در گفت‌وگو با پانا:

بهزاد فراهانی: سینما و تئاتر را برای کاسبی کردن انتخاب نکردم

تنها نکته‌ای که همچنان من را سرپا نگاه داشته، هنر است / چیزی که امروزه شاهد آن در سینما هستیم طنز نیست

تهران (پانا) - بهزاد فراهانی می‌گوید هیچ‌گاه برای کاسبی به سینما و تئاتر نیامده است و علاقه و عشق به این حوزه او را سرپا نگه‌داشته است و کاری به دیگر دوستان با افکار متفاوت ندارد و راه خودش را خواهد رفت.

کد مطلب: ۱۵۰۰۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
بهزاد فراهانی: سینما و تئاتر را برای کاسبی کردن انتخاب نکردم

بهزاد فراهانی در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به سالروز ملی سینما درباره وضعیت سینمای کشور و ژانر کمدی که تقریباً فروش سینما را از آن خودکرده است، گفت: «تقریباً تمام سینمای ایران در اکران را ژانرهای کمدی در برگرفته است و گونه‌های دیگر سینمایی جایگاه اندکی نسبت به این ژانر سینمایی درفروش سینما دارند. البته این امر با توجه به تغییر دیدگاه مردم طبیعی است مگر چیزهای خوب دیگرمان به فراموشی سپرده نشدند؛ ادبیات، شعر، تئاتر و از همه مهم سینما، سینمایی که امروزه ژانرهای اجتماعی، جنایی، کمدی اصیل، کودک و... فراموش کرده است.»

فراهانی به فیلم‌های کمدی سینمای ایران اشاره کرد و اظهار کرد: «طنز معنای خاص و مهمی دارد، متأسفانه چیزی که امروزه شاهد آن هستیم طنز نیست، لودگی است و به‌نوعی خود گول زدن و صحبت درباره موضوعات سطحی و بی‌اهمیت است که به هر شکل و نحوی از مخاطب خنده بگیرد.»

وی افزود: «این موضوع، مرتبط به کم‌دانی عزیزانی است که دل‌بسته گیشه و کاسبی در گیشه هستند و تنها باهدف درآمدزایی فیلم می‌سازند. من شخصاً هیچ‌گاه برای کاسبی به سینما و تئاتر نیامدم، من آمدم چون علاقه و عشق به این حوزه من را سرپا نگه‌داشته است و کاری به دیگر دوستان با افکار متفاوت ندارم و راه خودم را خواهم رفت.»

این بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران تصریح کرد: «بعد از ۲۸ مرداد سال‌ها نوعی از سینما حاکم شد که متأسفانه بوی بدی می‌داد و همه ما را از هنر منحرف می‌کرد. به نظرم الان هم ۲۸ مرداد فرهنگی پیش‌آمده است که شاید ریشه اقتصادی داشته باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «در روزگاری قرار داریم که انگار هرچه تلاش بیشتری برای پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی و هنری اتفاق می‌افتاد نتیجه عکس می‌دهد. فرهنگ از دیرباز در زندگی ایرانیان جایگاه والایی داشته است و باید به جایگاه اصلی‌اش بازگردد.»

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل حمایت و استقبال مردم از سینمای کمدی چیست، گفت: «مردم ما در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برند، برای مثال وقتی یک کارگری از صبح زود تا غروب کار می‌کند زمانی که به خانه می‌رسد تنها دلش کمی خنده و دل‌خوشی می‌خواهد که حق طبیعی هر فردی است. به همین خاطر فیلم‌های کمدی مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند که کاش حداقل دراین‌باره کمی کمدی قوی تولید می‌کردیم تا مردم یکدل سیر بخندند.»

فراهانی خاطرنشان کرد: «سینما باید از دست دولت و دولت‌مردان گرفته شود، حتی اگر این دولتیان همفکر من و هنرمندان امثال من باشند، من فکر می‌کنم اگر دولت جدید فرصتی را در اختیار بسترهای فرهنگی هنری قرار دهد، ابزارهای تبلیغاتی کنار گذاشته می‌شوند و هنرکار خود و رسالت خود را به‌خوبی به سرانجام می‌رساند.»

خبرنگار : فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار