در گفت‌و‌گو با پانا:

برعکس ادعاها به سینمای کودک و نوجوان اهمیت نمی‌دهند

سینمای کودک و نوجوان یکی از ژانرهای جدی سینمای ایران است/ سینمای کودک و نوجوان از هم متفاوت است

تهران (پانا) - یک تهیه کننده سینما معتقد است سینمای کودک و نوجوان را همیشه باهم می‌خوانند در صورتی که سینمای کودک با سینمای نوجوان زمین تا آسمان فرق دارد و اکثر اوقات شاهد فیلم های کودک به کام نوجوان هستیم و کمتر به سینمای نوجوان توجه شده است.

کد مطلب: ۱۵۱۸۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد
برعکس ادعاها به سینمای کودک و نوجوان اهمیت نمی‌دهند

محمدجواد موحد در گفت‌و‌گو با پانا درباره فیلم سینمایی «باغ کیانوش» گفت: «ما فیلم باغ کیانوش را زمانی شروع کردیم که با آقای رضا کشاورز به این نتیجه رسیده بودیم که فیلم سینمایی بسازیم. در مجموعه باشگاه فیلم سوره یک مسیر اصلی را تحت عنوان پیدا کردن و کشف استعداد جوانان فیلم ساز و رساندن آن مسیر به فیلم سینمایی اولش تعریف کردیم قبلاً هم در فیلم بیست و یک روز بعد با آقای خردمندان، فیلم دیدن این فیلم جرم است با آقای زهتاب، فیلم مصلحت با آقای دارابی و در فیلم باغ کیانوش با آقای کشاورز هم همین مسیر رقم خورد.»

وی افزود: «یعنی ما جوانان فیلم ساز اولی را پیدا کردیم و مدتی با هم کار کردیم و فیلم کوتاه ساختیم و پروژه های متعدد را تجربه کردیم تا به ذهن و جهان بینی و لحن فیلم سازی آن فرد برسیم و سپس در آن مسیر آنها را به مسیر فیلم سینمایی شان سوق دهیم.»

موحد اضافه کرد: «آقای کشاورز در سال ۱۳۹۸ وارد مجموعه فیلم سوره شد و با هم چندین کار کوتاه و تیزر فرهنگی تولید کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که کارگردانی را پیدا کردیم که می‌تواند برای مخاطب کودک و نوجوان کار کند و لحن ویژه مخاطب کودک و نوجوان آشنایی دارد و توانایی بازی گرفتن از کودک و نوجوان را هم دارا است و سپس من کتاب باغ کیانوش را به آقای کشاورز پیشنهاد دادم تا مطالعه کنند و باغ کیانوش بدین گونه متولد، تبدیل به فیلم نامه و در نهایت فیلم سینمایی شد.»

وی افزود: «ما در نظر داشتیم که بعد از مدت‌ها فیلم موفقی در زمینه نوجوان بسازیم چراکه همانطور که مطلع هستید سینمای کودک و نوجوان را به اشتباه با هم تلفیق می‌کنند در حالی که دنیای کودکانه با دنیای نوجوانانه کاملا متفاوت است و همیشه هم نوجوان ها هستند که شانس فیلم داشتن را ندارند.»

این تهیه کننده ادامه داد: «معمولا فیلم کودک همیشه وجود دارد و در سال های اخیر هم همین طور است انیمیشن ها و فیلم های تولید شده به نام کودک و نوجوان اکثرا برای کودک بوده است و گاهی تنها نام نوجوان را یدک می‌کشیدند، ما تصمیم گرفتیم با در نظر گرفتن قواعد ساخت فیلم برای نوجوانان، نظر آنها را جلب کنیم و فیلم موفقی را داشته باشیم.»

محمدجواد موحد همچنین گفت: «کار کردن برای کودک و نوجوان در دو نظر سخت است، نه صرفا کار کردن با آنها بلکه کار کردی برای آنها نیز بسیار سخت است و دلایل مختلفی دارد و یکی از مهم ترین دلایل‌اش این است که خیلی ها مدعی هستند که کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه ای دارند اما وقتی که به مرحله سرمایه گذاری روی پروژه های کودک و نوجوان می‌رسد و یا حتی مرحله بازیگری و یا کار کردن در پشت صحنه، کودک و نوجوان انتخاب اول نیست.»

وی افزود: «متاسفانه در ایران بر عکس ادعاهایی که می‌شود سینمای کودک و نوجوان اهمیت زیادی ندارد و ما این تجربه را در سال قبل در جشنواره فجر نیز داشتیم و فیلم کودک و نوجوان را جدا می‌کردند در حالی که یکی از جدی ترین ژانر های سینما در دنیا و البته در خود ایران در سال های کمی دور تر سینمای کودک و نوجوان بوده و ژانر بسیار مهمی است و اساسا یک گونه ی بسیار مهم است.»

تهیه کننده فیلم سینمایی «باغ کیانوش» اضافه کرد: «تصویب کردن پروژه پروسه سختی را دارد چراکه حساسیت بیشتری را به دنبال دارد و هر شوخی یا دیالوگی یا حتی تعاملی را نمی‌توان به کار برد. ما در این پروژه ده بازیگر کودک و نوجوان نقش آفرین جدی داشتیم و قرار بود اتفاق های مهمی را در فیلم رقم بزنند و زمان فیلم برداری زمان بسیار سختی بود چون در پاییز و بخشی از آن در زمستان ضبط شد و بخشی از فیلم در روستای ورکانه در شهر سردسیر همدان فیلم برداری شد و این باعث می‌شد که جمعا شرایط سخت باشد.»

وی ادامه داد: «ما حدود یک ماه در همدان مستقر بودیم و بچه ها باید از مدرسه و خانواده ها دور می‌شدند و باید برای مسئله تدریس شان جایگزین پیدا می‌کردیم. از طرفی از خانواده دور بودند و ما مجبور بودیم یا پدر یا مادر رو همراهشان ببریم و خیلی از بچه ها در این شرایط دلتنگ می‌شدند اما نهایتاً از صبور ترین و آرام ترین و با انگیزه ترین تیم های تولید فیلم باغ کیانوش همین تیم بازیگر های نوجوان بودند که واقعا برای اجرای خوب آماده بودند و همراهی و کمک هم می‌کردند. همچنین در پشت صحنه هم ارتباط بسیار نزدیکی با کارگردانی و دستیار کارگردان پیدا کردند و بازیگردان کودک آقای رحمانیان و دیگر عوامل را همراهی کردند.»

موحد همچنین گفت: «بازیگر های چهره هم تا جایی که می‌شد روحیه حرفه ای را به بچه ها آموزش می‌دادند و در این امر بسیار کمک کردند. همان طور که عرض کردم ریسک کردن بر روی پروژه کودک و نوجوان جرات و شهامت می‌خواهد و حوزه پر ریسکی است مخصوصا که هم تهیه کننده و هم کارگردان در این فیلم جوان بودند و کم تجربه تر بودند.»

این هنرمند افزود: «نسبت به باقی فیلم ها باید تشکر ویژه ای از از همکارانمان در حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشت که جرات کردند کنار ما در این مسیر باشند و از ما برای تولید این اثر حمایت کردند چراکه بدون حمایت آن‌ها این کار قطعاً ساخته نمی‌شد زیرا برای بخش خصوصی شاید سخت باشد که برای کودکان و نوجوانان هزینه کنند و از بابت بازگشت سرمایه ریسک بالایی دارد.»

وی ادامه داد: «با اینکه حوزه کودک و نوجوان اگر تبلیغات مناسب داشته باشد احتمالا فروش قابل قبولی خواهد داشت اما در سینمای اکنون به درست یا غلط فیلم‌های گیشه اکثرا کمدی هستند حتی شاید فیلم‌های پر سر و صدای اجتماعی هم در واقع به سوددهی خاصی نمی‌رسند با این حال ما خیلی خوشحالیم که مجموعه به ما کمک کرد و ما توانستیم این تولید را انجام دهیم و تشکر ویژه ای هم از دوستانم در باشگاه فیلم سوره دارم، یک مجموعه ای که سالها و مدت هاست که مسیری واحد را با حمایت از فیلم سازهای جوان دارد انجام می‌دهد، این مجموعه واقعا مجموعه ای است که باید به داشتنش و حضور در آن غبطه خورد اینکه به صورت واقعی از جوان‌ها برای رسیدن به اهدافشان در سینمای ایران حمایت می‌کنند اتفاقات بسیار خارق‌العاده است.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار