مریم کاظمی در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد؛

تلویزیون و شبکه نمایش خانگی را نباید رقیب یکدیگر دانست

کار شبکه‌های تلویزیونی فقط نصیحت و آموزش شده است

تهران (پانا) - یک بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت تلویزیون هنوز بزرگترین و فراگیرترین رسانه در ایران و در جهان است اما گویا کارکرد خود را از یاد برده است و فقط به برنامه‌هایی برای نصیحت کردن و آموزش اهمیت می‌دهد و سرگرم کردن مردم را از یاد برده است.

کد مطلب: ۱۴۹۷۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد
تلویزیون و شبکه نمایش خانگی را نباید رقیب یکدیگر دانست

مریم کاظمی در گفت‌و‌گو با پانا درباره برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون و همچنین آثار تولیدی‌ آن گفت: «بسیاری معتقد هستند آثار باکیفیت تلویزیونی کاهش پیدا کرده است اما تولیدات نمایشی تلویزیون کم نشده بلکه اضافه نیز شده است ولی از آنجاکه انگیزه‌ها تغییر کرده، هزینه‌ها نیز بالا رفته و ارزش‌های انتخابی دهه‌های گذشته رنگ‌باخته است. سنت و عرف تماشا کردن مخاطب تلویزیونی نسبت به گذشته تغییر کرده است.»

وی افزود: «فراوانی شبکه‌های تلویزیونی در کنار شبکه‌های خانگی انتخاب‌ها را گسترده‌تر کرده است. در گذشته تلویزیون در هفته حداقل سه تا چهار سریال پخش می‌کرد و به همین دلیل مخاطب فراغت بیشتری داشت و به‌راحتی می‌توانست وقت خود را برای دیدن برنامه‌ها تنظیم کند اما باوجود همه تغییرات که اجتناب‌ناپذیر بوده است جذب مخاطب به ذائقه و جذابیت سریال‌ها و فیلم‌های تولیدی بستگی دارد. باید از خودمان سؤال کنیم که آیا تولیدات جذابی داریم؟ آیا فرصت انتخاب و سلیقه مخاطب را رعایت می‌کنیم؟ مطمئن هستم این موارد رعایت شود مخاطب بیشتری به تماشای برنامه‌های تلویزیونی می‌نشینند.»

بازیگر سریال «از سرنوشت» به رقابت شبکه‌ نمایش خانگی با صداوسیما اشاره کرد و گفت: «نباید تلویزیون و شبکه نمایش خانگی را رقیب یکدیگر دانست. استراتژی ما باید این باشد که مخاطب شبکه خانگی و تلویزیونی افزایش یابد زیرا این دو مانند دو بال یک پرنده هستند و هرکدام در جای خود اهمیت دارند.»

وی اضافه کرد: «صداوسیما به‌جای راندن دیگران باید به رقابت درست با پلتفرم‌ها بپردازد و با رویکرد جدید به ساخت برنامه‌های جدید روی بیاورد زیرا تلویزیون هنوز هم بزرگ‌ترین و فراگیرترین رسانه در ایران و در جهان است اما کارکرد آن در جهان تغییر کرده است. امروز تلویزیون با شبکه‌های زیاد به برنامه‌هایی چون اخبار سیاسی، اخبار ورزشی، برنامه‌های خانواده محور، آموزشی، مسابقات سطح پایین و بازپخش تولیدات گذشته اختصاص داده‌ شده است پس عنصر سرگرمی مردم کجاست. مخاطب به همین دلیل در پلتفرم‌ها به دنبال برنامه‌های جذاب خود می‌رود.»

این کارگردان تئاتر و سینما یادآور شد: «سرگرمی صنعتی است که نیاز به به‌روز شدن و کار فراوان برای تولید برنامه دارد. اکثر مدیران صداوسیما و فرهنگ و ارشاد اسلامی، افرادی با شغل‌های مختلف یا صاحب و سهامدار شبکه‌های خانگی و سینماها هستند که بیشتر تلاششان را برای سودآوری آن مراکز انجام می‌دهند و تلویزیون مکان نصیحت و درس و آموزش زندگی به مردم شده است بدون اینکه واقعیت‌های موجود را انعکاس دهد.»

کاظمی درباره محدودیت‌های پخش برنامه‌های تلویزیونی گفت: «به‌طورکلی محدودیت‌های پخش در تلویزیون وجود دارد و مدیران و مسئولان سنگ آن را به سینه می‌زنند و همه آن‌ها از آزاد بودن نسبی پلتفرم‌های نمایشی حمایت می‌کنند. بزرگ‌ترین مشکل، دوگانه عمل کردن است، نمی‌دانیم پشت بسیاری از فعالیت‌های نمایشی تلویزیون چه کسی است یا سود کلان را چه فردی یا افرادی خواهند برد.»

این هنرمند درباره اینکه چه راهکاری می‌تواند موجب ارتقای تلویزیون شود نیز توضیح داد: «ایجاد گروه‌هایی با منافع مشترک و حمایت از هنرمندان و فیلم‌سازانی که بتوانند این منافع مشترک را درک کنند و ارتقاء دهند ضروری است زیرا در برنامه‌های تلویزیونی جایی برای نیروهای جدید و خلاق و همچنین استعدادهای نو وجود ندارد و به همین دلیل امید کمی به بهبود اوضاع وجود دارد.»

وی افزود: «همین اتفاق در تئاتر و سینما نیز باید رقم بخورد زیرا سرمایه‌گذاری تزئینی و آماری، روی افرادی که بتواند بیلان سالانه را پرکنند رویکرد مهمی برای فرهنگ نیست و این کار فقط برای هزینه کردن بودجه با اطمینان برگشت است و باعث ارتقاء فرهنگ نمی‌شود.»

خبرنگار : فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار