در گفت‌وگو با پانا:

آریا عظیمی‌نژاد: موسیقی فیلم، فرصتی برای کشف صداهای تازه است

موسیقی فیلم، دریچه‌ای به ژانرهای جدید/ موسیقی کودک نیاز به دنیایی متفاوت و نگاه ویژه‌ای دارد

تهران (پانا) - آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز فیلم سینمایی خاتی، معتقد است که موسیقی فیلم، یکی از غنی‌ترین و خلاقانه‌ترین عرصه‌های موسیقی امروز است.

کد مطلب: ۱۵۴۹۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
 آریا عظیمی‌نژاد: موسیقی فیلم، فرصتی برای کشف صداهای تازه است

آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز شناخته‌شده‌ای که موسیقی‌اش بارها در قلب مخاطبان ایرانی طنین‌انداز شده، این‌بار با فیلم سینمایی خاتی در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر حضور داشت. او در گفت‌وگو با پانا از چالش‌های آهنگسازی برای این فیلم، اهمیت موسیقی فیلم و جایگاه آن در سینمای امروز می‌گوید.

موسیقی بختیاری، الهام‌بخش فضای زنانه فیلم

آریا عظیمی‌نژاد درباره رویکردش در آهنگسازی فیلم سینمایی «خاتی» گفت: «موسیقی بختیاری، که سرشار از نغمات و مقام‌های ارزشمند موسیقی ایرانی است، در این فیلم نقشی محوری دارد. از آنجایی که داستان در فضای بختیاری روایت می‌شود، تلاش کردیم موسیقی نیز با این حال و هوا هماهنگ باشد. در عین حال، از آواهای زنانه هم بهره بردیم تا زنانگی در فیلم پررنگ‌تر شود. در جوامعی که حضور زنان کم‌رنگ‌تر دیده می‌شود، استفاده از موسیقی می‌تواند این جایگاه را برجسته‌تر کند.»

سینما، دریچه‌ای به موسیقی متفاوت

این آهنگساز درباره تفاوت‌های موسیقی فیلم و سایر سبک‌ها توضیح داد: «سینما فضایی متفاوت از دیگر عرصه‌های موسیقی است. در حال حاضر، یکی از غنی‌ترین گونه‌های موسیقی در جهان، موسیقی فیلم است. دلیلش این است که موسیقی فیلم بستری را فراهم می‌کند که می‌توان در آن ژانرهای جدید و سبک‌های خاص را تجربه کرد؛ سبک‌هایی که شاید در کنسرت‌ها چندان مورد توجه قرار نگیرند.»

موسیقی فیلم، فراتر از نت و ملودی

عظیمی‌نژاد معتقد است که یک آهنگساز فیلم باید دانش سینمایی داشته باشد و تصریح کرد: «بعد از یادگیری موسیقی، یک آهنگساز فیلم باید به صورت تخصصی با عناصر سینمایی آشنا شود. او باید ریتم تدوین، حرکت و زوایای دوربین، ساختار فیلم‌نامه و نگاه کارگردان را درک کند. موسیقی فیلم فقط ساختن یک ملودی نیست؛ بلکه باید بتواند با کاراکترها و فضای داستان ارتباط برقرار کند.»

آهنگسازی برای کودکان و نوجوانان؟

وی همچنین درباره فعالیت و آهنگسازی برای فضای کودک و نوجوان گفت: «کار کردن برای این گروه سنی، فضای تخصصی خاص خود را دارد که شاید چندان نزدیک به حوزه کاری من نباشد. البته دوستانی هستند که در این ژانر بسیار موفق عمل کرده‌اند. با این حال، موسیقی کودک نیاز به دنیایی متفاوت و نگاه ویژه‌ای دارد.»

آریا عظیمی‌نژاد با حضور در جشنواره فیلم فجر ۴۳، تجربه‌ای تازه را در آهنگسازی فیلم سینمایی رقم زده است. نگاه او به موسیقی فیلم، فراتر از ملودی‌پردازی است و آن را عنصری کلیدی در روایت سینمایی می‌داند. به باور او، موسیقی فیلم فرصتی برای کشف صداهای تازه و تجربه سبک‌های جدید است، فضایی که هر روز بیش از پیش در سینمای ایران مورد توجه قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار