راه برونرفت از مشکلات مدرسه، عضویت دانش آموزان در تشکلهای دانشآموزی است
ساری (پانا) - معاون فعالیتهای دانشآموزی سازمان دانشآموزی کشور گفت: «راه برونرفت از مشکلات مدرسه، عضویت دانشآموزان در تشکلهای دانشآموزی مانند سازمان دانشآموزی یا انجمنهای اسلامی است.»
اردشیر دهقان در جلسه شورای برنامهریزی سازمان دانشآموزی مازندران، استان مازندران را از دیرباز یکی از دستگاههای مهم در تربیت نیروی انسانی کارآمد برشمرد و اظهار کرد: «فعالیتهای حوزه سازمان دانشآموزی گسترده است و این گستردگی نیازمند تعامل و همدلی در انجام فعالیتها است.»
او با بیان اینکه تعلیم و تربیت منطبق بر یک ساحت نیست بلکه در برگیرنده همه ساحتهای تربیتی است، خاطر نشان کرد: «تمام اهداف آموزش و پرورش بر این اصل استوار است تا دانشآموز با تربیت مطلوب را تحویل جامعه دهد.»
معاون فعالیتهای دانشآموزی سازمان دانشآموزی کشور یکی از چالشهای این سازمان را گسستگی ارتباط و تعامل این مجموعه با فعالیتهای پرورشی ذکر و تصریح کرد: «این چالشها ریشه در جریانهایی دارد که نیازمند واکاوی است.»
دهقان ادامه داد: «اگر آموزش و پرورش میخواهد از بن بستها و مشکلات خارج شود و نیروی کارآمدی را تحویل جامعه دهد باید به سمت و سوی سازمانهایی مثل سازمان دانشآموزی سوق پیدا کند.»
او با اشاره به راهبرد توسعه و تقویت تشکلها و تأکید بر توانمندسازی و دانشافزایی نیروهای انسانی بیان کرد: «سعی بر این بوده است تا بر اساس جریانسازی فعالیتهای فرهنگی، مشارکت دانشآموزان در عرصههای اجتماعی، تعاملات بینالمللی و خود اتکایی گامی موثر در پیشبرد راهبردهای سازمان دانشآموزی برداریم.»
این مسئول اساس تربیت آموزش و پرورش در قالب رشتههای درسی را ابزاری برای تربیت انسان برشمرد و یادآور شد: «هدف سازمان دانشآموزی این است تا کل دانشآموزان را تحت پوشش برنامه های خود قرار دهد.»
دهقان، تعامل، همدلی و تفکر سیستمی را رمز موفقیت در هر کاری دانست و اضافه کرد: «همه جریانهایی که در سازمان دانشآموزی مرکز و استانها باید رقم بخورد، در صورت عدم وجود همدلی و تعامل به دست نخواهد آمد.»
او با بیان این نکته که بخش اعظمی از اعتبارت در حوزه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و دستمزد میشود، اذعان کرد: «آموزش و پرورش برای پیشبرد اهداف راهی ندارد جز اینکه از ظرفیت های درونی، فضا ها و امکانات موجود استفاده کند.»
دهقان با تأکید بر اینکه سازمان دانشآموزی مجموعهای جدا از اداره کل نیستنیست،اضافه کرد: «سازمان دانشآموزی ظرفیتی بی نظیر است و باید با همدلی به بهترین شکل از آن استفاده کرد.»
معاون فعالیتهای دانشآموزی سازمان دانشآموزی مرکز، داشتن نیروی سازمانی کارآمد، برنامه، زیرساخت و ارتباط را از جمله راههای رسیدن به کیفیت بخشی فعالیتهای پرورشی و دانشآموزی دانست و اشاره کرد: «اگر به دنبال کیفیتبخشی سازمان هستیم باید کارآمدترین افراد در سازمان فعالیت داشته باشند. چراکه این نیروی انسانی است که می تواند به مجموعه ما کمک کند.»
دهقان با بیان اینکه مسیر برونرفت ز مشکلات مدرسه عضویت در تشکلهای دانشآموزی مانند سازمان دانشآموزی و انجمن اسلامی است، گفت: «دانش آموزان در این تشکیلات مسئولیتپذیر و قانونمند میشوند و با اعتماد به نفس فعالیت میکنند.»
ارسال دیدگاه