در گفتوگو با پانا:
مشکل اصلی بازیهای رایانهای فیلمنامه مناسب است
اکثر فیلمنامهنویسان در دام یکسری تقلید نادرست افتادهاند/ بازیهای بدون فیلمنامه مخاطب بیشتری دارند
تهران (پانا) - مهرداد رضایی بازیساز شناختهشده صنعت بازیهای رایانهای میگوید این صنعت نیز مانند فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی مشکل فیلمنامه دارد و اکثر فیلمنامهنویسان ایرانی و خارجی در دام یکسری تقلید نادرست افتادهاند که آن را تکرار میکنند.
![مشکل اصلی بازیهای رایانهای فیلمنامه مناسب است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/02i8Jv80LJJV/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHtpj3QCPvd_0sAIKXaKdntA,,/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C+%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87+%D8%A7%DB%8C+%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86+.jpg)
مهرداد رضایی، بازیساز شناخته شده صنعت بازیهای رایانهای در گفتوگو با پانا با اشاره به اهمیت فیلمنامهنویسی در بازیهای رایانهای گفت: «در بازیهای رایانهای مانند اکثر فیلمها و سریالهای تلویزیونی و سینمایی مشکل فیلمنامهنویسی دیده میشود البته این مشکل فقط به ایران و نویسندگان ایرانی مرتبط نیست و در کل دنیا وجود دارد.»
وی ادامه داد: «اکثر نویسندگان و فیلمنامهنویسان ایرانی و خارجی در دام یکسری تقلیدها افتادهاند که همچنان این راه را ادامه میدهند و به همین دلیل خط فکری بازیهای خارجی همچنان دور یک دایره میچرخد و تغییری در آن دیده نمیشود.»
رضایی خاطرنشان کرد: «فیلمنامه، داستان و روایت داستانی نکته اصلی یک بازی رایانهای است که میخواهد بر چرخه داستان روایت شود و اگر نتوانیم یک فیلمنامه مناسب داشته باشیم، مخاطب خیلی زود از حضور در بازی خسته و به سرعت از بازی خارج میشود.»
این فعال حوزه بازیهای رایانهای به تفاوتهای فیلمنامهنویسی در بازیهای رایانهای و فیلمهای سینمایی و تلویزیونی اشاره کرد و گفت: «باید یک تفاوت میان بازی رایانهای و فیلم و سریال قرار داد زیرا در بسیاری مواقع بازی رایانهای بدون فیلمنامه و داستان است. نمونه آن کارت بازی است که در اصل بدون داستان است و فقط با یکسری کلمات و جملات روبهرو میشویم که باید آنها را کامل کنیم.»
وی اضافه کرد: «گاهی در برخی بازیهای رایانهای داستان روایت میشود. این بازیها دقیقاً مانند فیلمهای سینمایی و سریال هستند که باید داستان و فیلمنامه آن کشش لازم را داشته باشد تا بتوانیم مخاطب را در بازی حفظ کنیم.»
رضایی خاطرنشان کرد: «البته این موضوع نیز در نیمی از بازیهای رایانهای صدق میکند و بسیاری از بازیها فاقد فیلمنامه هستند که اگر بخواهیم برای این بازیها درصدی قرار دهیم نزدیک به ۵۰ درصد بازیها داستانی هستند و نیمی دیگر فاقد فیلمنامه هستند.»
این بازیساز تصریح کرد: «تولیدات بازیهای رایانهای که فاقد داستان هستند، سادهتر است و این بازیها آسانتر هم به درآمدزایی میرسند. البته این روزها مخاطبان کمتر به بازیهای فکری و داستانی علاقه دارند و بیشتر سراغ بازیهایی میروند که هیجان داشته باشد.»
ارسال دیدگاه