در گفتوگو با پانا:
مشکل اصلی بازیهای رایانهای فیلمنامه مناسب است
اکثر فیلمنامهنویسان در دام یکسری تقلید نادرست افتادهاند/ بازیهای بدون فیلمنامه مخاطب بیشتری دارند
تهران (پانا) - مهرداد رضایی بازیساز شناختهشده صنعت بازیهای رایانهای میگوید این صنعت نیز مانند فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی مشکل فیلمنامه دارد و اکثر فیلمنامهنویسان ایرانی و خارجی در دام یکسری تقلید نادرست افتادهاند که آن را تکرار میکنند.
مهرداد رضایی، بازیساز شناخته شده صنعت بازیهای رایانهای در گفتوگو با پانا با اشاره به اهمیت فیلمنامهنویسی در بازیهای رایانهای گفت: «در بازیهای رایانهای مانند اکثر فیلمها و سریالهای تلویزیونی و سینمایی مشکل فیلمنامهنویسی دیده میشود البته این مشکل فقط به ایران و نویسندگان ایرانی مرتبط نیست و در کل دنیا وجود دارد.»
وی ادامه داد: «اکثر نویسندگان و فیلمنامهنویسان ایرانی و خارجی در دام یکسری تقلیدها افتادهاند که همچنان این راه را ادامه میدهند و به همین دلیل خط فکری بازیهای خارجی همچنان دور یک دایره میچرخد و تغییری در آن دیده نمیشود.»
رضایی خاطرنشان کرد: «فیلمنامه، داستان و روایت داستانی نکته اصلی یک بازی رایانهای است که میخواهد بر چرخه داستان روایت شود و اگر نتوانیم یک فیلمنامه مناسب داشته باشیم، مخاطب خیلی زود از حضور در بازی خسته و به سرعت از بازی خارج میشود.»
این فعال حوزه بازیهای رایانهای به تفاوتهای فیلمنامهنویسی در بازیهای رایانهای و فیلمهای سینمایی و تلویزیونی اشاره کرد و گفت: «باید یک تفاوت میان بازی رایانهای و فیلم و سریال قرار داد زیرا در بسیاری مواقع بازی رایانهای بدون فیلمنامه و داستان است. نمونه آن کارت بازی است که در اصل بدون داستان است و فقط با یکسری کلمات و جملات روبهرو میشویم که باید آنها را کامل کنیم.»
وی اضافه کرد: «گاهی در برخی بازیهای رایانهای داستان روایت میشود. این بازیها دقیقاً مانند فیلمهای سینمایی و سریال هستند که باید داستان و فیلمنامه آن کشش لازم را داشته باشد تا بتوانیم مخاطب را در بازی حفظ کنیم.»
رضایی خاطرنشان کرد: «البته این موضوع نیز در نیمی از بازیهای رایانهای صدق میکند و بسیاری از بازیها فاقد فیلمنامه هستند که اگر بخواهیم برای این بازیها درصدی قرار دهیم نزدیک به ۵۰ درصد بازیها داستانی هستند و نیمی دیگر فاقد فیلمنامه هستند.»
این بازیساز تصریح کرد: «تولیدات بازیهای رایانهای که فاقد داستان هستند، سادهتر است و این بازیها آسانتر هم به درآمدزایی میرسند. البته این روزها مخاطبان کمتر به بازیهای فکری و داستانی علاقه دارند و بیشتر سراغ بازیهایی میروند که هیجان داشته باشد.»
ارسال دیدگاه