کوه خضر نبی، بام معنوی قم

قم (پانا) - کوه خضر نبی یکی از جاهای دیدنی قم است و در واقع بام معنوی این شهر محسوب می شود.

کد مطلب: ۱۴۶۶۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
کوه خضر نبی، بام معنوی قم

 

 

کوه خضر نبی با ارتفاع حدود هزار متر یکی از جاهای دیدنی قم و در واقع بام معنوی این شهر محسوب می شود که علاوه بر مسجد وبارگاه، قبور مطهر 14 شهید گمنام را نیز در بر گرفته است.

مستندات تاریخی و مذهبی اینطور حکایت می‌کنند که در روزگاران قدیم، حضرت خضر نبی(ع) در دل این کوه به عبادت با خدا مشغول بوده است. به همین خاطر در بالای این کوه، مسجدی زیبا بنا شده و بسیاری برای عبادت و نزدیکی با خدا، این مسجد را انتخاب می‌کنند.

برای دسترسی به مسجد بالای کوه خضر نبی، باید از جوار مزار 14 شهید گمنام خفته در دامنه کوه، با پای پیاده عازم شوید و پله های صعود را یکی یکی طی کنید تا به فضای پاک  و معنوی مسجد برسید.

این کوه در فاصله ای نزدیک با مسجد مقدس جمکران قرار دارد و به همراه کوه دو برادران، منظره‌ای چشم‌نواز از شهر قم را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

به‌دلیل موقعیت جغرافیایی کوه خضر و ارتفاع آن از سطح زمین، بازدیدکنندگان دمایی متفاوت و مطلوب‌تر از شهرستان قم را در این مکان تجربه خواهند کرد. همچنین، این منطقه آب و هوایی خنک در تابستان و سرمایی شدید در زمستان دارد. در بخش‌های جنوبی قله‌ کوه، پرتگاهی مهیب دیده می‌شود که دره‌هایی با شیب زیاد دارد. همچنین ارتفاع ناهمواری‌های موجود در کوه از نواحی شمالی دامنه به‌سمت جنوبی آن، افزوده می‌شود که همین امر از دلایل حضور پرتگاه و دره‌های متعدد در این ناحیه است.

طبق اظهار نظر مورخان و باستان‌شناسان، به نظر می‌رسد که در حدود ۳,۰۰۰ سال پیش، در قله‌ کوه خضر غاری وجود داشت که احتمالا محل نیایش و عبادت حضرت خضر نبی (ع) محسوب می‌شد؛ غاری که امروزه به مسجدی کوچک تبدیل شده است. در دورانی که هنوز شهرستان قم گسترش نیافته بود، بسیاری از عارفان، زاهدان و سالکان از این غار به‌عنوان مکانی امن و خلوتگاهی روحانی برای انجام عبادات خود بهره می‌بردند.

دانش آموزخبرنگار: رقیه سادات موسوی

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار