جهان در ۱۲ ماه اخیر ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر از میانگین دوره پیشاصنعتی بود

تهران (پانا) - داده‌های جدید نشان می‌دهد جهان در ۱۲ ماه متوالیِ اخیر دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین دمای قبل از عصر سوخت‌های فسیلی را تجربه کرده است.

کد مطلب: ۱۴۸۶۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد
جهان در ۱۲ ماه اخیر ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر از میانگین دوره پیشاصنعتی بود

دانشمندان دریافتند که دمای بین ژوئیه ۲۰۲۳ و ژوئن ۲۰۲۴ یکی از بالاترین رکوردهای ثبت شده بود.

این یافته‌ها به این معنا نیست که رهبران جهان قبلاً به وعده‌های خود مبنی بر توقف گرمایش ۱.۵ درجه سانتیگراد سیاره تا پایان قرن عمل نکرده‌اند اما گرمای سوزان، افراد بیشتری را در معرض قرار خواهد داد.

«کارلو بوونتمپو»، مدیر سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک که داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرد، گفت: نتایج، یک آمار عجیب و غریب نیست بلکه یک تغییر بزرگ و مداوم در آب و هوا است.

او گفت تاکید کرد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به منظور جلوگیری از افزایش بیشتر دما لازم است.

کوپرنیک یک سازمان علمی که متعلق به برنامه فضایی اتحادیه اروپا است از میلیاردها اندازه‌گیری از طریق ماهواره‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها و ایستگاه‌های هواشناسی برای ردیابی معیارهای مهم آب و هوا استفاده می‌کند. ژوئن ۲۰۲۴ گرمتر از هر ژوئن ثبت شده دیگری بود و دوازدهمین ماه متوالی با دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین دمای بین سالهای ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بود.

به گزارش روزنامه گاردین، هر مولکول کربنی که جو زمین را مسدود می‌کند، گرما را به دام می‌اندازد و آب و هوا را تغییر می‌دهد. هر چه سیاره گرمتر شود، افراد و اکوسیستم ها کمتر می توانند خود را با آن سازگار کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار