معاون برنامهریزی امور مشاوره آموزش و پرورش:
طراحی مسیر زندگی تحصیلی از مهمترین برنامههای نظام تعلیم و تربیت است
تهران (پانا) - معاون برنامهریزی امور مشاوره آموزش و پرورش درباره تغییرات مثبت در فرآیند هدایت تحصیلی گفت طراحی مسیر زندگی تحصیلی شغلی دانشآموزان و هدایت آنان به سوی شاخهها و رشتههای تحصیلی، یکی از مهمترین برنامههای نظام تعلیم و تربیت است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ طاهره فضائلی، معاون برنامهریزی امور مشاوره آموزش و پرورش درباره تغییرات مثبت در فرآیند هدایت تحصیلی بیان کرد: طراحی مسیر زندگی تحصیلی شغلی دانشآموزان و هدایت آنان به سوی شاخهها و رشتههای تحصیلی، یکی از مهمترین برنامههای نظام تعلیم و تربیت است.
وی افزود: در راستای تکمیل فرآیند هدایت تحصیلی، ارزیابیهای روانشناختی از اهمیت بالایی برخوردار است. سنجش استعدادها، علایق و ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان و کمک به آنان در جهت کسب شایستگیها و اطلاعات لازم برای تصمیمگیری آگاهانه و آزادانه هر ساله طی یک فرآیند منظم در معاونت برنامهریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش انجام میشود.
فضائلی ادامه داد: طی ارزیابیهای صورتگرفته و احصای نظرات مشاوران و کارشناسان مربوطه، اجرای آزمونهای توانایی و رغبت در سالهای گذشته با چالشها و مشکلاتی روبهرو بود. تعداد بالای سوالات و بستر نامناسب اجرای این آزمونها از مهمترین مشکلاتی بود که تاثیرات نامطلوبی روی نتایج ایجاد میکرد.
معاون برنامهریزی امور مشاوره بیان کرد: طی برنامهریزی صورتگرفته از ابتدای مهرماه سال جاری در اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش و بررسی چالشها و مشکلات این ۲ آزمون، خوشبختانه پس از طراحی و تدوین فرم کوتاه این ۲ آزمون و اجرای موفقیتآمیز آنها در ۶ استان کشور به صورت پایلوت، شاهد بروز تغییرات مثبت و خوشایندی در روند اجرای آزمونها و همچنین افزایش میزان اعتماد به نتایج حاصل از تحلیل دادههای دانشآموزان هستیم.
معاون برنامهریزی امور مشاوره آموزش و پرورش اضافه کرد: با کمک تیم روانسنجی، پس از تدوین فرم کوتاه این ۲ آزمون، اجرای آزمایشی آن را در ۶ استان کشور انجام دادیم و پس از بررسی و تحلیل دادهها و انجام اصلاحات مربوطه، اجرای آزمونهای توانایی و رغبت به صورت کشوری سراسری از دوم اسفندماه در سامانهmy.medu.ir آغاز به کار کرد.
فضائلی از مهمترین تغییرات ایجاد شده در اجرای آزمونهای مشاورهای (رغبت و توانایی) به موارد زیر اشاره کرد:
۱.کوتاه شدن آزمون رغبت و توانایی
۲.بارگزاری سوالات آزمونها در سامانه با در نظر گرفتن شرایط برگزاری آزمونهای الکترونیکی در سامانه
۳.تحلیل نتایج و دادههای ثبتشده دانشآموزان بلافاصله بعد از ثبت نهایی آزمونها
۴.طراحی و تدوین سیستم خبره برای مشاوران مدارس در راستای هدایت تحصیلی دانشآموزان به سوی شاخهها در رشتههای تحصیلی و پیشنهاد حِرَف و مشاغل مناسب با شخصیتهای دانشآموزان
۵.مشخص شدن شخصیتها و حوزههای علاقهمندی و استعدادی دانشآموزان پس از اجرای موفقیتآمیز آزمونها
۶.بارگزاری سوالات صحتسنجی در سامانه به صورت رندومی و بررسی صحت نتایج آزمون و جلوگیری از عدم دقت در پاسخگویی به سوالات
۷.طراحی پروفایل خروجی حاصل از تحلیل دادهها بلافاصله پس از اتمام آزمون و اعلام نتایج به دانشآموزان و والدین آنان
۸.افزایش اعتبار آزمون پس از تهیه فیلم کوتاه و تسهیل در فرایند برگزاری آزمونها
۹.تهیه نسخه وب و نسخه اندروید و ios سامانه برگزاری آزمون
۱۰.آموزش مشاوران مدارس در راستای بهرهگیری از نتایج آزمونهای مشاورهای در هدایت دانشآموزان به سوی شاخهها و رشتههای تحصیلی
ارسال دیدگاه