ویژگی جشنواره هنرهای نمایشی کانون حضور نوجوانان در همه بخش‌ها است

تهران (پانا) - رئیس جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان معتقد است ویژگی جشنواره هنرهای نمایشی استفاده از نوجوانان با استعداد در بخش های مختلف این جشنواره است.

کد مطلب: ۱۵۰۱۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
ویژگی جشنواره هنرهای نمایشی کانون حضور نوجوانان در همه بخش‌ها است

نشست خبری «نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون پرورش فکری و پویش بین‌المللی «به سمت قبله» صبح شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.

در این نشست فرهاد فلاح و سارا روستاپور رییس و دبیر نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی، برنامه‌های این رویداد هنری را تشریح کردند.

در ابتدا فرهاد فلاح درباره دومین دوره جشنواره سرود افرینش گفت: اختتامیه این جشنواره هفته گذشته پس از پنج سال در استان مرکزی برگزار شد و اتفاقات خوبی در این دوره رقم خورد.

وی درباره نوزدهمین جشنواره نمایشی کانون گفت: این جشنواره هم یک کار گروهی است که کار زیادی می‌برد، از متن تا تهیه و نور، صدا و سایر عوامل برای خلق اثر فاخر مهم هستند. هدف ما شناسایی استعداد‌های کودک و نوجوان از فرهنگ تا علم بوده است و سرمایه انسانی اینده هنر نمایشی را تقویت کنیم. اگر در عرصه تئاتر سرمایه گذاری بشود اتفاقات خوبی می‌افتد، ما در عرصه نمایش کودک با فقر جدی روبه رو هستیم کمتر نهادی به این عرصه ورود می‌کند، کانون این ماموریت را متوجه خود می‌داند.

فلاح اظهار داشت: تمام عوامل این جشنواره خود کودک و نوجوان هستند و این تمرکز و توجه ما در عرصه جشنواره هنر‌های نمایشی است شعار این دوره «این صحنه خانه ماست» انتخاب شده و ما از بیست و ششم شهریور ورود گروه‌های نمایشی را به شهر تهران خواهیم داشت و اجرا‌ها از بیست و هفتم اغاز می‌شود و تا سی ام هم ادامه دارد. هرگروهی حداقل دو اجرا خواهد داشت و این اجرا‌ها مردمی و داوری دارد. در حاشیه هم کارگاه‌های اموزشی و پژوهشی خواهیم داشت.

معاون فرهنگی درباره موضوعات جشنواره گفت: طنز، ایین‌های فرهنگی و هنری، سنتی، بخش ازاد، محیط زیست موضوعات جشنواره هستند. در بخش نونگاه نونهالان، بخش ارشد (هجده تا بیست و دو سال) و … هستند.

بخش‌های جشنواره نمایشی صحنه، عروسکی و زنده عروسکی هستند، اتفاق خوب امسال این است که از عروسک‌های نمایشی «دارا» و «سارا» رونمایی می‌کنیم.البته این دو عروسک جدید نیستند اما ظهور و بروز آنها در سال‌های قبل استمرار نداشت و تصمیم گرفتیم اینها را احیا کنیم، اما این عروسک‌ها با پیوست‌های فرهنگی و تجاری همراه خواهند بود و تلاش میشود که صامت نباشند. برنامه‌های دیگر نمایشی، تولید و … برای این عروسک‌ها داریم.

وی اظهار داشت: کارگاه‌های علمی آموزشی در عرصه عروسک‌های غول پیکر و نمایشی و … نیز خواهیم داشت.

سپس روستاپور دبیر جشنواره نیز عنوان کرد: این جشنواره ایده به نوجوانان داده و شعاری را مشخص کرده که این صحنه خانه انهاست و این کاربردش برای زندگی اینده شان است. حدود پنج هزار عضو کانون پرورشی و گروه‌های ازاد در جشنواره شرکت کردند و‌کار دشواری برای ما بود که این افراد را مدیریت کنیم.

وی در ادامه گفت: ۱۹هزار نفر در ایران نمایش‌ها را دیدند؛ ۵۳۰نمایش بدست ما رسید که ازین تعداد هفده نمایش انتخاب شد و برگزیدگان ان‌ها روز سی ام شهریور معرفی می‌شوند. جشنواره از ۲۴اردیبهشت در سی استان کشور اغاز و الان هفده اثر قابل بررسی نهایی هستند همچنین ما از گروه‌های ازاد هم دعوت به شرکت کردیم و اتفاق دیگر هم کارگاه‌های اموزشی است یعنی اثار با داوران حضوری یا تصویری با گروه‌ها ارتباط گرفتندو اینها در استان‌ها با افراد صحبت کردند تا سطح کیفی کار‌ها بیشتر شود.

روستاپور درباره داوران گفت: داوران همه عضو خانه تیاتر کودک هستند و دو تن از دبیران ما دبیران جشنواره تیاتر کودک و تیاتر مبارک هستند.

امیرسلطان احمدی و اقای مشهدی عباس، حسن دادشکر، مینا صدری و سه داور نوجوان هم داریم. یک فراخوان قرار است برای شادپیمایی بیست و هفتم در خیابان حجاب داشته باشیم تا بچه‌ها در کنار خانواده همراه با عروسک‌های در جشن ما شرکت کنند و تئاتر در سبد خانوار قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: کارگاه‌های تخصصی برای نوجوانان با یک مدرس ترک از کشور ترکیه می‌آید که برای کارشناسان و‌مربیان کانون جلسه میگذارنذ ما باید تبادلات علمی داشته باشیم و از تجربیات کشور‌های دیگر هم استفاده کنیم. نشست‌های نقد و بررسی اثار نوجوانان را داریم. قرار است آثار برگزیده در اکران‌های عمومی مردمی هم داشته باشیم و جایزه ویژه مردمی هم بدهیم و تمام نمایش‌ها در سه سالن کانون قرار است اجرا شوند.

وی درباره عروسک‌های دارا و سارا گفت: همه جای دنیا عروسک‌ها در تلویزیون و پلتفرم‌ها هستند، اما در کانون اول عروسک‌ها بدنیا امدند، اما کنارش کار تبلیغاتی نشد، قرار است دو مرتبه با رونمایی این عروسک‌ها نماینده کانون پرورشی این عروسک‌ها همه جا باشند.

 ابراهیمی مدیرکل روابط عمومی کانون هم درباره پویش «به سمت قبله» گفت: موضوع فلسطین این روزها مسئله اول جهان اسلام و بستر مناسبی برای این است که نوجوانان ما کنشورزی در عرصه بین الملل کندد، شعارسال کانون هم درباره نوجوانان است، وظیفه ماست که صدای مظلومیت نوجوانان را به سراسر جهان برسانیم. 

وی در ادامه افزود: این پویش موضوعات مختلف دارد که همه در راستای حمایت از کودکان فلسطین است، اثار هم برای سایت کانون ارسال می شود. در شانزده مهر که سالگرد طوفان الاقصی است اثار داوری و جوایز اهدا می شود.

در پایان خبرنگار فرهنگی پانا در رابطه با همکاری وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سوال کرد و فرهاد فلاح پاسخ داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار