یک نویسنده کودک در گفت‌و‌گو با پانا:

آموزش و پرورش سازنده‌ترین نقش فرهنگی در جامعه را ایفا می‌کند

کتابخانه‌های مدارس باید به‌روز رسانی شود/ زنگ کتابخوانی به علاقمندکردن دانش‌آموزان به کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند

تهران (پانا) - یک نویسنده حوزه کودک و نوجوان معتقد است مهم‌ترین و سازنده‌ترین نقش در بستر فرهنگی را آموزش و پرورش ایفا می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۸۳۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش سازنده‌ترین نقش فرهنگی در جامعه را ایفا می‌کند

«محمدکاظم اخوان» نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس، آثار زیادی در حوزه کودک و نوجوان در کارنامه خود دارد که از آن‌ جمله می‌توان به مجموعه 10 جلدی «زی زی گولو آسی پاسی دراکوتا تا به تا»، «بادپا»، «بهار با یک گل»، «ستاره‌ای بر خاک» و «دوست غارنشین من» اشاره کرد. 

اخوان همچنین نویسنده نمایشنامه‌هایی مانند «یه روز که خورشید نباشه»، «شهر آفتابگردان»، «پروانه روی شانه» و «دخترک کبریت فروش» و فیلم‌نامه‌هایی مانند «قورباغه سبز»، «قصه‌های تا‌به‌تا»، «سیاه سفید خاکستری»، «جزیره‌ جادو»، «کاتی و کوتی»، «ماهان و ماهور» و «می‌خواهم قصه بنویسم» بوده است.

وی مدتی قبل با انتشار کتاب «کلاس مخفی» درکنار دو کتاب «دوست غارنشین من» و «سبیل سرگردان» سه گانه ای برای نوجوان نوشت و آخرین کتاب او با عنوان «شبحی با کلاه سیلندر» که رمانی تاریخی برای نوجوان است، توسط انتشارات سروش منتشر شده است.

محمدکاظم اخوان در گفت‌و گو با پانا درباره تاثیر آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی برای مطالعه و کتابخوانی در جامعه گفت: «فرهنگ کتابخوانی را ابتدا آموزش و پرورش می‌سازد و می‌تواند با برگزاری زنگ‌های انشاء و زنگ کتاب در مدارس و کلاس‌های درس بستری را برای رشد کتابخوانی در دانش‌آموزان شکل دهد.»

وی افزود: «آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین ارگان‌های دولتی است که می‌تواند به کتابخوان شدن کودکان و نوجوانان کمک کند.» 

اخوان اضافه کرد: «کتابخانه‌های مدارس بستری خوب برای افزایش سرانه کتابخوانی در کشور است. باید با حمایت ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی کتابخانه‌های مدارس به‌روز رسانی شود امروز فضای مجازی به جنگ کتاب و کتابخوانی آمده است. به عنوان یک فعال حوزه کتاب از مسئولان آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا دارم به بحث کتابخوانی توجه بیشتری داشته باشند و بچه هارا با دنیای کتاب و کتابخوانی آشتی دهند.»

وی تاکید کرد: «مهم‌ترین و سازنده ترین نقش را در بستر فرهنگی آموزش و پرورش ایفا می‌کند، آموزش و پرورش باید جلسات و همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی در غالب کتاب و کتابخوانی با نویسنده‌ها داشته باشد.»

خبرنگار : فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار