اسماعیلی: نیاز به غنی‌سازی تولید کتاب کودک داریم

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیاز به کار مهم، جهادی، ترویجی و آموزشی برای غنی‌سازی تولیدات کتاب کودک و نوجوان داریم.

کد مطلب: ۱۴۹۲۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
اسماعیلی: نیاز به غنی‌سازی تولید کتاب کودک داریم

آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک‌ونوجوان، امروز -۱۷ مردادماه- در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدعلی مرادیان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و محمد حمزه‌زاده دبیر و عضو هیات‌ علمی حضور داشتند.

همچنین محمود پور وهاب، محمد میرکیانی، افسانه موسوی گرمارودی، سیداحمد میرزاده، کاظم طلایی و شهرام شفیعی اعضای هیات‌ علمی و از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری، انگیزه اصلی برای برگزاری جشنواره کتاب کودک و نوجوان بود، گفت: ایشان توجه خاصی به کتاب کودک‌ونوجوان دارند. همه آمار و ارقام نیز نشان‌دهنده توجه ویژه به حوزه کتاب کودک و نوجوان است.

محمدمهدی اسماعیلی میل به تولید و تالیف در حوزه ادبیات بومی را مهم دانست و ادامه داد: این میل آن‌طور که باید اوج نگرفت. مهم‌ترین نکته در این بخش مربوط به آثار ترجمه‌شده است اما نیاز به کار مهم، جهادی، ترویجی و آموزشی برای غنی‌سازی تولیدات کتاب کودک‌ونوجوان داریم. سرمایه‌گذاری در حوزه کودک و نوجوان، هیچ وقت کافی نیست.

اسماعیلی پیشنهاد داد: افراد می‌توانند مانند بورس در این حوزه فعالیت کنند، یعنی روی موضوع سرمایه‌گذاری کنند تا نویسنده با آرامش خیال درباره آن کار کند.

نشر کودک و نوجوان همواره رو به جلو بود

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه توجه به حوزه کودک و نوجوان از ابتدای دولت سیزدهم مورد توجه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفته است، گفت: ضرورت داشت حوزه کودک و نوجوان پس از حوزه ادبیات داستانی و شعر، از جایزه بزرگ کتاب سال جدا شود.

علی رمضانی با اعلام اینکه نشر کودک و نوجوان همواره رو به جلو بوده است، ادامه داد: لازم بود توجه ویژه‌ای به این بخش شود. این ضرورت میان فعالان مطرح بود و وظیفه ما نیز این بود که اقدامات را انجام دهیم. در این آیین از برگزیدگان هیات علمی، برگزیدگان جوان و چهره‌های شایسته تقدیر، تجلیل خواهدشد.

هیات علمی، جایزه را به کودکان غزه اعطا کرد

دبیرعلمی نخستین جشنواره ملی‌ و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان در ادامه، بیانیه هیات علمی را خواند.

محمد حمزه‌زاده در بخشی از این بیانیه، عنوان کرد: کودک در این جهان بزرگسالانه، تنهاست. ادبیات کودک و نوجوان لحظات اندیشیدن بشریت به مکاشفه و رشد است. ادبیات کودک را می‌خوانیم و تولید می‌کنیم. بازتولید ادبیات کودکی، بازتولید کودکی است. ادبیات کودک، یادآوری کودکی به کودکان و بزرگترها است.

حمزه‌زاده اعلام کرد: هیات علمی، این جایزه را به کودکان فلسطین اعطا کرد. جشنواره جایی برای بازگرداندن معیارها و تشدید اشتیاق است. جشنواره رصدگاه تلاش جمعی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار