حسن دادشکر در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
لزوم هماهنگی دستگاههای مختلف در آموزش هنر به کودکان و نوجوانان
تئاتر کودک تنها تکان دادن بدن و اجرای ترانه نیست/ کودکان باید بدانند با حضور در یک دوره کلاس بازیگری، بازیگر نمیشوند
تهران (پانا) - حسن دادشکر، بازیگر و فعال حوزه تئاتر کودک و نوجوان میگوید با تصویب سند تئاتر، دستگاهها و نهادهای مختلف مکلف شدهاند تا در مباحث تئاتر ورود کنند که اتفاق بسیار خوبی است اما آنها نباید در این زمینه ساز خود را بزنند زیرا این امر به تئاتر و هنر ضربه میزند.
حسن دادشکر بازیگر و فعال حوزه تئاتر کودک و نوجوان در گفتوگو با پانا درباره تصویب سند تئاتر و اهمیت اجرای آن در تمام نهادها و دستگاههای مختلف کشور، گفت: «وقتی صحبت از سند ملی تئاتر و همکاری در دستگاههای مختلف میکنیم، منظور این است که هر سازمان ساز خود را در فعالیتهای هنری بهخصوص تئاتر نزند.»
وی ادامه داد: «نباید هر سازمان بگوید شیوه آموزش و فعالیت ما در تئاتر درست است، بنابراین مسئولان در تدریس و آموزش تئاتر به کودکان و نوجوانان باید همقدم باشند.»
این بازیگر شناختهشده تئاتر کودک تصریح کرد: «اکنون آموزش مسائل هنری در آموزشوپرورش به یکشکل است و در نهادهای دیگر به شیوهای دیگر، مسئولان باید در برنامهریزی اصولی برای تدریس آموزش کودکان و نوجوانان ر زمینههای هنری همقدم باشند.»
وی خاطرنشان کرد: «منظور من از آموزش همراستا آموزش تئاتر خلاق و نمایش خلاق است زیرا اجرای نمایش خلاق در بین کودکان و نوجوانان اهمیت بسیاری دارد. در نمایش خلاق یک پروسه را دنبال میکنیم و این امر را بهعنوان یک فعالیت فوقبرنامه آموزشی لحاظ میکنیم.»
دادشکر ادامه داد: «وقتی سازمانها در نمایش خلاق درست عمل کنند و یکپارچه باشند پس از مدتی نمایشهای خلاق به اجرای عمومی میرسند.»
وی به اهمیت آموزش نمایش خلاق برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و افزود: «در نمایش خلاق بهوسیله بازیها و خلاقیت به شکل غیرمستقیم تمام مسائل روز جامعه و فلسفه زندگی را به کودکان و نوجوانان آموزش میدهیم و این امر فقط بهصورت بازی و خلاقیت در کودکان است.»
دادشکر در ادامه به شاخصههای مهم نمایش خلاق اشاره کرد و گفت: «نمایش خلاق بهوسیله بازی، شادی و حرکت است. بچهها باید به خلاقیت برسند آنها باید هم قصه بگویند و قصه بخوانند.»
دادشکر اضافه کرد: «اکنون در کشور، ۲۰ شکل نمایش خلاق آموزش داده میشود. این امر باعث ایجاد تفرقه در بحث آموزش نمایش خلاق میشود. باید آموزش تئاتر کودک در تمام ارگانها به یک شیوه باشد و تغییری در آن صورت نگیرد.»
وی بهروزهای پرفروغ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آموزش و اجرای تئاتر کودک و نوجوان نیز اشاره کرد و گفت: «آن چیزی که درگذشته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اتفاق افتاد، باید ادامه پیدا کند زیرا این روش به نتیجه رسیده است. در نمایش خلاق هدف این نیست که کودک بازیگر یا کارگردان تئاتر شود بلکه کمک میکند که کودک منویات درونی و استعداد و بیان خود را کشف کند و در کار جمعی مسئولیت بپذیرد و حتی رهبری یک اجتماع کوچک را بر عهده بگیرد.»
دادشکر یادآور شد: «متأسفانه مؤسسات خصوصی فقط به دنبال پول درآوردن هستند، آنها آخر ترم نیز یک لباس زیبا بر تن کودک میکنند و نمایشهایی چون سفیدبرفی یا شنل قرمزی را اجرا میکنند، این موضوع قابلقبول نیست زیرا کودک تصور میکند که بازیگر شده است و همهجا آن را اعلام میکند اما باید بداند بازیگر شدن به این سادگی نیست.»
دادشکر تصریح کرد: «در دنیای بازیگری همه مهران رجبی تلویزیون نمیشوند که بدون آموزش بتوانند در سریالها و.... ایفای نقش کنند و همه به این صورت نمیتوانند بازیگر شوند.»
وی به محسنات نمایش خلاق اشاره کرد و گفت:«با نمایش خلاق به کودکان آموزش غیرمستقیم میدهیم که چه شغلی را میتوانند در آینده انتخاب کنند و استعدادهای خود را شکوفا کنند. در نمایش خلاق کودکان باید نقشهای مختلف را تجربه کنند زیرا زمینهای برای پرورش استعدادهای آنها در آینده میشود.»
دادشکر با انتقاد از اجراهای تئاترهای کودک در برخی فرهنگسراها و مکانهای دیگر گفت: «امروز تئاترهای فرهنگسراها مطلقاً تئاتر نیستند و فقط یک نمایش هستند که با آهنگ و ترانه سعی دارند کودکان را به جنبوجوش وادارند.»
وی اضافه کرد: «بارها برای من اتفاق افتاده است که از خانواده یا مادر کودک پرسیدهایم نمایشی که در فرهنگسرا یا محل دیگر دیدهاند چگونه بوده است و آنها در جواب ابراز رضایت کردند؛ دلیل این موضوع نیز این است که آنها تصور میکنند تئاتر کودک اجرای نمایش و شادی لحظهای کودکان است. در صورتی که قصد ما در نمایش خلاق، اجرای نمایش حرفهای یا شاد کردن کودکان نیست بلکه هدف به اندیشه واداشتن کودک و ایجاد تفکر در زمینههای مختلف است.»
دادشکر تصریح کرد: «تقریباً در ۱۰ کشور جهان تئاتر و نمایش کودک دیدهام. کودکان تماشاگر در آن اجراها از بازیگران نیز جدیتر بودند و آنقدر سکوت و دقت دیده میشد که حتی یک کودک ۶ ساله از جایش تکان نمیخورد و آنها بهدقت به تماشای یک اثر مینشستند.»
این بازیگر تصریح کرد: «بازیگرانی که در فرهنگسراها در حال ایفای نقش هستند متأسفانه راه خود را اشتباه میروند، آنها اکنون با تکان دادن بدن و اجراهای ترانههای شاد میتوانند از تئاتر پول درآورند اما سؤال این است که آیا با بالا رفتن سن و دوران میانسالی و کهنسالی میتوانند کارهای قبلی خود را انجام دهند. معتقدم در تئاتر کودک باید فکر و اندیشه باشد و آموزش به شکل غیرمستقیم؛ البته نمایش کودک باید لحظات شاد نیز داشته باشد.»
این کارگردان و بازیگر تئاتر کودک ادامه داد: «آموزشوپرورش باید در زمینه تئاتر کودک با کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان رابطه تنگاتنگی داشته باشد. خوشبختانه اکنون در کانون پرورش فکری، سه گروه از روی کتابهای درسی در حال تمرین هستند که اجراهایی برای بچهها داشته باشند، اگر این حمایتها ادامه پیدا کند و در کل کشور جاری شود اتفاقات بسیار خوبی در زمینه تئاتر کودک میافتد.»
وی به لزوم برگزاری کلاسهای آموزشی تئاتر کودک و نمایش خلاق برای معلمان اشاره کرد و گفت: «در سال گذشته شاهد این بودیم که معلمان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزشهایی دیدند که اتفاق بسیار خوبی است زیرا معلمانی که آموزش هنر در مدارس را میدهند باید شناخت زیادی از تئاتر و نمایش خلاق داشته باشند.»
دادشکر خاطرنشان کرد: «مربی نمایش خلاق باید آموزش دیده باشد و خود نیز خلاق باشد که بتواند خلاقیت بچهها را تشخیص دهد و به آنها را بهدرستی آموزش دهد.»
ارسال دیدگاه