در گفت‌و‌گو با پانا:

سینمای مستند از سینمای داستانی جلوتر است

تهران (پانا) - یک کارگردان مستند معتقد است شاید سینمای مستند نتواند تا سالیان سال به گیشه و درآمدزایی های عجیبی فکر کند، اما او و اکثر مستندسازان بر این باور هستند که سینمای مستند ایران بسیار جلوتر از سینمای داستانی است.

کد مطلب: ۱۵۲۵۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
سینمای مستند از سینمای داستانی جلوتر است

سالار بی‌باک کارگردان مستند «نبردهای فانتوم ۲» در گفت‌و‌گو با پانا درباره این طرح و موضوع این مستند گفت: «مستند «نبردهای فانتوم ۲» یک پروژه ۹ قسمتی است که به بررسی تاریخچه و عملکرد خلبانان جنگنده فانتوم نیروی هوایی ارتش ایران در طول جنگ ایران و عراق می‌پردازد. این مستند با هدف ارائه اطلاعات تاریخی و عملیاتی درباره این جنگنده‌ها و خلبانان آن‌ها تولید شده است. سه قسمت اول این مستند در سال ۹۹ و به مدت ۴۲ دقیقه از شبکه سه پخش شد و با استقبال خوبی مواجه گردید.»

وی افزود: «موضوع مستند از خرید هواپیمای فانتوم و آموزش خلبانان قبل از انقلاب آغاز می‌شود و به بمباران‌های اولیه عراق در ۳۱ شهریور ۵۹ می‌رسد. این مستند به بررسی عملیات‌های مختلف این جنگنده‌ها تا پایان جنگ و همچنین نوآوری‌ها و ارتقاهای صورت گرفته بر روی این هواپیماها پس از جنگ می‌پردازد.»

 کارگردان مستند «نبردهای فانتوم ۲» اضافه کرد: «سینمای مستند، از سینمای داستانی ما جلوتر است و شاید یکی از پر رنگ ترین دلایل حضور و فعالیت مستندسازان جوان و با استعدادی باشد که به فضا و ژانر مستند نگاه ویژه و خلاقانه‌ای داشتند، شاید به دلیل درآمد های اندک مردم و سلایق متفاوت نتوانیم مستند را در بحث گیشه و درآمد با ژانرهای مختلف سینمایی مقایسه‌ کنیم اما به نظر من سینمای مستند بسیار قوی تر از سینمای داستانی پیش می‌رود.»

وی تاکید کرد: «تلویزیون و شبکه خانگی می‌توانند به خوبی از ژانر مستند حمایت کنند چراکه هیچ کس نمی رود در سینما مستند ببیند و سینمای مستند بعید است تا حداقل خیلی سال آینده بتواند به گیشه فکر کند 

اما تلویزیون و شبکه های خانگی می‌توانند در این امر و بهتر دیده شدن آثار کمک کنند همچنین شبکه مستند می‌تواند نقش به‌سزایی را در این مورد ایفا کند.»

این کارگردان ادامه داد: «سازندگان مستند بر این باورند که مستندها در ایران از سینمای داستانی جلوتر هستند و به دلیل وجود بحران‌ها و تنش‌های اجتماعی، مستندسازان توانسته‌اند به تولید آثار با کیفیت بپردازند. همچنین، آن‌ها بر این نکته تأکید دارند که مستندها می‌توانند تأثیرات اجتماعی مثبتی داشته باشند و به تغییرات در جامعه کمک کنند.»

بی‌باک اضافه کرد: «بحث‌هایی درباره چالش‌های موجود در تولید مستندها و نیاز به حمایت بیشتر از سوی تلویزیون و شبکه‌های خانگی وجود دارد که برای بهبود وضعیت مستندها در سینما و جذب مخاطب بیشتر، باید به تولیدات با کیفیت و تبلیغات مؤثر توجه ویژه‌ای داشته باشیم.»

سالار بی‌باک در پایان گفت: «با وجود چالش‌ها، جامعه ایران پتانسیل بالایی برای تولید مستندهای جذاب و تأثیرگذار دارد و می‌توانیم هر روزه شاهد اتفاقات درجه یک تری در این فضا باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار