در گفتوگو با پانا:
باید نیازها و آسیبهای فرهنگی نوجوانان را شناسایی کرد
برگزاری رویدادهای فرهنگی به انگیزه دادن به نوجوانان کمک میکند
تهران (پانا) - مسئول حوزه هنری استان البرز با اشاره به اهمیت موضوع استعدادیابی در کودکان و نوجوانان مناطق کم برخوردار گفت باید نقاط ضعف و آسیبها را شناسایی کرده و بر اساس آن استراتژیهایی برای جذب نوجوانان از طریق هنرهای مختلف مانند تئاتر و سرود طراحی کرد.
بهنام تاجنسایی، مسئول حوزه هنری استان البرز، در گفتوگو با پانا درباره حضور خود و گروههای سرود در برنامه «محله باهنر» گفت: «ما امروز در این رویداد با ۶ گروه سرود از محلات کمتر برخوردار در خدمت بچهها هستیم. این گروهها در دو سال اخیر شناسایی شدهاند و آموزشهای لازم را دریافت کردهاند. در حال حاضر شاهد جریانسازی خوبی در بحث سرود در محلات استان البرز هستیم.»
وی در ادامه به برنامههای آینده حوزه هنری استان البرز اشاره کرد و گفت: «در برنامه پیش رو، قصد داریم ۸ محله جدید را شناسایی کرده و آموزش و تولید آثار هنری را در این محلهها گسترش دهیم.»
تاجنسایی همچنین در پاسخ به این سوال که رویداد «محله باهنر» تا چه اندازه مفید بوده است، اظهار داشت: «به نظر من این برنامه کاملاً با روحیات بچههای امروزی هماهنگ است. برنامههایی از این دست که به نوجوانان انگیزه میدهند و انرژی آنها را به سمت فعالیتهای مثبت سوق میدهند، بسیار مفید هستند و باید تکرار شوند. به نظرم این رویداد میتواند یکی از شاخصهای حفظ و جذب نوجوانان در این دوره باشد.»
وی همچنین پیشنهاداتی برای بهبود این برنامهها ارائه داد: «پیشنهاد من این است که هر چند وقت یکبار یک دورهمی مشابه برگزار شود. همچنین، بهتر است استانهای مختلف کشور به عنوان میزبان برنامهها انتخاب شوند تا با تنوع فرهنگی و بومی هر استان، این برنامهها در سطح وسیعتری اجرا شوند. به عنوان مثال، استانهایی همچون چهارمحال و بختیاری، کردستان، زنجان و خود البرز میتوانند با ویژگیهای فرهنگی خاص خود میزبان این رویدادها باشند.»
در پایان، تاجنسایی به موضوع استعدادیابی در حوزه فرهنگ و هنر برای کودکان و نوجوانان پرداخت و گفت: «اولین گام در این مسیر، شناسایی نیازها و آسیبهای فرهنگی نوجوانان است. باید نقاط ضعف و آسیبها را شناسایی کرده و بر اساس آن استراتژیهایی برای جذب نوجوانان از طریق هنرهای مختلف مانند تئاتر و سرود طراحی کنیم. هدف این است که هم آموزش تخصصی به نوجوانان داده شود و هم در خلال این آموزشها، آسیبهای فرهنگی آنها کاهش یابد. به عنوان مثال، در حوزه سینما میتوان هم تاریخ سینما را آموزش داد و هم به نوجوانان آگاهی از تاریخ معاصر را منتقل کرد.»
تاجنسایی با تاکید بر اهمیت این رویکرد افزود: «این گونه آموزشها باعث میشود که نوجوانان نه تنها در زمینه هنر تخصص پیدا کنند، بلکه نسبت به تاریخ کشور و مسائل روز آگاهی پیدا کنند و به یک نوجوان متعهد و متخصص تبدیل شوند.»
ارسال دیدگاه