فضای هنر را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم زیرا این کلاس‌ها مختص هنرستان‌های هنری است.

قاسمی بیان کرد: من و همکارانم بزرگترین کاری که می‌توانیم برای راهنمایی دانش‌آموزان در مسیر درست انجام دهیم، این است که مربیان را آموزش دهیم و مربیان هم مسلط به تئاتر خلاق و مسایل هنری شوند و با دانش‌آموزان کار کنند.

وی افزود: معلمان ادبیات می‌تواند نمایش‌نامه نویسی و قصه نویسی را با دانش‌آموزان کار کنند. برای برگزاری کلاس‌های تئاتر به معلم آن نیاز داریم اما در کشور ما تعداد معلمان تئاتر بسیار کم است و  متاسفانه در این صورت مجبور می‌شویم از افراد بیرون از آموزش و پرورش استفاده کنیم.

وی ادامه داد: افرادی که غیر از فضای آموزش و پرورش می‌خواهند تئاتر را تدریس کنند؛ اکثرا با فضای تعلیم و تربیت مدرسه آشنایی ندارند‌ و ما  مخالف ورود افراد غیر آموزش و پرورشی غیر از کسانی که تعلیم و تربیت را می‌دانند به مدرسه هستیم.

داور بخش نقالی جشنواره امید فردا گفت: ما نمی‌توانیم برای ۱۷ میلیون دانش‌آموز کلاس برگزار کنیم اما می‌توانیم هزاران معلم را آموزش دهیم تا آن‌ها با زبان دانش‌آموزان با آن‌ها کار کنند.

قاسمی ادامه داد: دانش‌آموزان باید در هر زمینه‌ هنری مربی داشته باشند؛ اجرا بدون آموزش آب در هاون کوبیدن است. ما باید از این فضا استفاده کنیم و کلاس‌های آموزشی برای مربیان و  دانش‌آموزان عزیز و برتر برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نیروی غیر آموزش و پرورشی برایش مشکل است که تئاتر را درس دهد و ما اجازه تدریس هنر در مدارس را به آن‌ها نمی‌دهیم؛ مگر انکه سابقه تعلیم تربیت داشته باشند و دانش‌آموزان را بشناسند.

وی افزود: فضای هنر وقتی به حالت مسابقه تبدیل می‌شود ویژگی‌های خوبی دارد ولی اگر درست اجرا نشود، ویژگی‌های منفی به دنبال خواهد داشت؛ مانند فضای برد و باخت.

قاسمی گفت: این جشنواره‌ها باعث می‌شوند دانش‌آموز بخواهد خودش را بیشتر نشان پس داوری مسابقات دانش‌آموزی باید خیلی با دقت و حساب و توسط کارشناسان تعلیم و تربیت انجام شود.

وی بیان کرد: این مسابقات سال‌ها انجام می‌شده ولی الان بعلت ذیغ وقت متاسفانه تنها فیلم کارها را مشاهده می‌کنیم که بسیار از ارزش مسابقه کاسته است. در جشنواره‌های قبلی ما مشاهده‌ مستقیم با اجرای دانش‌آموزان داشتیم و جشنواره برای خودش ارزش و اعتباری داشت.

وی در پایان گفت: بچه‌ها پر از استعداد و آماده‌ آموزش دیدن هستند که اگر آموزش نبینند چه بسا به بیراهه می‌روند. درمورد نقالی، تئاتر و کلیه هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی ما باید به دانش‌آموزان آموزش دهیم تا بتوانیم در سال‌های بعد از آن‌ها توقع بیشتری داشته باشیم.

دانش‌آموز خبرنگاران پانا: شیما ویس‌مرادی  و ضحا کیان نژاد

 

نویسنده : شیما ویس مرادی, ضحا کیان نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار