مراکز رشد نوجوان امید؛ پلی میان هنر، رسانه و تربیت دانش‌آموزی

تهران (پانا) - در دومین نشست تخصصی هنر و اندیشه «امیدا»، با حضور معاون پرورشی آموزش‌وپرورش و مسئولان باشگاه رشد استانی مرکز «رشد نوجوان امید» بر نقش تحول‌آفرین هنر و رسانه در تربیت دانش‌آموزان تأکید کردند. و اذعان داشتند ایجاد مراکز رشد نوجوان امید و تغییر رویکرد به فعالیت‌های پرورشی، گام‌های مؤثری برای شناسایی و هدایت استعدادهای فرهنگی هنری دانش‌آموزی است.

کد مطلب: ۱۵۲۸۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
مراکز رشد نوجوان امید؛ پلی میان هنر، رسانه و تربیت دانش‌آموزی

علی جانباز، رییس حوزه هنری کودک و نوجوان، در دومین نشست تخصصی هنر و اندیشه «امیدا» ویژه مسئولان باشگاه رشد استانی مرکز «رشد نوجوان امید» ضمن عرض خیر مقدم به حضار و به عنوان مقدمه به تبیین نقش تحول‌آفرین هنر و رسانه در نظام تربیتی دانش‌آموزی پرداخت. وی در این نشست تأکید کرد: "تحول بنیادین در عرصه زیبایی‌شناسی هنری و رسانه‌ای می‌تواند نقشی مؤثر و مفید در نظام تربیتی دانش‌آموزان ایفا کند."

جانباز افزود: "شبکه‌ای که برای این منظور شکل گرفته، نویددهنده سازماندهی جدیدی در فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای دانش‌آموزان است. امروزه مصرف و تولید محتوای هنری و رسانه‌ای بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی دانش‌آموزان است، و سازماندهی این فعالیت‌ها حول محور هنر و رسانه می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای آینده رقم بزند."

وی با اشاره به تعاملات مثبت شکل‌گرفته با نظام آموزش‌وپرورش و تشکل‌های دانش‌آموزی، گفت: "این برنامه فراتر از یک طرح مقطعی است و قصد دارد در تعامل با این نظام‌ها، مسیری نوین و مؤثر را برای تقویت فعالیت‌های دانش‌آموزی فراهم کند."

جانباز همچنین درباره انتخاب مسئولان این حوزه اظهار داشت: "افرادی که در این مسئولیت‌ها قرار گرفته‌اند، از نظر استعدادهای فردی و جمعی و تمرکز بر آرمان‌های تربیتی، می‌توانند جریان مؤثری در دهه آینده ایجاد کنند. این انتخاب‌ها نویددهنده آینده‌ای روشن در عرصه مدیریت فرهنگی، هنری و تربیتی هستند."

اقدام به تغییر نگاه به معاونت پرورشی

حجت الاسلام محمد حسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همچنین به تغییر وظایف و نگاه به معاونت پرورشی اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی معاونت پرورشی تربیت و رشد دانش‌آموزان است، اما در گذشته گاهی این حوزه به برگزاری جشنواره‌ها و رویدادها محدود شده است. در حال حاضر ما به جای نگاه ویترینی، روی تک‌تک دانش‌آموزان و نیازهای تربیتی آن‌ها تمرکز می‌کنیم.»

تولید محتوای فرهنگی متناسب با نیازهای روز

حجت‌الاسلام پورثانی با تأکید بر ضرورت تولید محتوای فرهنگی و هنری، افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، بخشی از رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان به مطالعه محتوای نامناسب و استفاده از فضای مجازی خارجی مربوط می‌شود. باید برای تولید محتوای سالم و جذاب برای نوجوانان و دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

گام‌های مؤثر در حوزه رشد تربیتی

پورثانی با ابراز خوش‌بینی نسبت به راه‌اندازی مراکز رشد نوجوان امید، این اقدام را بسیار مهم دانست و تصریح کرد:

«مراکز رشد نوجوان امید که به‌تازگی راه‌اندازی شده‌اند، بستر مناسبی برای تربیت دانش‌آموزانی متعهد به ارزش‌های انقلاب اسلامی فراهم می‌کنند. این مراکز نقش مهمی در شناسایی، حمایت، و هدایت استعدادهای برتر ایفا خواهند کرد.»

وی در پایان بر نقش مهم همه عوامل تربیتی، فرهنگی، و هنری در پیشبرد اهداف آموزش‌وپرورش تأکید کرد و گفت:

باید با همدلی و برنامه‌ریزی اصولی، فضایی ایجاد کنیم که آموزش و تربیت در مدارس کشور به معنای واقعی کلمه محقق شود.

وی ضمن ابراز امیدواری از حرکت رو به جلوی این مجموعه اظهار کرد: امیدواریم با تعامل و انعقاد تفاهم نامه میان وزارت آموزش و پرورش و خانواده فرهنگ و هنر امید(حوزه هنری کودک و نوجوان) بتوانیم گام های موثرتر و روبه جلویی برداریم و موانع و مشکلات پیش رو را مرتفع کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار