علی رویینتن:
«سینماحقیقت» مایه حیات سینما است
پیشنهادی برای اکران آثار مستند
تهران (پانا) - علی رویین تن فیلمنامه نویس و کارگردان سینما با اشاره به اهمیت سینمای مستند گفت که باید فضای پخش مخصوصی برای آثار مستند راهاندازی شود.
علی رویین تن فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در گفت و گو با پانا درباره اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» گفت: «ازنظر من بهترین مکان و بهترین جشنواره سینمایی ایران، جشنواره «سینماحقیقت» است زیرا به سلیقه فیلمسازی شکل میدهد و آینده فیلمسازی ایران را ترسیم می کند. من خیلی به این جشنواره علاقه دارم و معتقدم همانطور که بی آب نمی توان زندگی کرد، جشنواره «سینماحقیقت» نیز مانند آب و مایه حیات سینمای ایران است.»
وی افزود: «برخی افراد سلیقه مصرف میکنند و برخی سلیقه می سازند و این مساله به سن و سال آدم ها ارتباطی ندارد. ما اکنون فیلمسازان جوان و پیشکسوت بسیار خوبی داریم و این نکته اهمیت دارد که در جشنواره «سینماحقیقت» همه دورهم جمع می شوند. مهم این است که ما اینجا سلیقه می سازیم و فرهنگ مملکتمان را شکل می دهیم»
این فیلمساز پیشنهادی برای اکران آثار مستند مطرح کرد و گفت: «در این چندسال اخیر با آمدن فضای مجازی اگر کاری با باور مردم منطبق باشد، به خوبی دیده می شود. ما باید فضای پخشی ایجاد کنیم برای فیلم های سلیقه ساز و مستند. همانطور که سینماهای «هنروتجربه» را راه اندازی کردیم این کار را هم می توانیم برای پخش و دیده شدن این آثار انجام دهیم. اگر مسئولان همت کنند من خودم در این زمینه پسشقدم می شوم.»
وی ادامه داد: «تنها چیزی که به این رویداد لطمه می زند این است که فیلمسازان با آثارشان به جشنواره های خارجی می روند و دچار تکبر میشوند.»
این فیلمساز عنوان کرد: «این موضوع همواره ثابت شده است که مرکز گسترش و سینمای مستند و حرفه ای در دولت های مختلف و هر زمان بالنده و پویا بوده است.»
رویین تن در پایان عنوان کرد: «متاسفانه در چندوقت اخیر به دلیل شرایط سیاسی کشور تلقی حقیقت معنای واقعیت می دهد. می خواهم بگویم که حقیقت به معنای واقعیت نیست و سینماگران امروز ما اگر در این جشنواره و آینده ایران به دنبال این نوع حقیقت باشند به عقیده من به دردشان نمی خورد. ما باید به دنبال افسانه برویم وگرنه حقیقت پس از ذات خدا مطلق است. جشنواره «سینماحقیقت» اگر به حقیقت خودش برسد بن مایه و بستر سینمای ایران میشود.»
ارسال دیدگاه