در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

«عاموها» تأثیر سیاه‌پوستان بر موسیقی عزاداری محرم در بوشهر

تهران (پانا) - کارگردان مستند «عاموها» که درباره تاثیر سیاه‌پوستان جنوب روی موسیقی عزاداری محرم است، می‌گوید پیش از مستند «عامو» آثار درخشانی ساخته شده‌اند که برای او بسیار راه‌گشا و جذاب بوده است و در این مستند ریشه‌ها و تبارشناسی را مدنظر قرار داده است و سعی دارد مسیر پر پیچ و خم تاریخ عزاداری مذهبی را در بوشهر و شهرهای جنوبی توضیح دهد.

کد مطلب: ۱۴۸۶۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
«عاموها» تأثیر سیاه‌پوستان بر موسیقی عزاداری محرم در بوشهر

مهدی انصاری کارگردان مستند «عاموها» در گفت‌وگو با پانا درباره ساخت این مستند گفت: «مدتی پیش متوجه شدم که مرکز گسترش به دنبال ساخت آثاری با موضوع محرم و عاشوراست، ایده‌ای داشتم و تصمیم گرفتم کار را شروع کنم. مصمم بودم برخی آیین‌های مربوط به عزاداری در جنوب را ثبت کرده و به تصویر بکشم. کمی که پیش رفتم متوجه شدم بخش‌های مورد نظر در فیلم‌هایی که پیشتر ساخته شده به‌نحوی گفته شده است، بنابراین تصمیم گرفتم تا کار اساسی‌تری انجام بدهم.»

وی ادامه داد: «بعد از جستجوهایی که انجام دادم، تصمیم گرفتم تا به موضوع تاثیر سیاه‌پوستان روی موسیقی عزاداری بوشهر بپردازم. در حین پژوهش با اطلاعات بسیار جذاب و مهمی درباره ورود سیاه‌پوستان، ریشه موسیقی بوشهر و... مواجه شدم و تلاش کردم تا از همه آن‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنم.»

این کارگردان تصریح کرد: «مطالب مهمی درباره اینکه چطور به ایران و اینجا رسیدند و شهروند و در فرهنگ ایران و بوشهر حل شدند، وجود دارد. در کل مسیر جالب و پرپیچ و خم تاریخی را طی کردم تا این فیلم ساخته شد.»

انصاری درباره عنوان این مستند بیان کرد: «سیاه‌پوستانی که آن زمان در خانه‌های تجار بوشهر خدمت می‌کردند، برای صدا کردنشان از پیشوند تحبیب «عامو» استفاده می‌کردند. این واژه، در حقیقت همان «عمو» است که به این شکل بیان می‌شود.»

این مستندساز درباره تأثیر مستندهایی مانند «اربعین» ساخته ناصر تقوایی روی مستند خود، مطرح کرد: «پیش از مستند «عامو» آثار درخشانی ساخته شده که برای خود من بسیار راه‌گشا بودند. یکی از این آثار مستند بسیار ارزشمند «اربعین» استاد ناصر تقوایی است که برای دیدن نوازندگی بکر و آیین‌های موجود در شکل قدیمی‌تر و اصطلاحا دست نخورده بسیار راه‌گشا و کمک‌کننده بود. برخی کارهای آقای فرهاد ورهرام هم بررسی کردم ولی در «عاموها» به نوعی بازگشت به ریشه‌ها و تبارشناسی را مدنظر قرار دادم و امیدوارم که مخاطبان هم از دیدن آن بهره کافی ببرند.»

مهدی انصاری گفت: «تقریبا پژوهش کار تمام شده است و از طرف مرکز گسترش هم استاد فریدون شهبازیان به عنوان مشاور در کنار پروژه حضور دارند که حضورشان بسیار مغتنم است. امیدواریم بتوانیم فیلم را به جشنواره هجدهم «سینماحقیقت» برسانیم تا مخاطبان بتوانند این اثر را روی پرده ببینند.»

یادآور می شود، «عاموها» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار