در گفت‌وگو با پانا

جشنواره فجر هنرمندان جوان را از انفعال خارج می‌کند

حسین قاسمی‌هنر: مسئله فلسطین باعث تولید نمایش «خون» شد

تهران (پانا) - حسین قاسمی هنر می‌گوید «خون» یک اثر مستند درباره جنگ است و برای تولید آن، تمام رخدادها از جنگ جهانی دوم به بعد، ازجمله مساله فلسطین را مورد بررسی قرار داده است.

کد مطلب: ۱۴۴۳۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره فجر هنرمندان جوان را از انفعال خارج می‌کند

«خون» به کارگردانی حسین قاسمی‌هنر در دو بخش «دانشجویی» و «غزه» در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و روز جمعه، ششم بهمن ساعت 16 در تالار اصلی مولوی روی صحنه رفت.

حسین قاسمی‌هنر، کارگردان نمایش «خون» در گفت‌وگو با پانا درباره جزئیات این نمایش گفت: «اتفاقات اخیر در غزه باعث شد تا چنین موضوعی را انتخاب کنم. اکنون که بیش از صد روز از این جنگ می‌گذرد، رسانه‌های غربی در حال عادی جلوه دادن وقایع جاری در فلسطین هستند. تلاش کردم تا در«خون» بدون جهت‌گیری و فقط با نگاهی انسان‌دوستانه به واقعه جنگ و کشتار بی‌گناهان بپردازم.»

این هنرمند افزود: «درباره جنگ کارهای بسیار زیادی ساخته شده است و پرداختن به آن از زاویه دید تازه، کار سختی بود.»

وی با اشاره به نقش هنرمند در بیان واقعیت‌های جهان اظهار کرد: «هنرمند خوب، کسی است که دغدغه‌اش را به نمایش بگذارد. جنگ و فلسطین همواره برای من دغدغه بوده است. اکنون بیش از صد روز از درگیری‌های اخیر در فلسطین می‌گذرد و متاسفانه آن طور که باید به ویژه از سمت رسانه غربی به آن پرداخته نشده است. در ایران هم بسیاری یا از این موضوع اطلاع ندارند و یا تحت تاثیر رسانه‌های خارجی هستند.یکی از مسائلی که در نمایشم مدنظرم بود، این بود که جهان اثرم را ببیند و به بین‌المللی شدن آن بسیار فکر کردم و به همین جهت نمایش«خونِ» زیرنویس انگلیسی و عربی هم دارد.»

این کارگردان درباره اضافه شدن بخش دانشجویی به جشنواره فجر هم گفت: «پیش از این جشنواره دانشگاهی همه‌ساله برگزار می‌شد و بسیاری از افرادی که امروز در فضای حرفه‌ای مشغول به کار هستند، فعالیت خود را از جشنواره تئاتر دانشگاهی آغاز کرده‌اند. وجود این بخش در جشنواره تئاتر فجر می‌تواند باعث شود دانشجویان رشته تئاتر تا اندازه‌ای از انفعال خارج شوند. متاسفانه برای بخش دانشجویی زیرشاخه‌های مختلفی تعریف نشده است. چگونه در این بخش یک کار صحنه‌ای با اثری محیطی یا پرفورمنس قابل سنجش و داوری است؟»

حسین قاسمی هنر درباره حضور در جشنواره فجر توضیح داد: «این جشنواره مهم‌ترین رویداد هنری کشور است. باید رویکردی وجود داشته باشد تا همه هنرمندان شاخص کشور با آثار خود در این جشنواره حاضر باشند. این رویداد در جهت حمایت از گروه‌های منتخب و خصوصا شهرستانی حاضر در جشنواره، می‌تواند شرایط اجرای عمومی را تسهیل کند.»
چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار