در نشست خبری بیستمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک مطرح شد؛
جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک اولین جشنواره بین المللی ایران است
نادره رضایی: بودجه امسال معاونت هنری از نمایشگاه کتاب تهران کمتر است/ کاش نمایندهای از نسل جدید که نسلی باهوش و مطالبه گر هستند در این جشنواره حضور داشت
تهران (پانا) - دبیر جشنواره در این نشست گفت جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک اولین جشنواره بین المللی ایران است و اگر دوسالانه برگزار نمیشد امسال چهلمین سالی بود که برگزار میشود.
نشست خبری بیستمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک با حضور نادره رضایی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی،امیر سلطان احمدی دبیر جشنواره، سولماز عسگری مدیر اجرایی جشنواره، مرضیه سرمشقی مدیر هنری و مریم سعادت بازیگر و نمایشگر عروسکی هجدهم آذر ماه در سالن جلسات معاونت هنری برگزار شد.
حمید نیلی در ابتدای این نشست گفت: با توجه به اتفاقاتی که امسال ناخواسته درگیرش شدیم، خوشحالیم که جشنواره تئاتر عروسکی همچون جشنوارههای گذشته سر زمان مشخص خود کارش را پیش میبرد. به نظرم این دوره از جشنواره چند مولفه دارد که نگاه نوآورانه اولین مشخصه آن است. بخش فیلمهای صد ثانیه و کمکهای تکنیکی و استفاده از ظرفیتهایی خارج از اداره کل هنرهای نمایشی و حضور اراضی عباس آباد و همچنین نگاه ویژه به ورکشاپها و بحث آموزش هم خیلی مهم است.
وی افزود: حضور کشورهای خارجی در بخش ملل هم در این فضا قابل دفاع است و امیدوارم اتفاقات خوبی امسال رقم بخورد.
وی درباره هزینهها توضیح داد: ما در عرصه بودجه با مشکلات زیادی روبرو بودیم، اما خداراشکر دوستان خیلی کمک کردند و غیرتمندانه جشنواره را به اینجا رساندند.
در ادامه امیر سلطاناحمدی گفت: این جشنواره نخستین جشنواره بین المللی ایران قبل از فجر است، بارها به عنوان هنرمند در این جشنواره به هر شکلی همکاری کردم. توجه ویژه به مبانی فرهنگی و اخلاقی و ایجاد زمینههای پویایی و کار در فراخوان خیلی برایمان مهم بود، ما هرکدام در دانشگاهها فعال هستیم و برایمان مهم بود که این جشنواره به سمت جوانان دانشجو هم بیاید.
وی افزود: دغدغه معاش بچههای عروسکی را دارم و بنظرم بخش صد ثانیه میتواند زمین بازی جوانان باشد. قرار شده سی اثر در این بخش در کوشک باغ هنر اکران شود. همچنین در عرصه تبلیغات و سرگرمی نمایش عروسکی میتواند نقش مهمی داشته باشد. پس از «کلاه قرمزی» مجموعههای عروسکی زیادی فعال شدند، اما ما از آنها حمایت نکردیم، از این رو این گروهها را به سمت تولید سوق میدهیم تا آثارشان دیده شود.
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به کمک عروسکها در عرصه فرهنگ سازی گفت: جان کلام از زبان عروسکها برای هم نسلیهای ما مطرح میشود و بر دل مینشیند ، به نظرم این جشنواره میتواند دروازه شناخت استعدادهای عروسکی باشد. من از همه کسانی در عرصه تولید محتوا کار می کنند دعوت میکنم برای این بخش کمک کنند تا این موضوع تئاتر عروسکی در قاب جادویی جا بگیرد.
سلطان احمدی سپس افزود: اگر افرادی مثل مریم سعادت در جامعه عروسکی زیاد بودند، ما دغدغه معاش هنرمندان را نداشتیم. من و محمد بحرانی خیلی در این عرصه فعال بودیم، ما هم ترس بیکار شدن داشتیم و فعالیتمان را مدیون مریم سعادت هستیم.
وی درباره بخش بابیستا گفت: تلاش کردیم در این عرصه محصول تولید کنیم به اسم تاک شو و هدف اصلی مان این بود که حس کردیم جای یک برنامه گفت وگو محور عروسکی در تلویزیون خالی است. فعلا هشت قسمت تولید شده ولی پلتفرم آن هنوز مشخص نیست، در حال رایزنی هستیم و بزودی برای گرم شدن تنور جشنواره این تولیدات منتشر خواهد شد.
پس از صحبت های مدیر کل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره، سولماز عسگری درباره آمار جشنواره گفت: ۳۷۸ نفربرای حضور در جشنواره ثبت نام کردهاند، ۲۱۲ فیلم به دبیرخانه ارسال و سپس ۵۳ کار قبول شد که ۱۳ کار بزرگسال، ۱۷ کار کودک و ۱۳ کار فضای باز و بخش صد ثانیه ۵۳ کار دریافت شد که با نظر داوران سی کارها وارد جشنواره میشود، پنج کار در بخش اختراعات است که آن هم تکلیفش مشخص میشود. در بخش ملل دو کار از روسیه، یک کار از فرانسه و یک کار از قرقیزستان خواهیم داشت.
همچنین مریم سعادت بازیگر و نمایشگر عروسکی نیز در این نشست گفت: امسال یکی از بهترین جشنوارهها برای من خواهد بود، همه تصور میکنند کار عروسکی فقط برای بچههاست، درحالی که بزرگترها هم درگیرش هستند و این وظیفه جشنوارههاست که حمایت کنند.
دبیر جشنواره در بخش پرسش و پاسخ اصحاب رسانه درباره حمایت از گروهها گفت: این جشنواره تعهدی برای اجرای عموم ندارد، اما قطعا کارها جای خود را در سالنها پیدا خواهند کرد.
میر آرش مصطفایی جانشین دبیر جشنواره نیز گفت: از کارهای دوره قبل هجده کار به اجرای عمومی رسید و این یک اتفاق نادر است. حتی چهار کار در تئاتر شهر اجرا شد. امید داریم برای این جشنواره هم این اتفاق بیافتد.
حمید نیلی عنوان کرد: یکی از دغدغههای ما در عرصه تئاتر شهر حریم است تا به یک مقصد نهایی برسد، فارغ از موافقت یا مخالفت من، بنظرم کمی باید در این زمینه مداقه کرد و این یک دغدغه است که امیدوارم با نگاه دکتر رضایی تکلیف این موضوع مشخص شود امیدوارم بتوانیم تا فجر این مشکل را حل کنیم.
سلطان احمدی گفت: هنوز درباره بلیت فروشی تصمیم قطعی گرفته نشده و بزودی اعلام خواهد شد.
وی درباره داوران جشنواره گفت: داوران مشخص هستند، اما دیرتر اعلام خواهیم کرد تا مشکلی نباشد. همچنین درباره بخش بین الملل من در جشنواره های دیگر خارجی هم دیدم که مثل ما کار کردند، یک وقت هایی می شود برخی هزینه ها را به نفع کیفیت کاهش داد حتی ما میتوانیم کشور ایتالیا را هم با دو اثر داشته باشیم اما با وجود نامه نگاری ها به این نتیجه رسیدیم چیزی به هنرمندان و هنر ما اضافه نمی کند .
نیلی با تاکید بر اهمیت کار با کیفیت در جشنواره گفت: ما در یک فضای ثابت و آرام جشنواره برگزار نمیکنیم، محدودیت بودجه خیلی زیاد است باید این نکات را در نظر داشته باشید.
سپس وکیلی از بخش بین الملل جشنواره گفت: با توجه به اهداف جشنواره و نظرات سلطان احمدی، دبیر جشنواره دیدگاه کیفیت کارها بود تا کمیت. کمی سازی نمیتواند از اولویتهای رنکینگ جشنواره باشد.
دبیر جشنواره در پاسخ به سوال خبرنگار پانا با اشره به اینکه آیا در این جشنواره نوجوان و یا دانش آموز نمایشگر عروسکی داریم یا خیر گفت: یک کار به اسم «درخت بخشنده» از داخل فیلم برداشت کردیم که فارغ از کارگردان از نیروهای نوجوان کمک میگیرد برای ما بسیار اتفاق خوب و جذابی بود و از آن استقبال کردیم، البته به غیر از این فیلم از حضور کودکان مخصوصا کارهایی که مخصوص مخاطب خردسال و کودک است استفاده شده است.
مدیر اجرایی جشنواره نیز در ادامه پاسخ به سوال خبرنگار پانا گفت: ما یک نشستی هم با مسئولین آموزش و پرورش داشتیم که شاید حمایتی از این جشنواره انجام دهند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد، حال امیدواریم در سالهای آینده و دورههای دگر این جشنواره و یا جشنوارههایی از این دست حمایت وزارت آموزش و پرورش را داشته باشیم.
قبل از رونمایی از پوستر، نادره رضایی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمع پیوست و گفت: ما نهاد سیاستگذار و برنامه ریز و نهاد ناظریم ورود و تکثر ما در فضا و اجرا ما را از ماموریت اصلی دور کرده است. در کنار اینها اهمیت جشنوارهها هم زیاد است. بودجه این جشنواره هفته پیش تصویب شده و امسال کاری نمیتوانیم انجام دهیم، اما حتما از همه شما میخواهیم که با توجه به شرایط و ماموریت سال بعد، کارها را واگذار کنیم و با صنوف و افراد کار کنیم.
رضایی ادامه داد: چیزی که در جشنوارهها مهم است این است که ما باید خود را در جشنوارهها پررنگ کنیم. اما باید برای رویداد بعد فراتر از آرزوهای هر ساله ، دبیرخانه دائمی را فردای اختتامیه داشته باشیم، دبیران سنوات گذشته مشاوران الان باشند.
وی با تاکید بر اینکه دشواریهای سالهای اخیر جشنوارهها خیلی زیاد بوده و در جریان هستیم، ابراز داشت:اگر بودجه امسال معاونت هنری محقق شود کمتر از نمایشگاه کتاب امسال خواهد بود! هر چند میشود مدیریت کرد، اما طبیعتا برآورده کننده نیازها نیست، حتما باید یاری بگیریم و از مجموعهها بخواهیم بستر فراهم کنند، و از دوستانی که مسئولیت دبیری را میپذیرند، میخواهم که کمک بگیرند.
وی اضافه کرد: اگر ارتباط و امکان تعاملی هست ما هم میتوانیم این فرهنگ را جا بیاندازیم که دولت به تنهایی نمیتواند در هر عرصهای در این تنگنای اقتصادی گرهگشا باشد، حتما باید بخش خصوصی را به کار بگیریم.
رضایی همچنین درباره پس از برپایی جشنواره گفت: بارها گفتیم مکان ثابت برای جشنواره عروسکی نیست و روش های جدید و پلتفرم و گردش مالی همه نیاز به فکر دارد، به نظرم کار ما سال بعد سختتر است و نیازمان به عرصه فرهنگ و هنر برای مردم بیشتر میشود، باید به روشهای نو فکر کرد از رسانهها هم میخواهم در این عرصه به ما کمک کنند.
وی در پایان نیز گفت: نکته آخر، کاش نماینده کودک و نوجوان هم در این جشنواره بود، نسل عجیب ، باهوش و ایده پردازی هستند که نیاز به حضورشان داریم.
در پایان از پوستر بیستمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک که به طراحی رفعت هاشمی صورت گرفته بود رونمایی شد.
ارسال دیدگاه