بسیاری از فیلم‌های بخش خیال و تخیل،‌ درباره کودکان و نوجوانان است

انجمن سینمای جوان در ادامه پروژه المپیاد فیلمسازی آموزش‌ها را ادامه خواهد داد

تهران (پانا) - مدیرعامل انجمن سینمای جوان با اشاره به این مطلب که سینمای ایران در مبحث تخیل و خیال پردازی ضعف دارد گفت خوشبختانه فیلم‌های بسیاری در این رویداد به گونه تخیل و خیال پردازی پرداختند که نشانه بسیار خوبی است.

کد مطلب: ۱۵۰۹۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
بسیاری از فیلم‌های  بخش خیال و تخیل،‌ درباره کودکان و نوجوانان است

نشست  خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران  صبح امروز با حضور مهدی آذرپندار دبیر و جمعی از مدیران این رویداد و اصحاب رسانه در سالن شماره ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر این رویداد گفت: فرایند آغاز جشنواره فیلم کوتاه تهران از آذر سال گذشته با انتشار فراخوان شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای ساوالان در مشکین شهر شروع شد

وی ادامه داد: پس از یک دوره فطرت در جشنواره‌های منطقه‌ای اصرار داشتیم قبل از جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره‌های منطقه‌ای را برگزار کنیم که ۳۱ استان را در برمی‌گرفت تا به فیلم‌های استانی یک مسیر میان بر بدهیم این اولین قدم در بهمن ماه سال گذشته در مشکین شهر برداشته شد.

آذرپندار با اشاره به این مطلب که این رویداد در زیر بارش برف شدید برگزار شد، گفت: این رویداد در زیر برف شدید جشنواره برگزار شد و حتی فرود هواپیمای ما در آن دوره خبری شد. دو جشنواره منطقه‌ای دیگر که قرار بود در خرداد و تیر برگزار شود به دلیل شهادت رییس‌جمهور به تعویق افتاد و در شهریور برگزار شد اما خوشبختانه به دلیل تغییر دولت‌ها خللی در آنها ایراد نشد و امروز ۱۴ فیلم از جشنواره فیلم کوتاه تهران از جشنواره‌های منطقه‌ای راه پیدا کرد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان تصریح کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران عملا آذر ماه سال گذشته با انتشار فراخوان آغاز شد. خوشحالیم از جشنواره سال ۱۴۰۰ که مورد تایید اسکار قرار گرفت، جشنواره را در تاریخی ثابت برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به دستاوردهای جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های اخیر گفت: اگر مروری داشته باشید جشنواره چهار سال پیاپی است که از ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار می‌شود چون فکر می‌کنیم ثبات تاریخ از ضروریات یک جشنواره بین‌المللی است در فراخوان جشنواره آنچه که خیلی مد نظرمان بود شعار جشنواره بود. می‌دانید که در دو سه دوره گذشته ما بحث تنوع ژانرها و بومی گرایی را داشتیم و امسال هم در تداوم همان سیاست شعار جشنواره  «جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ پذیرای جهان خیال انگیز تو» شد این از یک روند آسیب‌شناسی جشنواره می‌آید. آنچه در آن ضعف داریم سینمای مبتنی بر تخیل است و فکر می‌کردیم اگر بر این بعد از سینما تاکید کنیم، صدای ما به سینماگران می‌رسد و امیدوارم سینمای خیال‌انگیزتری داشته باشیم. 

آذرپندار خاطرنشان کرد: در سینمای ایران در برخی ژانرها نظیر ژانر علمی‌تخیلی مشکل داریم. همچنین در فضاهای خیال انگیز مشکل داریم و ذائقه مخاطبان به نوع ایرانی آن عادت ندارد‌. امروز در بخش فیلم داستانی ۲۶ فیلم واجد عنصر خیال‌انگیزی است. نکته دوم این بود که وقتی بحث از خیال انگیزی می‌شود، بعد تکنولوژی آن اهمیت پیدا می‌یابد.

وی ادامه داد: به عنوان اولین جشنواره سینمایی ایرانی برای اولین بار بخش هوش مصنوعی را به جشنواره اضافه کردیم و استقبال خوبی شد. برای اولین بار در این رویداد می‌توانید فیلم‌های ساخته شده با هوش مصنوعی و وی آر را ببینید که عینک های مخصوص خود را دارند. خوشحالیم که تعدادی از آنها فیلم‌های ایرانی هستند. تعداد ۳۴۴ فیلم در این بخش از کشورهای مختلف دنیا دریافت کردیم اما فیلم‌های ایرانی هم حضور دارند. از ۱۱ فیلم پذیرفته شده ۳ فیلم ایرانی است.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در ادامه  خاطرنشان کرد: در بخش وی آر هم از ۸ فیلم پذیرفته شده یک فیلم، ایرانی است. نکته دیگر بخش عکس بود. در ادوار گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران بخش عکس بسیار جدی بود. این کنار هم برگزار شدن بخش فیلم و عکس به بخش عکس لطمه می‌زد.

وی با اشاره به حمایت‌های انجمن سینمای جوان در حوزه عکس گفت: انجمن وظایفی در حوزه عکس داشت که در دهه ۹۰ به آن چندان نمی‌پرداخت. به همین دلیل ما خواستیم به آن توجه کنیم. امسال برای اولین بار این بخش به شکل جداگانه در قالب یک جشنواره برگزار می‌شود و دبیر جداگانه دارد. این باعث شد در این بخش تعداد عکس‌های دریافتی رشد زیادی داشته باشد. سال گذشته ۸۰۰ عکس به دبیرخانه رسیده بود و امسال تعداد عکس‌های دریافتی ۶۷۲۲ عکس شد و شش برابر دوره قبلی عکس دریافت کردیم. برای مقایسه این وضعیت بهتر است آن را با بخش عکس جشنواره هنر‌های تجسمی مقایسه کنید.

وی به بخش مستند این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: چیزی حدود پنج دوره است که بخش مستند جشنواره به دلیل نمایش اول جشنواره سینماحقیقت از کیفیت افتاده بود و اگر فیلمی به جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌آمد دیگر نمی‌توانست به جشنواره سینماحقیقت برود که در تعاملی که با آقای حمیدی مقدم صورت گرفت، این موضوع برطرف شد.‌

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در ادامه  درباره بخش بین‌الملل نیز گفت: درباره این بخش هم باید بگویم که اتفاق ویژه‌ای را به خود دید. از ۱۵۰ کشور دنیا بالغ بر ۱۳ هزار اثر به ما رسید. نمی‌خواهیم کمیت گرا باشیم اما جشنواره‌های معتبر دنیا را جستجو کنید و ببینید چه تعداد فیلم دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در دوره گذشته ۷۲۰۰ فیلم داشتیم و رکورد شکستیم اما امسال دوبرابر آن اثر دریافت کردیم. همکاران ما در بخش بین‌الملل سعی کردند پلتفرم‌های بومی کشورهای مختلف را پیدا کنند مثلا متوجه شدیم چینی‌ها به دلیل ضعف در زبان انگلیسی از پلت‌فرم خود استفاده می‌کنند. این موضوع را پیدا کردیم و امسال سینماگران چین در حدود ۲۰۰۰ فیلم به ما رساندند. در اسپانیا هم وضعیت به همین شکل بود، هند ۱۰۵۸ فیلم، اسپانیا ۱۰۱۴ فیلم و... برای ما فیلم فرستادند.

آذرپندار به جزئیات حضور مخاطبان سینما در جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: نکته دیگر این است که ثبت نام جشنواره فیلم کوتاه تهران در برخی از بخش‌ها هزینه دارد. وقتی ثبت‌نام رایگان نباشد، این به سود پلتفرم‌هاست. مثلاً یکی از پلتفرم‌های معروف جهان در صدر آثار خود، آثار مربوط به جشنواره فیلم کوتاه تهران را داشت اما همچنان به دلیل تحریم‌ها، ارزان‌ترین‌ جشنواره مورد تایید اسکار هستیم. امسال مدعی هستیم جشنواره جشنواره‌ها را برگزار می‌کنیم. فارغ از اینکه ممکن است برخی فیلم‌ها پدیده شوند تعدادی از فیلم‌های کلرمون، ساندنس و... را به نمایش می‌گذاریم. امسال تعداد فیلم‌های بخش بین‌الملل را افزایش دادیم و در حدود ۱۰۰ فیلم در این بخش داریم که ۸ فیلم متعلق به ایران است.

به گفته مدیرعامل انجمن سینمای جوان نشست‌های تخصصی در این دوره ۲۰ نشست تخصصی خواهد بود که تاکنون چیزی در حدود ۱۶۰ نفر هم از این ظرفیت استفاده و پکیج خریده‌اند. امسال بلیت‌فروشی هم خواهیم داشت.

در ادامه این نشست مهدی آذرپندار به سوالات اهالی رسانه پاسخ گفت.

آذرپندار درباره فضاسازی‌ها علیه جشنواره و حضور برخی افراد در هیات انتخاب و به عنوان دست اندرکار جشنواره گفت: برای برخی رسانه‌ها ناراحتم، چون زمانی محترم تر بودند و به نظرم رسانه نباید حیثیت خود را برای مسایل شخصی فدا کند. افتخار ما در انجمن این است که در هر اتاق انجمن یک فیلمساز و عکاس حرفه‌ای داریم. آیا وقتی این ظرفیت هست، باید مانع حضور آنها در عرصه فیلمسازی شویم.

وی ادامه داد: در دوره‌های اخیر جریان فیلمسازی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تولید بیشتر شده است. افرادی که در داخل انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم تولید می‌کنند اصلا فیلم‌شان تولید انجمن نیست و در جای دیگر تولید کرده‌اند. زمانی که من آمدم در جشنواره هیات مشاوران داشتیم، ما هیات انتخاب آوردیم تا شائبه‌ها حل شود. مگر می‌شود من فشاری برای بودن یک فیلم بیاورم و صدای کسی درنیاید. آیا در جشنواره رشد و جشنواره فیلم فجر هم من تصمیم گرفتم تا فیلم"مدیر مدرسه" انتخاب شود.

آذرپندار تصریح کرد: مدیر مدرسه چه جایزه‌ای از جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفت این فیلم فقط یک جایزه گرفته است که آن هم در بخش فیلمنامه‌نویسی است.  من فکر می‌کنم اگر کسی با من رفیق بوده است، نباید از فیلمسازی محروم شود و اگر کسی با من دشمنی دارد نباید حیثیت رسانه خود را ببرد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان اضافه کرد: اصحاب رسانه بهترین قاضی هستند  فیلم‌ها را می‌بینید و متوجه می‌شوید اما بهترین گواه این ماجرا این است که به هیات انتخاب زنگ بزنید و روال کار را بپرسید. خواهش می‌کنم درباره میزان دخالت دبیر در این سه سال ورود و پیگیری کنید. سه سال است که وقتی فیلم‌ها را اعلام می‌کنیم، کمترین انتقاد و اعتراض را به ممیزی و انتخاب داریم. اگر اعتراضی باشد حتما صدایش درمی‌آید.  به جهت تعداد بالای آثار متقاضی قطعا تعدادی زیادی فیلم پشت در می‌مانند که البته ناراحت کننده است همه دوستان حساس هستند و اگر شائبه ای باشد حتما آن را رسانه‌ای می‌کنند. در حالی که در سال‌های گذشته ۲۰ فیلم داشتیم که دچار مشکلات گوناگون شده بودند.

آذرپندار درباره سهم استان‌ها  از حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در بخش داستانی فیلم‌های استان‌ها افزایش پیدا کرده است اما در بخش پویانمایی و بخش مستند کاهش فیلم داشتیم چون تولیدکننده گسترده پویانمایی نیستیم، این کاهش رخ داده است اما در پویانمایی به نظرم یک زنگ خطر به صدا درآمده است. میانگین آمار جشنواره را این دو بخش به ویژه آثار پویانمایی به هم ریخته است. حتما سعی می‌کنیم سهم خود را افزایش بدهیم. با این حال بخش پویانمایی امسال جشنواره بسیار باکیفیت است. اگر نیم نگاهی به این بخش داشته باشید، با فیلم‌های خوب مواجه خواهید شد.

وی درباره پوستر جشنواره چهل و یکم نیز توضیح داد: بر مبنای همان شعار خیال انگیزی و چند نکته آسیبی شناسانه، این پوستر طراحی شد. ما سعی کردیم عناصر خیال انگیز در پوستر نمود داشته باشد ضمن اینکه ایرانی بودن پوستر برای ما اهمیت داشت. دانیال رحیمی کاشانی که حالا سه دوره است پوستر را طراحی می‌کند، تلاش کرد از مینیاتور بهره بگیرد. رنگارنگی و تنوع برای ما اهمیت داشت. مثلا در همه باکس‌ها حداقل یک فیلم فانتزی، کمدی، ملودرام و... حضور دارد. خواستیم این موضوع در پوستر هم هویدا باشد.

وی درباره حضور فیلمسازان بین‌الملل در جشنواره نیز گفت: اگر شرایط پروازها دچار خلل نشود، آن‌ها به جشنواره می‌آیند. 

وی مطرح کرد: ۳۰ درصد فیلم‌های پذیرفته شده در جشنواره محصول انجمن سینمای جوانان ایران است البته این عدد هر ساله تکرار می‌شود. انجمن امسال ۳۰۱ فیلم در جشنواره و نهایتا حضور ۳۰ درصدی در جشنواره دارد. برای ما در بخش انتخاب هیچ تفاوتی نمی‌کند که فیلم متعلق به جایی هست یا نه. خیلی از فیلم‌های انجمن نیز شرایط‌شان اینچنین است که انجمن بخشی از هزینه ساخت‌شان را تقبل کرده است. انجمن نهایتا ۲۵۰ میلیون پول بابت ساخت می‌دهد و فیلمساز بقیه را باید از جای دیگر جور کند امسال فیلمی در بخش مسابقه داریم که ۱۵ میلیون بابتش پول داده‌ایم اما با همین مبلغ ساخته شده است.

مهدی آذرپندار به بخش  «شاخه زیتون» اشاره کرد و افزود:  بخش ویژه جشنواره فیلم کوتاه تهران برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین گفت: ما بخش ویژه شاخه زیتون را در دوره چهل و یکم خواهیم داشت که سال گذشته هم این بخش را داشتیم چون طوفان الاقصی به جشنواره نزدیک بود. امسال برای اولین بار در بخش بین‌الملل فیلم پروگرم‌ کرده‌ایم‌.

وی ادامه داد: در سفرهایی که به جشنواره‌های خارجی داشتیم یک سری از فیلم‌ها پروگرم‌ شد. مثلاً فیلم برتر کلرمون درباره فلسطین است و آن را به جشنواره آورده‌ایم. فیلمی که جایزه ویژه ساندنس را گرفته، در بخش "شاخه زیتون" حضور دارد. فیلم‌ها را ببینید و متوجه شوید دنیا درباره فلسطین فیلم می‌سازند و کیفیت فیلم‌های ما در این حوزه پایین تر از جاهای دیگر است.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: دو فیلم درباره فلسطین در جشنواره داریم. شش فیلم درباره قهرمانان ملی مثل شهید فخری زاده، شهید جهان آرا، شهید حاج قاسم سلیمانی و... داریم. درباره عباس کیارستمی و فروغ فرخزاد هم فیلم داریم. هفت فیلم دفاع مقدسی هم حضور خواهند داشت. فکر می‌کنم اتفاق ویژه‌ای است که در میانه جنایات رژیم صهیونسیتی فیلم‌های مرتبط با این موضوع در جشنواره نمایش داده می‌شوند. به نظرم این‌ها فیلم‌های خوبی هستند ‌و توصیه می‌کنم تماشایشان کنید.

دبیر این رویداد درباره میزان بودجه جشنواره گفت: امسال سازمان سینمایی چیزی در حدود  ۱۲ و ۱۳ میلیارد تومان برای جشنواره در نظر گرفته است البته حامیان مالی کوچک و بزرگی هم داریم. این را هم باید بگویم ما سال مالی سختی هم داشتیم، چون دولت‌ها تغییر کردند و در چنین مواقعی شرایط مالی سخت‌تر می‌شود.

آذرپندار درباره بخش کتاب و سینما گفت:  تعداد زیادی فیلم به ناچار و به دلیل محدودیت تعداد از جشنواره بیرون ماندند. ما اصلا جشنواره منطقه‌ای را برای همین برگزار می‌کنیم که فیلم‌ها مجال دیده شدن پیدا کنند‌. در جشنواره امسال بخش "کتاب و سینما" را داریم که بخش پرطرفداری است در این بخش ۲۴ فیلم نمایش داده می‌شوند. ما فیلم‌های اقتباس شده از کتاب حتی اقتباس شده از فیلم داریم. این بخش رقابتی است و همین جا از خانه کتاب که باعث رقابتی شدن این بخش شد، تشکر می‌کنم. بخش استعداد نو را هم داریم که مربوط به فیلم‌های اول دوستان فیلمساز است‌.

مهدی آذرپندار درباره تعامل با انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا) گفت: ما امسال هم برای دوستان دعوتنامه فرستادیم و همه دعوت هستند اینکه در چه سطحی در جشنواره حضور خواهند داشت به تصمیم هیات مدیره ایسفا بستگی دارد. در این سه سال هرگز از فرستادن دعوتنامه رسمی و صدور کارت دریغ نکردیم. همیشه از طرف ما باب تعامل باز بوده است. تا الان نکته‌ای از آن‌ها به ما منتقل نشده است. منظورم البته هیات مدیره ایسفا است وگرنه خیلی از دوستان ایسفا اصلا در جشنواره فیلم دارند. در بخش رای گیری مردمی هم کانون دانش آموختگان این کار را انجام خواهند داد. چهار نفر هم از میان فیلمسازان به عنوان ناظر حضور خواهند داشت.

آذرپندار درباره حضور فیلم‌هایی در حوزه گردشگری گفت: ما در سه سال گذشته بر عنوان تهران و شمایل فرهنگی شهر در جشنواره و پوستر تأکید کردیم. میراث فرهنگی استان‌ها و مختصات فرهنگی آنها نیز در فیلم‌ها جلوه‌گر است. اساسا اعضای هیات انتخاب دوست دارند در میان آثار شمایل استان‌ها را ببینند تا فیلم‌های شبیه سازی شده و فیلم‌های آپارتمانی. در بخش "جاده ابریشم" نیز تاکید و توجه به مختصات فرهنگی وجود داشته است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: جلسات نقد و بررسی برای فیلمسازان همیشه مهم بوده است اما آنچه ما را دچار محدودیت می‌کند، تعداد زیاد فیلم‌هاست. در نتیجه تصمیم گرفتیم فقط فیلم‌های بخش ملی را مورد بررسی قرار دهیم. در این بخش حواسمان بوده است که فیلمسازان را مقابل هم قرار ندهیم، گرچه برخی از فیلمسازان خودشان منتقد هم هستند.

دبیر این رویداد درباره اضافه شدن بخش هوش مصنوعی و رقابتی بودن آن عنوان کرد: در بخش هوش مصنوعی فیلم‌ها با فناوری خاصی ساخته شده  است اما برای تماشای آنها نیاز به تشریفات خاصی نیست. دو باکس فیلم هوش مصنوعی خواهیم داشت. این بخش هیات داوران جداگانه دارد حتی برای انتخاب آن‌ها، عضو خارجی داشتیم. در بخش واقعیت مجازی اما باید فیلم‌ها با عینک‌های جداگانه دیده شوند که درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. فکر می‌کنیم این بخش جزو ویژگی‌های منحصربفرد جشنواره است. هر دو بخش هم جایزه خواهند داشت.

وی درباره آثار بخش بین‌الملل توضیح داد: در بخش بین‌الملل جشنواره کشورهای فارسی زبان، فیلم‌های زیادی دارند. در ادوار جشنواره از برخی کشورها کمتر فیلم داشتیم.‌ این جشنواره را کشورهای صاحب سینما بیشتر می‌شناسند اما امسال از کشورهایی مثل کنگو، توگو و... فیلم داریم که اتفاقاً فیلم‌های خوبی هستند.

آذرپندار درباره ممیزی نیز گفت: در ماجرای ۱۴۰۱ ، مسأله مربوط به ممیزی نبود بلکه درباره حضور در جشنواره بود. برخی می‌گفتند جشنواره جزوی از پروژه عادی سازی است! کما اینکه سال گذشته هم فیلمی با این موضوع وجود داشت امسال هم فیلم‌های سیاسی خواهیم داشت. برای بار چندم هم می‌گویم که فکر می‌کنیم فضا برای فیلم‌های سیاسی بازتر شده است و برای فیلم‌هایی که می‌خواهند در حوزه اخلاقی تابوشکنی کنند، فضا بسته تر خواهد بود. در بخش‌های مختلف فیلم‌های سیاسی خواهیم داشت. چالش ممیزی نداشتیم‌. این چالش وقتی آثار اعلام می‌شوند خودشان را نشان می‌دهند و اساسا فیلمسازان دست به اعتراض می‌زنند که امسال چنین موضوعی را نداشتیم.

وی در ادامه نشست درباره بخش "کتاب و سینما" هم بیان کرد: ما حتی در جشنواره‌های منطقه‌ای هم برای فیلم‌های اقتباسی جوایزی در نظر گرفته‌ایم و فیلم‌ها هم کیفی‌تر شده‌اند. این بخش برای فیلمسازان مهم است‌ و داوری این بخش با خانه کتاب است. امسال چند نویسنده مشهور ایرانی در جشنواره حضور خواهند داشت. فروشگاه کتاب سینمایی هم جزو ویژگی‌های جشنواره است و از آن استقبال خوبی می‌شود.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره علت برگزاری یک نشست به جای دو نشست خبری در دوره چهل و یکم عنوان کرد: ما امسال تنها یک نشست خبری داشتیم و دلیلش این بود که از ابتدای تابستان می‌دانستیم که موعد بررسی جشنواره توسط آکادمی اسکار است. بنابراین در سیاست سکوت خبری به این موضوع پرداختیم. پرسشنامه ای از سوی اسکار برای ما ارسال شد و بسیاری موارد را بررسی کردند و درنهایت با تمدید حضور ما به عنوان یکی از جشنواره‌های مورد تایید اسکار موافقت شد.

این نشان می‌دهد که جشنواره در این سه سال در مسیر حرفه‌ای گری و بین‌المللی خود به درستی پیش رفته است.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در پاسخ به سوال پانا درباره همکاری با فارابی در حوزه فیلم های کودک و نوجوان گفت: تعدادی از فیلم‌های تخیلی دقیقا فیلم‌های کودک هستند و فیلم‌های خوبی به شمار می‌روند. امسال با تدبیر آقای زین‌العابدین بودجه‌ای برای انجمن سینمای جوانان ایران پیش‌بینی شده که بتوانیم برای برگزاری المپیاد همراه بنیاد سینمایی فارابی باشیم اما حاضران این بخش به سنی نرسیده‌اند که در جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلم داشته باشند.

آذرپندار در پایان خاطر نشان کرد: درباره موضوعاتی مانند اتفاقات ۱۴۰۱ منعی برای پرداختن نداریم. اینطور هم نیست که استقبال زیادی در این حوزه شده باشد. ترجیح فیلمسازان هم این نیست که درباره موضوعات مناقشه‌برانگیز فیلم بسازند. ما تلاش می‌کنیم درباره موضوعات سیاسی فضای بازی را داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار