رئیس شورای دانش‌آموزی پسران ناحیه یک شیراز مطرح کرد:

شناخت سلیقه‌های دانش‌آموزان کلید تحول در آموزش و پرورش

شیراز (پانا) - رئیس شورای دانش‌آموزی پسران ناحیه یک شیراز گفت: شناخت دقیق سلیقه‌ها و نیاز‌های دانش‌آموزان نسل جدید برای بهبود روش‌های آموزشی، کلید تحول در آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۵۵۳۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد
شناخت سلیقه‌های دانش‌آموزان کلید تحول در آموزش و پرورش

محمد رضا شهریور، رئیس شورای دانش‌آموزی پسران ناحیه یک شیراز در نشست هم‌اندیشی پیش‌اجلاسیه مقدمات تحول در آموزش و پرورش در جمع تعدادی از اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت در باشگاه فرهنگیان شیراز هدف از اجلاسیه را پی‌ریزی و طراحی راه‌های مناسب برای اجرایی شدن بهتر سند تحول بنیادین در اموزش و پرورش بیان کرد.

شهریور در این نشست بر لزوم شناخت دقیق سلیقه‌ها و نیاز‌های دانش‌آموزان نسل جدید برای بهبود روش‌های آموزشی تأکید کرد و راهکار‌های عملی برای تحقق این هدف ارائه داد.

وی در سخنان خود به شش محور اصلی برای درک بهتر ذائقه و رفتار دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: تحلیل رفتار در فضای دیجیتال، بررسی شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار مانند اینستاگرام، یوتیوب، تیک‌تاک و توییتر، مشاهده ویدیو‌های پربازدید آموزشی و سرگرمی که مورد علاقه دانش‌آموزان است.

شهریور در ادامه تأکید کرد: تحلیل نظرات و کامنتهای دانش‌آموزان برای درک دغدغه‌ها و سلیقه‌هایشان بسیار مهم است همچنین استفاده از پرسش‌نامه و نظرسنجی وتهیه فرم‌های آنلاین یا آفلاین برای سنجش علاقه‌مندی‌های دانش‌آموزان به روش‌های تدریس، محتوا‌های درسی و تکنولوژی‌های آموزشی باید از مهم‌ترین اقدامات آموزش و پرورش باشد.

وی استفاده از کوییز‌های تعاملی برای شناخت بهتر سلیقه‌ها، مشاهده نحوه تعامل در کلاس بیرون از آن، بررسی روش‌های یادگیری که بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند، تحلیل نوع تعامل دانش‌آموزان با معلمان، دوستان و خانواده در بحث‌های علمی و غیرعلمی، بررسی سبک‌های یادگیری و انگیزه‌ها، شناسایی علاقه دانش‌آموزان به یادگیری از طریق تکنولوژی (ویدیو، اپلیکیشن، گیمیفیکیشن) یا روش‌های سنتی از سلیقه‌های دانش‌آموزان این استان است.

رئیس شورای دانش‌آموزی پسران ناحیه یک شیراز با تصریح بر اینکه سنجش میزان تمایل آن‌ها به یادگیری مستقل و خودآموزی افزایش می‌دهد، افزود: بررسی محتوای فرهنگی و رسانه‌ای مورد علاقه دانش‌آموزان، شناخت موسیقی، فیلم، بازی‌های ویدیویی و شخصیت‌های محبوب دانش‌آموزان، تحلیل محتوا‌های آموزشی و سرگرمی که دانش‌آموزان دنبال می‌کنند باید انجام شود.

وی تأکید کرد: دانش اموزان باید بهره‌گیری از ابزار‌های تحلیل داده مانند ابزار‌های گوگل، نظرسنجی‌های هوشمند و چت‌بات‌های آموزشی برای بررسی الگو‌های مصرف محتوا را یاد بگیرند.

شهریور با بیان اینکه ترکیب این روش‌ها می‌تواند به درک بهتری از سلیقه و ذائقه دانش‌آموزان نسل جدید منجر شود و بر این اساس، روش‌های آموزشی و تعاملات را بهینه‌سازی کرد، ادامه داد: تحول در آموزش و پرورش بدون شناخت دقیق نیاز‌ها و علایق دانش‌آموزان ممکن نیست و این امر نیازمند همکاری همه‌جانبه مسئولان، معلمان و خانواده‌ها است.

این نشست با حضور جمعی از فرهنگیان، مسئولان آموزش و پرورش و دانش‌آموزان برگزار شد و مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار