در گفت‌و‌گو با پاناعنوان شد

«آریا شهر دو نفر» یک کمدی موقعیت شریف است

مافیای اکران به سینمای مستقل ضربه می‌زند

تهران (پانا) - آذر معماریان، همسر زنده‌یاد علی معلم، پس از هشت سال با فیلم آریا شهر دو نفر به سینما بازگشته است. او از تجربه تهیه‌کنندگی مستقل، چالش‌های اکران و لزوم مقابله با مافیای سینمایی سخن می‌گویدو معتقد است که سینمای ایران به فیلم‌های کمدی باکیفیت و اجتماعی نیاز دارد تا از دام تکرار و ابتذال رهایی یابد.

کد مطلب: ۱۵۵۲۷۱۰
لینک کوتاه کپی شد
«آریا شهر دو نفر» یک کمدی موقعیت شریف است

سینمای ایران این روزها با دو چالش جدی روبه‌روست؛ از یک‌سو حضور کمدی‌های نازل که تنها برای خنده‌های زودگذر ساخته می‌شوند و از سوی دیگر، دست‌های پشت پرده‌ای که در اکران، حق فیلم‌های مستقل را نادیده می‌گیرند. در این میان، آریا شهر دو نفر به تهیه‌کنندگی آذر معماریان، به‌عنوان اثری متفاوت در ژانر کمدی، توانسته نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند. معماریان پس از سال‌ها دوری از سینما، با قدرت به میدان بازگشته و درباره سختی‌های تهیه‌کنندگی مستقل، چالش‌های اکران و وضعیت سینمای اجتماعی با خبرنگار فرهنگی هنری پانا سخن گفته است که می‌توانید در مطلب ذیل بخوانید.

خانم معماریان، تجربه تهیه‌کنندگی این فیلم برای شما چگونه بود؟

بعد از هشت سال که آقای معلم از میان ما رفتند، کار کردن بدون ایشان برایم سخت بود. اما وقتی فیلمنامه آریا شهر دو نفر را خواندم، احساس کردم که این فیلم حرفی برای گفتن دارد. این یک کمدی موقعیت است، نه صرفاً یک خنده بی‌محتوا. به همین دلیل تصمیم گرفتم تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده بگیرم.

این فیلم واقعاً پروژه سختی بود. ما لوکیشن‌های متعددی داشتیم؛ از قبرستان تاریخی گلوگاه گرگان گرفته تا تالار وحدت تهران. اما خوشبختانه گروه بازیگری ما عالی بودند. برای اولین بار شاهد زوج‌های کمدی موفقی در این فیلم بودیم؛ خانم پناهیان و مهران احمدی، علی اوجی و هومن حاجی‌عبداللهی، محسن کیایی و دیگر بازیگرها همگی عالی ظاهر شدند.

فکر می‌کنید چرا این فیلم در مقایسه با کمدی‌های دیگر موفق‌ بوده است؟

چیزی که از علی معلم یاد گرفتم این است که فیلم خوب، فیلمی است که وقتی بیننده از سینما بیرون می‌آید، بگوید "پولی که دادم حلالت باشد." متأسفانه الان در سینمای ایران، مافیای اکران به شدت فعال است. بعضی فیلم‌ها، با اینکه سالن‌ها را پر نمی‌کنند، سانس‌های اضافه می‌گیرند. اما فیلم ما که استقبال خوبی داشته، سالن کافی نمی‌گیرد. این وضعیت ناعادلانه است. امیدوارم مسئولان به این مسئله ورود کنند.

انتخاب ژانر کمدی آگاهانه بود؟ به سینمای اجتماعی هم فکر می‌کنید؟

بله، این انتخاب آگاهانه بود. اما قطعاً به سینمای اجتماعی هم فکر می‌کنم. مشکل اینجاست که سینمای اجتماعی ما درگیر تکرار شده است. اگر فیلمسازان بتوانند موضوعات تازه و نگاه جدیدی به مسائل اجتماعی داشته باشند، مردم قطعاً از آن استقبال خواهند کرد. مردم به کمدی نیاز دارند، اما نه هر کمدی‌ای. ما به کمدی شریف و هوشمند نیاز داریم.

به‌عنوان یکی از معدود تهیه‌کنندگان زن سینمای ایران، این تجربه برای شما چگونه بود؟

من تنها زنی بودم که در این سال تهیه‌کنندگی کردم. این برایم افتخار است که مردم می‌گویند این فیلم با کمدی‌های رایج متفاوت است. این نشان می‌دهد که سینمای ایران به نگاه تازه نیاز دارد. امیدوارم شرایط اکران بهبود پیدا کند تا بتوانیم به تولید فیلم‌های باکیفیت ادامه دهیم.

و اما در نهایت؛

آذر معماریان با آریا شهر دو نفر نشان داده که سینمای ایران هنوز ظرفیت تولید آثار کمدی باکیفیت را دارد. اما به گفته او، تا زمانی که مافیای اکران بر سینمای ایران سایه افکنده، موفقیت فیلم‌های مستقل دشوار خواهد بود. معماریان امیدوار است که مسئولان با کنترل این وضعیت، راه را برای آثار مستقل و ارزشمند باز کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار