عضو‌ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی: قرارگاه مقاومت برای افزایش سواد مقاومت ایجاد شود

اسماعیلی سراجی: تبدیل سواد مقاومت به دانش در جامعه یک ضرورت است

ساری (پانا) - مشاور فرهنگی اداره کل حفظ آثار و‌ارزش‌های دفاع مقدس وضعیت بد فرهنگ و هنر و هنرمندان را دسیسه دشمن برای فراموشی فرهنگ مقاومت دانست و ایجاد قرارگاه مقاومت برای افزایش سواد مقاومت را یک نیاز جدی عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۸۱۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
عضو‌ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی: قرارگاه مقاومت برای افزایش سواد مقاومت ایجاد شود

سومین نشست از سری برنامه‌های «چالش چهل ساله» حوزه هنری مازندران با موضوع «سواد مقاومت» برگزار شد.

مفید اسماعیلی سراجی تاریخ‌پژوه و مشاور فرهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در این نشست گفت: «سواد مقاومت اگرچه یک ضرورت است اما متاسفانه کمتر از آن صحبت شده و از این رو کمتر مورد اقبال جامعه قرار گرفته است. در ظاهر، اهمیت این موضوع شاید مانند اقتصاد نباشد، ولی مسلما با حوزه های دیگر نسبت دارد. حتی لیبرالیسم هم خواهان حذف «مقاومت» در جوامع است تا منافع اش تامین شود.»

او تأکید کرد کرد که سواد مقاومت باید در هر جامعه‌ای که دنبال استقلال و اقتدار است، تبیین گردد و گسترش یابد.

اسماعیلی سراجی با ذکر این نکته که بررسی سواد مقاومت از دو منظر قرآنی و عقلی قابل طرح است خاطر نشان کرد: «در قرآن مثال های زیادی داریم که به این مقوله می پردازد و حتی یکی از راه های رسیدن به تعالی از منظر قرآنی مقاومت است. در کتاب خداوند حکیم «مقاومت» امری فطری، فراگیر، منظم و هدفمند، شرعی، واقعی و قدسی بیان شده است و از نظر قرآن مقاومت فرهنگ است نه صرفا واژه و حرف. »

این عضو جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه در این نشست بنده از منظر ضرورت‌های عقلی به موضوع مقاومت می‌پردازم ادامه داد: «ستاد پشتیبانی مردمی جبهه مقاومت در بررسی پژوهشی به این نتیجه رسید که مردم نسبت به مقاومت بیگانه‌اند و گویا آنان را بیگانه کرده‌اند، این بیگانگی حتی در حوزه اجتماعی هم دیده می‌شود. مثلا افزایش معدل سن ازدواج در کشور هم از منظر مقاومت قابل بررسی است.‍»

اوافزود: «حوزه مقاومت وسیع است و آن را از سواد مقاومت می توان آغاز کرد و به رشد مقاومت رساند. همچنین فرایند تبدیل سواد مقاومت به دانش و نهادینه‌سازی آن در جامعه یک ضرورت می‌باشد.»

او با بیان این مطلب که می‌توان «مقاومت» را از شاخصه‌های «امنیت» دانست و امنیت نیز به شاخه‌های فردی، اجتماعی، ملی، روانی، بهداشتی و ... تقسیم می‌شود، گفت: «توسعه و نهادینه کردن سواد مقاومت را باید از طریق آموزش و تربیت به کودکان و بانوان جامعه به عنوان مادران و مهمترین آموزگاران فرزندان میسر کرد.»

اسماعیلی سراجی ادامه داد: «ما برای خرید ماشین یا خانه به استحکام و مقاومت آن فکر می‌کنیم اما چرا در زندگی و حیات خودمان به این مهم نیندیشیم؟ برای جلوگیری از آسیب‌ها در تمام شئونات زندگی باید از سواد مقاومت بهره ببریم.»

این نویسنده حوزه جنگ با اشاره به موقعیت ایران در منطقه، وضعیت کشورهای اطراف، همچنین پایگاه‌های نظامی امریکا در مناطق غرب و شرق کشور و وجود منابع زیر زمینی نامحدود در غرب و جنوب ایران (به عنوان مهمترین ذخایر نفت و گاز جهان)، به نقشه های استکبار جهت تجزیه این مناطق و از طرح تغییر جغرافیای سیاسی منطقه خاور میانه، از طریق ایجاد داعش و طالبان، فتنه گری و تفرقه افکنی قومی یاد کرد و یکی از دلایل مهم این اقدامات را ترس از توسعه و رقابت کشورهایی نظیر چین ، هند، ایران و ... برشمرد و خاطر نشان کرد که تحلیل ما باید امنیت‌محور باشد و تلاش کنیم تا مقاومت در کشور به فرهنگ تبدیل شود و از این رو در جهت امنیت ملی گام برداریم.

او با اشاره به در انداختن اختلاف میان اقوام مختلف مسلمان در منطقه و یا تحریک برخی گروه‌ها جهت جدایی‌طلبی، این رخدادها را نقشه‌های استعماری خواند که استکبار جهانی برای ایران و کشورهای دارای سرمایه‌ها و منابع عظیم طبیعی و انسانی به ویژه در خاورمیانه در نظر گرفته و با این هدف می‌خواهد به این کشورها آسیب زده و استقلال آنان را دچار خدشه کند.

این فعال عرصه فرهنگ و هنر با اشاره به اهمیت و ضریب نفوذ هنر در جوامع انسانی، وضعیت بد فرهنگ و هنر و هنرمندان را دسیسه دشمن برای فراموشی فرهنگ مقاومت دانست و ورود همه گروه‌های هنری و فرهنگی و اجتماعی تحت لوای منویات رهبری و ایجاد قرارگاه مقاومت جهت افزایش سواد مقاومت را یک نیاز جدی عنوان کرد.

راه مقاومت، راه بالندگی کشور است

سینا دلشادی رییس حوزه هنری مازندران در بخشی از این محفل با عنوان این که سومین جلسه‌ای است که با هدف تبلیغ نظریه ی مقاومت و در راستای منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله) در این نهاد برگزار می‌شود ، گفت: «سواد مقاومت که عنوانی بدیع و جذاب است از ضروریات طرح بحث نظریه مقاومت و در واقع پرداختن به الفبای آن و رسیدن از ظاهر موضوع به باطن آن است.»

او افزود: «این مهم به معنایی همان بصریت است که از ارکان فرهنگ مقاومت به شمار می رود. جامعه ما امروز به یک نهضت سواد آموزی در حوزه مفهومی مقاومت نیاز دارد تا پاسخ بسیاری از شبهات درباره سیاست های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه های امنیتی و اجتماعی روشنتر شود. همچنین باید گفت که راه مقاومت، راه عزت و تعالی و بالندگی ایران اسلامی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار