تشریح جزئیات جشنواره تئاتر فجر
تهران (پانا) - جزئیات برگزاری جشنواره تئاتر فجر توسط دبیر و مدیران بخشهای مختلف این رویداد فرهنگی و هنری تشریح شد.
نشست خبری چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با حضور اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی، خیرالله تقیانی پور دبیر جشنواره، سعید نجفیان دبیر اجرایی جشنواره، مدیران بخشهای مختلف جشنواره و خبرنگاران و اهالی رسانه، صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این نشست اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی بیان کرد: اهالی رسانه همیشه در کنار تئاتر هستند و همیشه با نگاه خود، مکمل راه تئاتر و هنرمندان و مدیریت این عرصه بودهاند تازه به جمع عزیزان پیوستم و در شرایطی آمدم که با شعار همدلی و رفاه، جشنواره چهل و سوم را با شکوه بیشتر برگزار کنیم.
نادری با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر فجر گفت: معتقدم کار اصلی را هنرمندان انجام میدهند و ستاد باید میزبان خوبی باشد. تلاش میکنیم این برگزاری خوب و شکیل با توجه با محدودیتها در حداکثر قرار گیرد، با نظم خاص خانواده تئاتر را در جشنواره ببینیم و رسالت اصلی خود را به سرانجام برسانیم.
در ادامه خیرالله تقیانی پور، دبیر جشنواره نیز گفت: افتخار داشتم در جایگاه کارگردانی در تئاتر و سینما در خدمت شما باشم. امیدوارم کمک حال تئاتر و رسانه تئاتر باشید که اگر نباشید ما کامل نیستیم.
در بخش دیگری از این نشست سعید نجفیان، دبیر اجرایی چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر نیز اظهار کرد: ما اوایل تیرماه برای همکاری با جشنواره دعوت شدیم؛ صحبتهای اولیه درباره فراخوان انجام شد و هفتم مرداد ماه فراخوان را منتشر کردیم.
وی ادامه داد: بخش مسابقه صحنهای متشکل از چند عنوان میشد که مرور نمایشهای اجرا شده از آذر ۱۴۰۲ تا آذر ۱۴۰۳ را داشتیم. ۹۸ اثر در بخش مرور بارگذاری شد که در بخش دوم هم بیش از ۱۰۰ اثر. در کل ۲۸۱ اثر متقاضی بودند که توسط ۵ نفر بررسی شد و از این میان ۱۵ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد.
وی ادامه داد: در بخش برگزیدگان جشنواره استانی نیز ۳۴ جشنواره برگزار کردند که قرار بود تا آخر آبان تمام شود. بهخاطر جشنوارههای ملی زمان برخی جشنوارهها تغییر کرد و تا آخر آذر برگزار شد. در این بخش ۸۰ اثر معرفی شدند که ر نهایت ۱۴ اثر از استانها میتوانستند در این بخش از جشنواره شرکت کنند. از تمامی ظرفیت استفاده کردیم.
نجفیان گفت: برگزیدههای جشنوارههای ملی را داشتیم به این شکل که این جشنوارهها نمایندگانی معرفی کرده بودند که از آنها معدودکارهایی برای بخش رقابتی انتخاب شدند. بخش غزه را داشتیم که ۶ اثر صحنهای در این بحش معرفی میشود. همچنین در بخش صحنهای ۳۶ اثر را در بخش مسابقه خواهیم داشت.
وی اضافه کرد. ویژگی امسال جشنواره این بود که دوستان بزرگواری مهمان ما بودند مانند آقایان صادقی، نعیمی، دژاکام، برهانیمرند که قرار شد کارگاههایی را برگزار کنند. از جشنواره تئاتر کویر، سودای عشق، مقاومت و توانبخشان نیز در بخش صحنهای خواهیم داشت.
سپس سعید نجفیان، دبیر اجرایی چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر نیز اظهار کرد: ما اوایل تیرماه برای همکاری با جشنواره دعوت شدیم؛ صحبتهای اولیه درباره فراخوان انجام شد و هفتم مرداد ماه فراخوان را منتشر کردیم.
وی ادامه داد: بخش مسابقه صحنهای متشکل از چند عنوان میشد که مرور نمایشهای اجرا شده از آذر ۱۴۰۲ تا آذر ۱۴۰۳ را داشتیم. ۹۸ اثر در بخش مرور بارگذاری شد که در بخش دوم هم بیش از ۱۰۰ اثر. در کل ۲۸۱ اثر متقاضی بودند که توسط ۵ نفر بررسی شد و از این میان ۱۵ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد.
وی ادامه داد: در بخش برگزیدگان جشنواره استانی نیز ۳۴ جشنواره برگزار کردند که قرار بود تا آخر آبان تمام شود. بهخاطر جشنوارههای ملی زمان برخی جشنوارهها تغییر کرد و تا آخر آذر برگزار شد. در این بخش ۸۰ اثر معرفی شدند که ر نهایت ۱۴ اثر از استانها میتوانستند در این بخش از جشنواره شرکت کنند. از تمامی ظرفیت استفاده کردیم.
نجفیان گفت: برگزیدههای جشنوارههای ملی را داشتیم به این شکل که این جشنوارهها نمایندگانی معرفی کرده بودند که از آنها معدودکارهایی برای بخش رقابتی انتخاب شدند. بخش غزه را داشتیم که ۶ اثر صحنهای در این بحش معرفی میشود. همچنین در بخش صحنهای ۳۶ اثر را در بخش مسابقه خواهیم داشت.
وی اضافه کرد. ویژگی امسال جشنواره این بود که دوستان بزرگواری مهمان ما بودند مانند آقایان صادقی، نعیمی، دژاکام، برهانیمرند که قرار شد کارگاههایی را برگزار کنند. از جشنواره تئاتر کویر، سودای عشق، مقاومت و توانبخشان نیز در بخش صحنهای خواهیم داشت.
در ادامه این نشست رسانهای ایوب آقاخانی دبیر بخش نمایشنامهنویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اظهار کرد: با توجه به اینکه در ادوار مختلف دبیر یا مدیر این بخش بودم سعی کردم در حد بضاعت، به نفع سلامت قضاوت نهایی و رسیدن به نتیجه بهتر تجربیاتم را به کار بگیرم.
وی یادآور شد: اوایل مرداد فراخوان منتشر شد و با کمال سربلندی تا پایان مهلت فراخوان تا اول آبان، ۳۵۰ نمایشنامه از استانهای مختلف کشور به دست ما رسید و این فراخوان تمدید نشد.
دبیر بخش نمایشنامهنویسی جشنواره فجر تاکید کرد: هیات مشورتی و قضاوت داوران ما متشکل از شهرام کرمی، مهرداد کوروشنیا و مهرداد رایانی مخصوص در دو مرحله آثار را بررسی کردند و ۴۰ اثر برتر مشترک را انتخاب و سپس به مرحله نهایی رسیدیم.
آقاخانی توضیح داد: قضاوت درباره نمایشنامه بسیار سریعتر انجام شد و به تناوب آثار رسیده به دبیرخانه در اختیار داوران قرار میگرفت. به خاطر عدم چاپ نمایشنامهها بر اساس روندی که در سالیان اخیر بوده و با واهمه تکرار این ماجرا، خیلی زودتر جلسات داوری را برگزار کردیم تا فرآیند زمانبر اخذ مجوز، چاپ نمایشنامهها و شکستن این طلسم ۲ ساله را تجربه کنیم.
وی گفت: ۱۲ اثر به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شد که بخشهای خاص جشنواره مثل مقاومت، غزه، نگارش نمایشنامه براساس زندگی و فعالیتهای قهرمان ملی را در این نامزدها نیاوردیم زیرا معیار سنجش آنها متفاوت بود.
دبیر بخش نمایشنامه نویسی گفت: غیر این ۱۲ نامزد، برگزیدگان این بخشها را در نمایشنامهنویسی تئاتر فجر خواهیم داشت که در حد اعلام برندگان رخ میدهد و در ترکیب نامزدها نیست.
مژگان وکیلی، مدیر امور بینالملل مرکز کل هنرهای نمایشی گزارشی از آثار بینالملل ارائه کرد: از زمان ارسال فراخوان چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در بخش بینالملل، ۲۳۱ اثر از کشورهای مختلف، متقاضی حضور در جشنواره شدند که باتوجه به اینکه این بخش به صورت غیر رقابتی برگزار میشود، بیش از ۴۵ کشور، متقاضی حضور در بخش بینالملل جشنواره تئاتر فجر شدند. کشورهایی از جمله پرتغال، روسیه، برزیل، سوئد، کشورهای عربی و… اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند، که با معیار هایی مانند قابل اجرا بودن اثر در تهران و… این آثار بررسی شد که در نهایت به ۲۰ اثر رسیدیم و پس از داوری نهایی ۶ اثر منتخب حضور در این بخش از این رویداد هنری بینالمللی شدند که به روی صحنه خواهند رفت.
وی درباره کارگاه های آموزشی توسط اساتید بینالملل در این جشنواره گفت: ۱۵ استاد بینالمللی برای برگزاری کارگاه درخواست داشتند، باتوجه به بررسی های محتوایی، یک کارگاه آموزشی مورد پذیرش ما بود که این کارگاه «کاوش در تبیین و اجرای تئاتر معاصر» از کشور هند است که به مدت ۳ روز برگزار میشود.
مهدی آشنا، مدیربخش عکس و پوستر جشنواره» در ادامه به ارائه گزارشی از آثار دریافتی و منتخب دبیرخانه جشنواره، پرداخت : حدود ۱۰۰۰ عکس به دبیرخانه رسید، که ۸۹ اثر پذیرفته شده به مسابقه نهایی عکس راه پیدا کردند همچنین ۱۲۰ پوستر هم به دبیرخانه ارسال شده که ۴۹ اثر پذیرفته شده به بخش مسابقه پوستر رسید.
سید جواد روشن، مدیر بخش پژوهش جشنواره هم گفت :۶۲ چکیده مقاله به دبیرخانه جشنواره در این بخش رسید که ۳۰ چکیده منتخب اطلاعرسانی شد که در نهایت ۱۸ مقاله برای داوری نهایی به هیئت داوران رسیده است، در هفته آینده لیست این مقالات منتخب اطلاعرسانی میشود.
وی افزود: احتمالا برخی از مقالات برگزیده در انتشارات نمایش، در یک مجلد به چاپ خواهد رسید؛ ۲ جلد کتاب نیز در کنار مقالات در صورت میسر شدن صدور مجوز های لازم، منتشر خواهد شد.
داریوش نصیری، مدیر بخش تئاتر بیرونی و خیابانی هم گفت : طبق اعلامهای رسمی که در خصوص بخش «اجراهای بیرونی و خیابانی» جشنواره بینالمللی تئاتر فجر صورت گرفته است؛ ۱۶۷ اثر از ۶۶ شهر ایران به دبیرخانه رسید که ۱۰۳ کارگردان آقا و ۳۳ کارگردان خانم برای این رویداد اثر نمایشی بیرونی و خیابانی ارسال کردند.
وی افزود : که مجموعاً ۳۰ اثر پذیرفته، شامل ۱۰ اثر در بخش تولیدات تازه، ۱۰ اثر در بخش برگزیدگان استانی و ۵ اثر از برگزیدگان جشنواره ها منجمله جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت و ۱ یا ۲ اثر در بخش مهمان، روی صحنه خواهند رفت که این آثار پذیرفته شده، مجموعا از ۲۱ شهر ایران هستند.
داوود نامور، مدیر بخش به اضافه فجر/فجر پلاس هم اظهار کرد : این بخش از جشنواره اولین بار توسط فرهاد مهندسپور در سال ۹۶ برگزار شد؛ امسال با پیشنهادی که آقای نجفیان و آقای تقیانیپور داشتم، مبنی بر رقابتیسازی جشنواره در این بخش بود که ما انتخاب آثار را به عهده مدیران تماشاخانه های خصوصی گذاشتیم، از ۱ تا ۳ اثر از آثار برگزیدهای که در طی یک سال گذشته در آن تماشاخانه به روی صحنه رفتند، انتخاب شدند؛ لازم به ذکر است که بیش از ۱۰ تماشاخانه در این بخش متمایل به ارسال اثر بودند.
وی افزود : ۲۲ اثر در این بخش حضور خواهد داشت و ۳ نمایش برتر انتخاب میشود که به صورت کلی مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.
مهدی دوایی، مدیر هنری جشنواره هم گفت:به علت مشکلات پیش آمده پوستر این رویداد در این نشست خبری رونمایی نخواهد شد.
اتابک پورنادری در مورد تخصیص بودجه جشنواره هم تصریح کرد : بودجه به جشنواره تخصیص داده شده، اما متأسفانه به دلیل بدهیهای گزافی که مرکز کل هنرهای نمایشی به جشنواره های پیشین داشته، سبب بروز چالشهایی در خصوص بحث مالی شده است.
ارسال دیدگاه