در گفت‌و‌گو با پانا:

مرگ ورزش در قاب سینما

تهران (پانا) - ابراهیم عزیزی کارگردان فیلم بازی را بکش می گوید یکی از چالش‌های مهم، تحقیق دقیق درباره این موضوع فیلم بود علاوه بر این، از نظر فنی و سکانس‌بندی نیز تغییرات زیادی انجام شد تا فیلم‌نامه به نسخه نهایی برسد.

کد مطلب: ۱۵۴۰۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
مرگ ورزش در قاب سینما

فیلم سینمایی بازی را بکش به کارگردانی ابراهیم عزیزی یکی از آثار حاضر در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر است. این فیلم با محوریت یک اتفاق ورزشی و تأثیرات آن، تلاشی برای نمایش زوایای کمتر دیده‌شده از دنیای ورزش دارد. در گفت‌وگویی که با این کارگردان داشتیم، درباره ایده اولیه، چالش‌های تولید، انتخاب بازیگران و نگاه او به سینمای ایران صحبت کردیم.

ایده اولیه و چالش‌های تولید

عزیزی درباره شکل‌گیری ایده این فیلم گفت: ابتدا قرار بود خانم لادن شیرمرد فیلمنامه فیلم کوتاهی بنویسد درباره اتفاقات ۱۵ دقیقه بین دو نیمه یک تیم فوتبال در رختکن. اما در حین نگارش این داستان، با موضوع مرگ بر اثر حادثه ورزشی مواجه شدند و متوجه شدند که می‌توان به این موضوع عمیق‌تر پرداخت. مرگ ورزشی علتی شد که از دلش قصه فیلم‌نامه شکل گرفت.

او همچنین درباره چالش‌های تولید و فیلم‌برداری افزود: یکی از چالش‌های مهم، تحقیق دقیق درباره این موضوع بود. علاوه بر این، از نظر فنی و سکانس‌بندی نیز تغییرات زیادی انجام شد تا فیلم‌نامه به نسخه نهایی برسد.

انتخاب بازیگران

وی درباره روند انتخاب بازیگران و آزادی عمل در این زمینه توضیح داد: معمولاً در حین نوشتن فیلم‌نامه به بازیگری که به شخصیت نزدیک‌تر باشد فکر می‌کنیم. در روند نگارش، تقریباً از همان ابتدا به این ترکیب از بازیگران فکر کرده بودیم و خوشبختانه همه بازیگران به خوبی از پس نقش‌هایشان برآمدند.

حضور در جشنواره فیلم فجر

کارگردان بازی را بکش درباره حس و حالش از حضور در جشنواره فجر امسال گفت: فارغ از بحث جشنواره، دیدن فیلم همراه با تماشاگر به‌خصوص تماشاگر حرفه‌ای سینما یک حس دوگانه از ترس و خوشحالی دارد. ترس از اینکه بازخوردها چگونه خواهد بود و خوشحالی از اینکه بالاخره حاصل زحماتت را روی پرده سینما می‌بینی.

او همچنین درباره تأثیر جشنواره فیلم فجر بر دیده‌شدن آثار سینمایی گفت: بالاخره این تنها جشنواره بزرگ سینمایی کشور است و طبیعتاً همه نگاه‌ها به فیلم‌هایی که در آن عرضه می‌شوند معطوف است. بنابراین، بدون شک جشنواره تأثیر خودش را دارد.

جایگاه سینمای ایران و مسیر پیش‌رو

در پاسخ به این پرسش که سینمای ایران در چه مسیری قرار دارد و جایگاه فیلم او در این روند چیست، عزیزی اظهار داشت: تحلیل مسیر سینمای ایران شاید از حوزه دانش من خارج باشد، اما چیزی که مشخص است، کمبود تنوع ژانری در سینمای ایران است. این مسئله باعث شده که ذائقه سینمایی مخاطب به چند ژانر خاص خصوصاً کمدی محدود شود. فیلم من به‌تنهایی نمی‌تواند تحول ایجاد کند، چون این موضوع به تصمیم‌گیری‌های کلان و اقتصاد سینما وابسته است. شاید روزی خودم فیلم کمدی بسازم، اما امیدوارم که در کنار کمدی به سایر ژانرها هم توجه شود.

حس مخاطب پس از تماشای فیلم

این کارگردان درباره انتظاری که از مخاطب پس از دیدن فیلم دارد، گفت: احساسات تماشاگر پیچیده است و نمی‌توان ذهنیتی از پیش تعیین‌شده برای آن داشت. تنها چیزی که امیدوارم این است که از دیدن فیلم لذت ببرد و وقتش هدر نرود.

بازتاب دغدغه‌های شخصی در فیلم

عزیزی تأیید کرد که این فیلم بازتابی از دغدغه‌های شخصی اوست و گفت: بله، به این دلیل که خودم و لادن شیرمرد فوتبال‌دوست هستیم و خانواده‌های ما هم همین‌طور. اینکه نشان دهیم در لایه‌های پنهان این ورزش چه می‌گذرد، برایمان دغدغه بود.

یک جمله برای توصیف فیلم

در پایان این گفت‌وگو، عزیزی در پاسخ به این‌که اگر قرار باشد فیلمش را در یک جمله توصیف کند، گفت: توپ هیچ‌گاه از سمتی که منتظرش هستید نمی‌آید.(آلبر کامو)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار