مشعل‌گردانی، آیین عزاداری اهالی نجف

قم (پانا) - مشعل‌گردانی، یکی از آداب و رسوم عزاداری ویژه اهالی نجف است که به مدت 3 شب در چند شهر از جمله قم، تهران و مشهد برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۸۷۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
مشعل‌گردانی، آیین عزاداری اهالی نجف

آیین مشعل گردانی یا مشاعل، نوعی عزاداری مربوط به نجفی های مقیم قم می باشد که  در شب های هشتم، نهم و دهم ماه محرم انجام می شود.

مشعل ها یک دسته چوبی دارند که هر کدام از چندین مخزن فلزی برای قرار دادن پارچه های گونی شکل تشکیل شده اند. پارچه های را با نفت سیاه یا گازوئیل روشن می کنند.

عزاداران با حرکت درآوردن مشعل ها از مسجد امام رضا (ع) واقع در گذرخان به سمت حرم حضرت معصومه (س) و چرخاندن آنها در حین حرکت و با نوای یا حسین و یا حیدر آمادگی نمادین خود را برای یاری سیدالشهداء نشان می دهند.

پیش روی مشاعل پرچم های قرمز و مشکی به نشانه عزا قرار دارند. چندین نفر مشعل ها را حمل می کنند و افرادی در اطراف آنها با آهنگی خاص، طبل و سنج می زنند و مردم را دعوت به عزاداری و همراهی با خود می کنند.

در طی مسیر چندین مرتبه مشعل را بر روی زمین قرار می دهند و عزاداران با شعار یاحسین به دور مشعل می چرخند و بر سر و سینه می زنند.

در انتهای مسیر هر مشعل را مقابل حرم مطهر نگه می دارند و به نشانه احترام و سلام سه مرتبه سر آن را کج کرده و به زمین می زنند.

خبرنگار : دانش آموز: ریحانه غفاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار