گزارش پانا از نشست خبری مسابقه مستند«ضد گلوله»
مسعود آب پرور: نباید برای «ضد گلوله» ژانر انتخاب کرد
تهران (پانا) - نشست خبری مسابقه مستند «ضدگلوله» عصر روز گذشته با حضور حسین افشار تهیهکننده، مهدی ماهان کارگردان، مسعود آبپرور منتقد و کارگردان سینما و تلویزیون و گروههای شرکت کننده در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد.
در بخشی از این نشست مسعود آب پروردرباره مسابقه ضد گلوله گفت: تلویزیون تمرکزگریز است و در هر دهه نسبت به دهه قبل یک تکامل نسبی را پشت سر گذاشته است و به هیچ عنوان نمیتوان فیلمی را بدون تمرکزگریزی تا انتها دید، چون ذات تلویزیون تبلیغات و بازرگانی است و نمیتوان فیلمی را تا انتها بدون تبلیغات در تلویزیون دید .
وی افزود: کشورهایی که ایدئولوژی دارند و جنگ و بحران را پشت سر گذاشتهاند، رسانههای پویایی دارند و رسانه ملی در حال سیدن به فرم است و باید بازنگری به فرم کنیم. تلویزیون فرم است و زمانی که نوع برنامه مشخص شود، فرم آن نیز مشخص میشود. تلویزیون تکامل رادیوست و رادیو، تئاتر و روزنامه یک رسانه ایستا هستند اما در بین اینها تنها تلویزیون پویاست .
آبپرور تصریح کرد: در حال حاضر فرهنگ معادل سرگرمی معنی شده است به این معنا که سرگرمی به نوعی فرهنگ شده است و به نظرم در این سالها فرهنگ را از دست دادهایم و سرگرم سازی را عبث میدانستیم. به گفته این منتقد، برنامه «ضد گلوله» به دلیل استفاده از ترکیب ابداعات جدید در تولید برنامه خود توانسته به اهداف خود برسد .
آب پرور تاکید کرد: ما هفت هنر داریم که عنصر مسابقه و یا بازی به عنوان هنر هشتم به آن اضافه شده است و در عصر حاضر نمیتوان آن را نادیده گرفت، در برنامه «ضدگلوله» این عوامل جمع آوری شدند و توانستند برنامه موفقی را به تولید برساند. وقتی محصولی را تولید میکنیم باید ببینیم که در بسته درست خود گنجانده شده یا نه که برنامه «ضد گلوله» این ویژگی را داشته است
در بخشی از این نشست ، حسین افشار تهیه کننده برنامه «ضدگلوله» درباره ایده ساخت این مسابقه مستند، گفت: این ژانر از سال ۸۷ ایجاد شد و تولید این برنامه از سال ۹۰ آغاز شد و با همکاری تیم جوان و باانگیزه توانستیم تا این مستند مسابقه را به تولید برسانیم .
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در تولید برنامه «ضدگلوله» بیشتر به دنبال کیفیت بوده اند، اظهار کرد: پروسه تولید، حضور شرکت کنندگان بیشتر، توجه به کیفیت و کمیت کار، مورد توجه قرار گرفته بودند که با برنامهریزی انجام شده در حدود ۶ ماه تولید این کار به نتیجه رسید. حدود ۱۰ ماه پروسه تولید «ضدگلوله» به طول انجامید و ضعفهای برنامه با توجه به نظر مخاطبان از بین میرفت .
افشار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که تلویزیون نسبت به این کار احساس مسئولیت ندارد، تصریح کرد: به خاطر همین موضوع رسانه ملی حتی برنامه ریزی و بودجه ریزی مناسبی نیز برای این ژانر نشده است. ولی امیدوارم که در سال آینده به این ژانر توجه و برنامه ریزی بیشتری کنند .
تهیهکننده «ضدگلوله» درادامه سخنانش درباره چگونگی ساخت این مستند مسابقه افزود: در تولید این مستند حدود ۷۰ نفر از عوامل جلوی دوربین و پشت دوربین فعالیت داشتند که حدود ۳۰ نفر از عوامل نظامی نیز در تعامل این پروژه با مستند مسابقه «ضدگلوله» همکاری داشتند، برای ما حوزه محتوا بسیار مهم است که در این کار سعی کردیم به این مهم توجه داشته باشیم. در این برنامه سعی کردیم وفادار به مخاطب و موضوع باشیم.
وی یادآور شد: ژانر مستند مسابقه سابقه دیرینی در تلویزیون ندارد و به نظرم میتوان نسبت به سالهای گذشته شاهد افرایش مخاطب در این حوزه بود و راهکار آن هم توسعه این کار و ایجاد شرایط تولید بیشتر است .
این تهیه کننده ادامه داد: امثال برنامه های «خنداننده شو» در قالب این نوع برنامه ها هستند، حضور این برنامه به ما کمک کرد تا سطح توقع از مخاطب را داشته باشیم و تلاش بیشتری برای افزایش کیفیت و داشتن مخاطب کردیم .
بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست ، مهدی ماهان یکی از کارگردانان مسابقه مستند «ضدگلوله»، گفت: تولید این برنامه برای کلیه عوامل برنامه جذاب بود و دلیل آن هم توجه به کمیت مستند مسابقه بوده است. به این معنا که در ۱۲۰ روز فیمبرداری روزی ۴ نوبت ضبط داشتیم .
وی در ادامه یادآور شد: در تولید مسابقه، رقابت بین دو نفر اتفاق میافتد و اما در مستند مسابقه کار از انتخاب کاراکترها شروع میشود و «ضدگلوله» داستان افراد شرکت کننده است و بهانه نزدیک شدن به این افراد نیز همین قصههاست .
ماهان اضافه کرد: تا به امروز در کمتر کاری در تلویریون دیدم که با این جزییات و دقت به کاراکترها توجه شده باشد و ما مبنا را بر این افراد گذاشتیم و بر اساس ویژگیهای بسیاری به آنها رسیدیم ..
ارسال دیدگاه