مدیرکل آموزش‌وپرورش قم:

مانور بازگشایی مدارس 27 و 28 شهریور در قم برگزار می‌شود

دانش‌آموزانی از ۱۲۰ ملیت در قم تحصیل می‌کنند

قم (پانا) – مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم از آمادگی برای اجرای پروژه مهر خبر داد و گفت: در همین راستا روزهای 27 و 28 شهریور مانور بازگشایی مدارس در استان اجرا خواهد شد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۹۰۵
لینک کوتاه کپی شد
مانور بازگشایی مدارس 27 و 28 شهریور در قم برگزار می‌شود

علیرضا رحیمی، امروز در نشست خبری تشریح برنامه های آموزش و پرورش قم در آستانه سال تحصیلی جدید اظهار کرد:  315 هزار دانش آموز مدارس دولتی، غیر دولتی و پیش دبستانی سال تحصیلی جدید را با 15 هزار نفر پرسنل در 1633 واحد آموزشی آغاز خواهند کرد.

وی افزود: امسال شاهد افزایش 10 هزار نفری دانش آموز نسبت به سال گذشته هستیم و با توجه به کمبود فضای آموزشی در قم، اگر سالی ۲۴ مدرسه در این استان احداث شود، صرفا کفاف نیاز دانش‌آموزان جدید را خواهد داد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: علیرغم پیگیری های فراوان برای ثبت نام دانش آموزان و برنامه ریزی های مربوطه از قبیل صدور ابلاغ معلمان، ثبت نام کتاب های درسی و کلاس بندی مدارس، متاسفانه هنوز حدود 5 هزار دانش آموز که تقریبا 1/6 درصد جمعیت دانش آموزی استان را تشکیل می دهند، نسبت به ثبت نام در پایه جدید اقدام نکرده اند و لذا خانواده ها بایستی نسبت به این موضوع اهتمام کامل داشته باشند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

مدیرکل آموزش و پرورش قم تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید 170 هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی در دوره اول و دوم متوسطه و هنرستان ها اشتغال به تحصیل خواهند داشت.

وی با اشاره به رضایتمندی مدیران، اولیاء و دانش آموزان مدارس کم برخوردار از اجرای طرح شهید عجمیان، گفت: در قالب این طرح و به کمک سازمان نوسازی و گروه های جهادی، 250 واحد آموزشی، بهسازی، نوسازی و شاداب سازی و آماده پذیرش دانش آموزان در فضایی کاملا دلپذیر شدند.

رحیمی خاطرنشان کرد: استان قم به لحاظ اجرای موفق طرح شهید عجمیان، رتبه برتر را در سطح کشور از آن خود کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به تمهید مقدمات آغاز سال تحصیلی گفت: ابلاغ حدود ۸۰ درصد معلمان صادر شده و در هفته آینده، سه شنبه 27 شهریور و چهارشنبه 28 شهریور مانور بازگشایی مدارس را برای ابتدایی ها و دانش آموزان متوسطه اول و دوم و هنرستانی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: نگرانی مجموعه آموزش‌وپرورش در شروع سال تحصیلی بیشتر متوجه سرویس مدارس است و علی‌رغم این‌که آموزش‌وپرورش مسوولیتی در این حوزه ندارد، ولی به مدیران مدارس تاکید شده در ساماندهی و کمک از هیچ اقدامی دریغ نکنند.

مدیرکل آموزش و پرورش قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در سال‌های گذشته ۵۰ کلاس نوساز تحویل آموزش‌وپرورش می‌شد، افزود: این تعداد به ۲۴۰ کلاس در سال تحصیلی جدید افزایش یافت و در ساخت حدود ۵۰ درصد مدارس، خیرین مشارکت داشته‌اند؛ حدود ۳۰ درصد مدارس استان قم نیاز به تخریب و بازسازی دارد و این مدارس علیرغم استحکام بنا، با معماری روز همخوانی ندارند.

رحیمی عدم اعتبارات کافی و نقص در قوانین زیرساختی را دلیل بخشی از مشکلات آموزش‌وپرورش دانست و گفت: هیچ دستگاهی به اندازه آموزش‌وپرورش املاک ندارد و نیازمند زمین نیست، ولی در قانون سازوکار قانونی برای تامین آن مشخص نشده است اما در تلاش هستیم‌ در قانون بودجه ۱۴۰۴ ردیف مستقل اعتباراتی برای استان‌های کمتربرخوردار در فضاهای آموزشی، اختصاص یابد.

وی با بیان این نکته که دانش‌آموزان اتباع از ۱۲۰ کشور در قم تحصیل می‌کنند که فزونی بیشتری نسبت به استان های دیگر را نشان می دهد، عنوان کرد: تاکنون پنج مدرسه در روستای والیجرد و نواحی یک و دو و ... با کمک مجامع بین‌المللی از جمله یونیسف ویژه اتباع ساخته شده و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است؛ در طول سال نیز اعتباراتی برای خرید تجهیزات و آموزش دانش‌آموزان پیش‌دبستانی از مجامع فوق تخصیص داده می شود.

وی با اشاره به مشکل نیروی انسانی در مدارس قم، گفت: امسال یک هزار و ۴۰۰ نیروی جدید وارد مجموعه آموزش‌وپرورش شده و از طرفی تقریبا به همین نسبت بازنشسته می‌شوند و مشکل کمبود نیرو با فعالیت های حق التدریس و اضافه بر موظف معلمان جبران می شود.

رحیمی با اشاره به ضرورت برگزاری مستمر کارگاه های توانمندسازی معلمان در طول سال گفت: طی دو هفته اخیر برای نخستین بار دوره سراسری توانمندسازی معلمان متوسطه کشور برای چهار درس تحولی در قم برگزار شد و این دوره در تمامی مراکز استان های کشور نیز ادامه خواهد داشت؛ در چهار روز اخیر نیز دوره استانی سواد سلامت  برای توانمندسازی مدیران، معاونان پرورشی و رابطان سلامت مدارس برگزار شد.

وی در خصوص دانش آموزان بازمانده از تحصیل خاطرنشان کرد: متاسفانه همه گیری کرونا به موضوع ترک تحصیل دانش آموزان دامن زد اما با اجرای طرح شهید محمودوند، بسیاری از دانش آموزان به چرخه تحصیل بازگردانده شدند و اجرای این طرح همچنان ادامه دارد؛ همه ساله تعدادی از دانش آموزان نیز بدلیل تحصیل در مراکز حوزوی از آمار موجود کسر می شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به واگذاری یکی از مدارس به دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: موضوع جذب و تربیت معلم و جبران کمبود نیروی آموزشی یکی از دغدغه های اصلی آموزش و پرورش است که از راه دانشگاه فرهنگیان برطرف می شود.

وی افزود: در همین راستا و به دلیل افزوده شدن 200 دانشجو به پردیس حضرت معصومه(س) دانشگاه فرهنگیان قم و ضرورت تخصیص فضای مناسب، پس از برگزاری جلسات متعدد مصوب شد که فضای مدرسه حاج سید محمد منتظری در جوار دانشگاه فوق، به طور موقت واگذار و دانش آموزان برای سال تحصیلی از مدرسه مناسب دیگری بهره مند شوند.

رحیمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مزایای این مصوبه، ساخت فضای آموزشی جدید در حیاط بزرگ مدرسه منتظری است که در طول دو سال اتفاق می افتد.

وی در پایان با اشاره به افتخارات کسب شده توسط دانش آموزان گفت: مقام نقره جهانی فیزیک، مقام اول جهانی مسابقات کشتی نوجوانان، مقام نفره کشتی آسیایی، حداقل 12 مدال المپیادهای بین المللی و ملی و رتبه اول قرائت نوجوانان جهان اسلام از جمله مقام هایی است که دانش آموزان استان قم کسب کرده اند.

 

 

 

 

خبرنگار : ابوالفضل بمانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار