کیانوش دالوند در گفت‌و‌گو با پانا:

سینمای انیمیشن ایران در حال گذار است

در آینده نزدیک شاهد ظهور مکتب انیمیشن ایران در جهان خواهیم بود

تهران (پانا) - یک کارگردان سینمای انیمیشن معتقد است سینمای ما باید به تولیدات کودک و نوجوان روی بیاورد و باید در همه‌ رده های سنی از کودک تا بزرگسال به قهرمان سازی و اسطوره سازی بپردازد تا مسئولیت خود را در رشد و پرورش جامعه آینده به سرانجام برساند.

کد مطلب: ۱۵۲۶۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد
سینمای انیمیشن ایران در حال گذار است

کیانوش دالوند در گفت‌و‌گو با پانا به مهم‌ترین نیازهای روز پویانمایی ایران اشاره کرد و گفت: «زیر ساخت‌ لازم برای توسعه شرکت‌های خصوصی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این صنعت باید توسط دولت فراهم شود و موانع تولید و اکران فیلم‌های پویانمایی در کشور باید برطرف شوند تا فیلم‌های انیمیشن سریع و راحت به اکران های موفق برسند.» 

وی افزود: «به اعتقاد من مدیران فرهنگی کشور فقط باید موانعی که تولید آثار جهانی را محدود می‌کند از سر راه بردارند و با استراتژی بازاریابی تهاجمی تولیدات ایران را با کمک مشاوران بازرگانی و تهیه کنندگان هوشمند بخش خصوصی به بآزارهای جهانی عرضه کنند.» 

دالوند در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از بنیاد ملی پویانمایی دارد گفت: «این مسئله نیاز به اتاق فکرها و برنامه ریزی و اجرا دارد، بهترین کاری که بنیاد ملی پویانمایی می‌تواند انجام دهد مشارکت شرکت‌ها و افراد خصوصی که موفق به بازاریابی جهانی آثارشان شده اند در این اتاق فکرهاست تا بتوانند سند راهبردی در این زمینه تهیه کنند که در آن قدم به قدم وظایف دولت و بخش خصوصی به صورت هوشمندانه و عملی و نه صرفا دستوری دیده شده باشد.» 

وی درباره اینکه تا رسیدن به مکتب پویانمایی چه کارهایی مانده است گفت: «سوال بسیار جالبی است به اعتقاد من این اتفاق در دوره پنجم انیمیشن ایران خواهد افتاد. به اعتقاد من الان ما در انتهای دوره سوم هستیم. جهت روشن شدن مطلب باید نظر خودم را درباره این سیر تحولی توضیح بدهم: دوره اول ظهور انیمیشن در ایران و تولیدات هنری کانون و فیلم‌های جشنواره ای کوتاه و افتخار آفرین اولیه بود.  دوره دوم ظهور انیمیشن دیجیتال در حدود سال ۷۵ و توجه به تولیدات تلویزیونی و تلاش‌های اولیه برای تولید آثار سینمایی بود.  دوره سوم غلبه تیم‌های تولید بر مسائل تکنیکی و امکانات و حضور سرمایه بخش خصوصی در انیمیشن است که به نظر من از نیمه این دوره توجه به ساختار دراماتیک به دلیل فراق خاطر از مسائل تکنیکی رخ داد و تولید آثار سینمایی و حضور بخش خصوصی پر رنگتر شد.  دوره چهارم به اعتقاد من در حال آغاز است دوره محتوی و فرم. ظهور کارگردانان مولف و صاحب سبک و نویسندگان خلاق و خاص. به نظرم در میانه  دوره چهارم تلاش برای نهادینه کردن تکنیک و فرم روایی رخ خواهد داد و به حداکثر می‌رسد و در پایان این دوره ما محتویات لازم برای ایجاد مکتب انیمیشن خودمان را خواهیم داشت.» 

این کارگردان خطاب به دانش آموزانی که علاقمند به حوزه انیمشین هستند و می‌خواهند در این فضا فعالیت کنند، گفت: «این بسته به شخصیت و طریقه یادگیری و هدف هر شخص می تواند توصیه های  متفاوتی داشته باشد مثلا کسانی که نیاز به استاد دارند برای یادگیری می‌توانند با شرکت در کلاس های آموزشگاه های انیمیشن و یا دوره های آنلاین کشوری و جهانی، اما عده ای که خودآموز راحت ترند می‌توانند با خرید پکیج های آموزشی آماده آموزش ببینند.» 

کیانوش دالوند که انیمشین شنگول و منگول را اخیرا روی پرده سینما برده است درباره این انیمیشن گفت: «تا به حال انیمیشن شنگول و منگول موفق بوده است و علیرغم بی عدالتی در تعداد سانس و سینما دارد خیلی خوب پیش می‌رود و بزرگترین نقطه مثبتش ارتباط مخاطب است که از دیدن فیلم لذت برده و تبلیغات دهان به دهان فیلم بین مردم راه افتاده و نقد های بسیار مثبتی هم از کارشناسان سینما و انیمیشن گرفته است، ما بعد از اکران ایران به سراغ بازار بین‌الملل می‌رویم. با باز خورد های مثبتی که از حضور فیلم در خارج از کشور گرفته ایم  اطمینان داریم که جایگاه خوبی در بازار جهانی کسب خواهد کرد.» 

وی همچنین در پایان گفت: «به اعتقاد من سینمای ما باید به تولیدات کودک و نوجوان رو بیاورد و باید در همه‌  رده های سنی از کودک تا بزرگسال به قهرمان سازی و اسطوره سازی بپردازد تا مسئولیت خود را در رشد و پرورش جامعه آینده به سرانجام برساند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار